PilotWings Resort

Exclusief voor Nintendo 3DS

PilotWings

Vijftien jaar na het verschijnen van PilotWings 64 is de franchise eindelijk terug en wel op Nintendo 3DS. PilotWings Resort is een launch-game voor de vorige week uitgekomen Nintendo 3DS. Is deze game er eentje die je direct met je handheld moet aanschaffen?

De derde dimensie
Dé troef van Nintendo 3DS is natuurlijk de mogelijkheid om 3D-graphics te tonen zonder dat daar een suffe bril voor nodig is. Belangrijk hierbij is dat de games die op launch verschijnen dit goed kunnen tonen. Nintendo zelf heeft daarom PilotWings weer van stal gehaald om ons te overtuigen van de tofheid van deze feature en om maar meteen met de deur in huis te vallen: Nintendo is geslaagd! PilotWings Resort is een prachtige game in 3D en het maakt navigeren in je voertuig een stuk makkelijker omdat je beter kunt inschatten hoever het nog is tot de landing. Wel moet je even goed zoeken naar de juiste slider-instelling zodat je het goed ziet, het lijkt namelijk alsof het 3D-effect in PilotWings sterker overkomt dan in andere games. Voor iedereen die niet in 3D kan spelen is er overigens niets aan de hand. Ook in 2D-mode ziet de game er goed uit en je kunt duidelijk zien dat we in een nieuwe generatie handhelds beland zijn.

Qua geluid is de stap voorwaarts niet zo heel groot, vanaf GBA hebben Nintendo-handhelds (via koptelefoon) al erg goed geluid. Het is dus vooral afhankelijk van de developer van de game en hoe deze gebruik maakt van de mogelijkheden. In PilotWings zijn de muziekjes allemaal erg toepasselijk. Omdat het een rustige game is zonder al te veel stress is de soundtrack ook rustig en ontspannend. Wat dat betreft is de soundtrack haast perfect.

PilotWings

Puur genieten
In PilotWings draait het, uiteraard, allemaal om vliegen. Je hebt de keus uit verschillende 'voertuigen' waaronder een vliegtuig, een glider en een jetpack. Tevens zijn er variaties op deze voertuigen en het totaal aantal verschillende voertuigen wordt daarmee meer dan verdubbeld. Het mooie is dat elk voertuig compleet anders bestuurt en het dus niet enkel een uiterlijke verandering is. Het vliegtuig gaat bijvoorbeeld veel harder dan de glider terwijl je met de jetpack recht omhoog kan. De verschillende missies zijn hierop aangepast en als je in de glider rondvliegt zijn er op het eiland ook verschillende luchtstromen te vinden zodat je weer hoogte kunt winnen. Het voordeel hiervan is dat je, als het even niet meezit met een bepaalde missie, je gewoon een compleet ander voertuig kunt nemen om een andere missie te proberen. Frustraties blijven zo lekker achterwege!

Er zijn twee spelopties in de game: Mission Mode en Free Flight. Beide spreken qua naam voor zich natuurlijk. In Mission Mode is het de bedoeling dat je bepaalde doelen haalt en hiervoor krijg je een score toebedeeld. Hoe beter je het doet, hoe hoger de score. Als je scores goed genoeg zijn speel je moeilijkere missies vrij. In Free Flight kun je twee minuten lang vrij rondvliegen zonder dat je iets hoeft te doen en dat is natuurlijk heerlijk ontspannend. Wel is het mogelijk om stunts uit te voeren en ringen te verzamelen die je weer kunt inwisselen, maar als je twee minuten loopings draait is dat ook prima. Dat de Free Flight-mode maar twee minuten duurt is wel een minpunt (het grootste minpunt uit de game eigenlijk) want echt vrij ben je niet. Later in het spel heb je de mogelijkheid de tijd te verlengen door ballonnen kapot te schieten, maar de game krijgt dan weer een beetje een Mission Mode-gevoel... Jammer!

Weinig inhoud?
Een veelgehoord punt van kritiek is dat PilotWings Resort een beetje karig is wat betreft de inhoud. Binnen twee uur zou je door de game heen zijn. Dit is niet helemaal waar. Als je goed bent in de game kun je vrij snel alle missies op twee sterren halen en zo de game 'uitspelen' in alle vijf de klassen (beginner, brons, zilver, goud en platina). Je ontgaat hierbij alleen het doel van de game, want het is geen game om zo snel mogelijk uit te spelen. PilotWings is een game die je een uurtje per dag speelt waarin je gewoon wat rustig rondvliegt in de missies of in de Free Flight-mode. Bij de missies kun je proberen een perfecte score te behalen waarna de optie bestaat om een beter-dan-perfecte score te halen. Noem het een 'S-Rank' zoals je in shooters wel eens ziet. Voor de die-hards die in alle events drie sterren halen zit er daarnaast ook nog eens een bonus in.

Wat wel een minpuntje is, is het feit dat er maar één locatie is om overheen te vliegen: Wuhu Island (bekend uit Wii Sports Resort). De eerste paar uur merk je het niet echt omdat je druk bezig bent met de missies, maar na een tijdje heb je het wel gezien. In Free Flight is er nog wel genoeg te doen, maar het blijft maar één eiland. Dat is wat jammer. Ook is het wat jammer dat er geen verschillende weersomstandigheden in de game zitten. Je hebt een verschil van dag/nacht maar het is altijd een heldere, zonnige dag zonder regen en wind. Gelukkig wegen deze minpunten niet echt op tegen de pluspunten en het pure plezier dat je met PilotWings Resort beleeft.

PilotWings

PilotWings Resort is de perfecte game om je nieuwe 3DS mee uit te testen. Het 3D-effect is beeldschoon in de game en het is door iedereen te spelen. De perfectionist is uren bezig om alle missies op drie sterren te halen en de beginneling zal het gemak van het vliegen heerlijk vinden. Alle voertuigen voelen anders aan wat betreft de besturing en de missies zijn gevarieerd en uitdagend genoeg. Wel is het jammer dat Nintendo er maar één locatie in gestopt heeft en het nooit regent op Wuhu Island. Desalniettemin een ideale launchgame!

+ Ontspannend - Eén eiland is wat weinig
7,5
+ 3D voegt echt wat toe