Tom Clancy's Ghost Recon Shadow Wars

Exclusief voor Nintendo 3DS

Tom Clancy is een druk baasje, zijn naam blijft maar op hoesjes prijken. Dit keer is Ghost Recon Shadow Wars voor de Nintendo 3DS aan de beurt.

Het verhaal is vrij simpel en verre van origineel: er zijn bijna verkiezingen in Rusland en een of andere conservatieve gek wil graag weer de tijd van de Koude Oorlog terug en laat terroristen in buurlanden huishouden op Russische doelwitten. Op deze manier probeert hij de zittende president als een slecht leider neer te zetten en zelf de verkiezingen te winnen. De buurlanden van Rusland roepen de hulp in van Amerika. Het A-Team was niet te vinden, dus er moest een ander team gevonden worden. De Ghosts, een team van zes getrainde soldaten met ieder zijn of haar specialisme, nemen de klus aan.

Jij als speler zal ze moeten trainen, van wapens moeten voorzien en natuurlijk bevelen geven. Het spel is turn-based: eerst mag jij jouw opdrachten ingeven en als elke soldaat zijn commando heeft uitgevoerd, dan mag de computertegenstander zijn acties uitvoeren. Meestal heb je zes teamleden onder je hoede op het speelveld, maar dat is niet altijd het geval. Dan moet je voor het level begint kiezen: wie is er geschikt voor deze missie? Voor elk uitgespeeld level krijg je ook sterren en er zijn ook extra doelen in een missie te doen die je nog meer sterren kunnen opleveren. Met deze sterren kun je je teamleden upgraden. Dat kan variëren van meer levenspunten, tot betere wapens, bonussen voor de afstand die je per beurt kan afleggen of sneller vol laten lopen van je powerbar. Elke soldaat heeft een powerbar en als die is volgelopen dan kun je een speciale actie uitvoeren, de sniper heeft bijvoorbeeld een superschot dat veel meer schade aanricht. Het kan het verschil maken tussen het halen of falen van een missie.

Ghost Recon Shadow Wars

Daarnaast zijn er vlaggen te veroveren in sommige missies. Elke vlag heeft een aantal commandopunten. Per beurt wordt er een punt uitgedeeld aan de partij die de vlag in handen heeft. Als de punten van de vlag op zijn, heb je er niets meer aan en hoef je de vlag ook niet meer te bewaken. Met de punten kun je ondertussen speciale hulp inroepen. In missies in de buitenlucht kun je bijvoorbeeld met twaalf punten een airstrike oproepen: een vliegtuig komt over vliegen en bombardeert de door jou aangewezen plek. Daarnaast zijn er nog krachten als een extra beurt geven aan één soldaat of de powerbar van je hele groep soldaten een stuk ophogen, zodat ze sneller hun speciale actie kunnen uitvoeren.

De missies zelf zijn gevarieerd. Zo heb je missies waar je gegijzelde soldaten moet redden, een object moet bewaken, een konvooi binnen zoveel beurten moet stoppen of een groep bandieten moet uitschakelen. Het verveelt eigenlijk niet en je bent met gemak zo'n dertig uur bezig met het spel zonder het saai te gaan vinden. Nieuwe factoren in het spel worden geleidelijk ingevoerd, dus je zit niet meteen in de eerste missie met commando-punten, of andere geavanceerdere strategieën te werken. Een lage leerdrempel dus, dat een pluspunt is omdat de handleiding bij het spel niet uitgebreid op alle mogelijkheden in gaat.

Ghost Recon Shadow WarsGhost Recon Shadow Wars

Daarnaast zijn er nog 'skirmish missions', losstaande missies, die niets met het verhaal te maken hebben, maar je bepaalde problemen voorschotelt die je moet oplossen. Zo heb je in een van de eerste missies alleen snipers tot je beschikking, die je eerst verder van de vijand moet positioneren om ze zo veiliger op een afstand te kunnen uitschakelen. Ondertussen blijven er versterkingen van de tegenstanders komen. Een andere missie vraagt je om alle tegenstanders in maximaal drie beurten op te ruimen. Door missies in het verhaal en de losse missies met succes te spelen krijg je nieuwe losstaande missies. Je leert meer over de mogelijkheden en strategieën van je specialisten door deze missies te doen. En tegelijkertijd haal je meer PEC-punten, punten die aantonen hoe goed je bent. Er zijn in totaal zestien rangen te halen, maar als je alle missies en skirmisch missies op 'rookie' speelt zul je de hoogste rangen natuurlijk nooit halen.

Het 3D wordt niet overdreven veel gebruikt, het hele spel is prima speelbaar met de 3D-slider uit. Je mist daardoor geen gameplay. Wat je wel mist zijn de telefoonpalen die hoogte suggereren, en ook de dauw springt er mooi uit als effect. Dat soort kleine effecten zorgen ervoor dat de illusie dat je van bovenaf kijkt versterkt worden. Het is echter nooit nodig om het effect aan te hebben om iets te kunnen, dus 2D is ook prima speelbaar. De camera kan gedraaid worden om achter huizen of obstakels te kijken, zodat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan.

De besturing is eenvoudig gehouden. Je ziet, als je een soldaat selecteert, een grid over het landschap, met alleen oplichtende vlakken waar je kan komen, en welke tegenstander je kan beschieten. Je kiest je wapen met een druk op de knop en voor je het weet vliegen de kogels of een granaat richting vijand. Het is wel zo dat als er vijanden zijn die jou in hun bereik hebben meteen terugvuren na zo'n actie van je. Voor je de actie doet kun je beter even kijken hoeveel soldaten dat er zijn. Door rode lijnen zie je wie jou in het vizier heeft, maximaal mogen er drie soldaten terugschieten. In het gunstigste geval is dat alleen de vijand die jij aanvalt en die door de aanval uitgeschakeld wordt.

Is het dan allemaal rozengeur en maneschijn? Nee, dat ook niet. Als je de 3DS dichtklapt en in slaapmodus zet, dan heb je wel eens de kans als je het spel hervat dat je scherm opeens zwart wordt. Uit- en dan weer aanzetten helpt, maar handig is anders. Het grootste gemis is toch wel een fatsoenlijke multiplayer. Het enige wat ze ondersteunen is de 'hotseat'-modus, dus jij bent aan de beurt geweest en je geeft je 3DS door aan je tegenspeler die dan zijn zetten kan doen. Er is helaas geen online server waarop je tegen andere mensen uit allerlei windstreken kan spelen.

Ghost Recon Shadow Wars is een spel dat het meest lijkt op Valkyria Chonicles, maar dan in de moderne tijd. Heb je net je 3DS gekocht en ben je gek op turned-based spellen? Gewoon halen, je hebt uren spelplezier en hiermee kun je geen miskoop doen. Het is een spel dat laag onder de radar heeft gevlogen zo voor de lancering van de 3DS. Te laag, want het is echt een erg toffe game, ondanks het gemis van multiplayer.

+ Lage leerdrempel
- Sleepmode is dwars
8