iPhone/iPad-games: Dead Space, Need For Speed, SimCity

Dead Space
Prijs: € 5,49
Beschikbaar op: iPhone, iPad

De huidige generatie consoles heeft dankzij Electronic Arts een survival horror-game die met gemak naast series als Resident Evil en Silent Hill kan staan. We hebben het hier over Dead Space. Sinds een aantal weken kunnen Xbox 360- en PS3-gamers genieten van Dead Space 2, de derde game binnen de serie na Dead Space en Dead Space: Extraction. Electronic Arts heeft besloten om de succesvolle serie door te trekken naar de mobiele markt met Dead Space voor de iPhone en iPad. Wij speelden de game op de iPhone.

Dead Space vertelt het verhaal van een op het eerste oog onbedoelde uitbraak van Necromorphs, de monsterlijke wezens die we kennen van voorgaande Dead Space-games. Jij hebt als speler verscheidene wapens in je arsenaal die op sommige locaties verbeterd kunnen worden. De controls van Dead Space op de iPhone en iPad werken perfect. Met de linker duim loop je door de claustrofobische omgevingen en met de rechter duim richt je. Een eenvoudige tap met diezelfde duim maakt je wapen schietklaar en met nog een tap schiet je. Een tap op je pantser activeert speciale krachten en je kunt tevens snel omdraaien voor wanneer je van achteren belaagd wordt.

Dead Space laten zien hoeveel kracht er in de iPhone zit. De game is met gemak één van de best uitziende games voor de telefoon dankzij de gedetailleerde omgevingen en een algemene verzorging om u tegen te zeggen. Het avontuur duurt echter maar een uur of vier en de omgevingen zijn minder groots en gevuld dan de console-versie, maar EA heeft duidelijk alles uit de iPhone en iPad weten te halen. De gameplay en controls zijn enigszins versimpeld, maar EA heeft de essentie van Dead Space weten te behouden: een heerlijke survival horror-game, ditmaal voor onderweg.

Score:

Need for Speed Hot Pursuit
Prijs:
€ 3,99
Beschikbaar op: iPhone,
iPad
De meeste race-fanaten kennen Need for Speed Hot Pursuit al van de console of pc, maar EA heeft eind vorig jaar deze game ook voor iPad uitgebracht. Ondertussen is er ook een patch uitgekomen die een carrière toevoegt. In dit spel zitten nu twee carrières: je kunt kiezen voor de politie of de racer. Ook een quickrace-mogelijkheid is aanwezig en natuurlijk kun je tegen een andere speler racen. Daarbij moet wel gezegd worden dat je alleen lokaal tegen elkaar kan racen en niet zoals de ‘grote broers' via het internet.

Wat je ook kiest, het spel daarna is simpel te bedienen. Met je rechterduim kun je door middel van een sweep je turbo's gebruiken, met de linker kun je remmen door het scherm aan te raken. Sturen doe je door je iPad te kantelen in de richting waar je heen wil. Tijdens de race heb je ook de beschikking tot wapens, zoals een wegversperring oproepen of een spijkerlat. Deze wapens staan vast voor de desbetreffende rit, je kunt ze niet kiezen. Met je rechterduim raak je de icoontjes van de wapens om ze te activeren. Eenmaal geactiveerd zal het weer even moeten opladen om nog eens te gebruiken, maar die oplaadsnelheid kun je manipuleren door gevaarlijke acties uit te voeren.

Diezelfde acties leveren je ook bonusgeld op. Met dat geld kun je sparen voor een betere auto om de komende missies tot een goed eind te brengen. Elke missie levert sowieso geld op. Haal je een missie net zul je minder geld krijgen dan wanneer je een missie ruim haalt. Een missie waarin je drie auto's tot stilstand moet brengen zal meer opleveren als je vijf auto's in de beschikbare tijd aan de kant krijgt. Na een bepaald bedrag zul je in rang stijgen en krijg je een nieuwe auto tot je beschikking. Er zijn veel auto's vrij te spelen, dus daar ben je zeker even zoet mee. De missies worden steeds lastiger en je zult je auto zeker moeten upgraden om verder te komen. Een missie die je perfect kan keer op keer spelen om geld te vangen zal steeds minder aantrekkelijk worden, want je krijgt steeds minder geld voor een al uitgespeelde missie.

Grafisch is er weinig op te merken. Need for Speed: Hot Pursuit ziet er op de iPad goed uit en er wordt duidelijk gebruik gemaakt van het grotere scherm. Je hebt geen last van beeldvervuiling door tig icoontjes. Er is eigenlijk weinig mis met het gehele spel. Het spel speelt erg fijn, de besturing is simpel en door de twee carrières heeft het ook een prima levensduur. Het is alleen jammer dat ze geen online multiplayer toegevoegd hebben, dat zou de multiplayer een stuk leuker maken.

Score:

Need for Speed Hot Pursuit ipad

SimCity Deluxe
Prijs: € 2,79
Beschikbaar op: iPhone, iPad
Het is bijna niet voor te stellen, maar als er mensen zijn die niet weten waar SimCity over gaat volgt er hier een uitleg. In SimCity bouw en beheer je je eigen stad. Je begint met een braakliggend terrein of een stad in opbouw. Als burgemeester van de stad heb je de controle over bijna elk aspect van een stad. Om je te helpen met het uitvoeren van je burgermeestertaak heb je toegang tot zeven adviseurs die je begeleiden om de juiste beslissingen te nemen.

Om je stad te laten functioneren moet je wegen bouwen, openbaar vervoer regelen, elektriciteit- en waterleidingen aanleggen en nog veel meer services aanbieden, zoals een brandweer, politie en onderwijs. Alsof dat niet genoeg is moet je ook aandacht hebben voor de behoeften van je burgers en je financiële situatie en eventuele natuurrampen of vreemd bezoek uit de ruimte. Er zijn ook scenario's: een toevoeging voor spelers die eens wat anders willen hebben dan de vrijheid die het spel biedt. Je krijgt doelen die in een kortere tijd te halen zijn in plaats van de "bouw een stad" doel, dat heel erg lang kan duren.

Door alle deze mogelijkheden zou je kunnen denken dat je heel snel het overzicht verliest over al die aspecten in je stad. Maar EA heeft goed nagedacht over de interface van SimCity. Die is dan ook erg duidelijk, werkt erg snel en heeft zogenaamde popouts, om jouw gewenste gegevens constant in beeld te hebben. De knoppen zijn groot, zodat ernaast toetsen een uitdaging op zich gaat worden. Door het grotere scherm is alles goed te zien en door gestures is er in en uit te zoomen en natuurlijk door je stad te scrollen. De lichtkrant uit eerdere versies is ook weer terug, zodat je snel in de gaten hebt dat er wat structureels loos is in je stad door deze krant met daarin de nieuwsberichten en meningen van je inwoners.

SimCity Deluxe voor de iPad is een prima versie van het aloude spel. Voor mensen die SimCity al kennen is het enige minpunt dat alles al eens in een eerdere versie van het spel gedaan is, dus er is niets nieuws onder de zon. Vind je dat geen probleem, of heb je nog nooit een SimCity gespeeld, dan kun je met deze versie gerust voor de dag komen, de interface werkt prettig en de gameplay staat als een huis, al jaren.

Score:

SimCity Deluxe iPad