Beyond Good & Evil HD

Gespeeld op Xbox 360
Ook beschikbaar op PlayStation 3

Op de dag dat Beyond Good & Evil eind 2003 verscheen voor de PlayStation 2 -en later ook voor de Xbox, GC en PC-, was ik nog maar twee weken de trotse eigenaar van een PlayStation 2. Beyond Good & Evil zou de derde game worden die ik voor de console kocht met mijn zuurverdiende zakcentjes en is tot op heden één van mijn beste aankopen geweest.

Nu, ruim zeven jaar later, kunnen Xbox 360-gamers genieten van de HD-remake van de game. PlayStation 3-eigenaren moeten wachten tot mei. Is een grafische oppoetsbeurt voldoende, of is de gameplay slachtoffer van de tand des tijds? Beyond Good & Evil vertelt het verhaal van Jade, een jonge journalist die weeskinderen opvangt in haar vuurtorentje op een pittoresk eilandje op de planeet Hillys. Dit doet ze niet alleen. Ze krijgt hulp van haar oom Pey'j, een varken dat niet op zijn bek is gevallen en raad weet met machines. De planeet wordt aangevallen door de DomZ en mensen worden ontvoerd. Jade gaat met haar camera en staf op pad om de ontvoerde weeskinderen terug te vinden en zal hiervoor moeten infiltreren in het strenge regime van Hillys.

Beyond Good & Evil leent veel elementen van andere games. Je zal meer dan eens op ontdekkingstocht moeten om uit te vogelen hoe je verder moet. De game kent ook een grote portie stealth waarbij Jade meerdere vijanden tactisch van achter uit dient te schakelen met een schop, of van een afstand met projectielen die uit haar handschoen schieten. Vijanden hebben nog altijd een gebrek aan goede AI, maar compenseren dit in domme kracht. Het voornaamste betaalmiddel in de game bestaat uit parels, die je verdient in spelletjes, vindt of krijgt bij het maken van foto's. Deze parels kun je gebruiken om je voertuig te upgraden waarmee je je verplaatst over de planeet. Zo kun je iedere keer een stukje verder komen in de wereld en steeds meer plekken ontdekken om uiteindelijk de bron van het kwaad aan te vallen.

De gameplay staat nog altijd als een huis. De game kent nog altijd issues met de camera, maar naast de originele versie is de HD-remake een hele verbetering. Sfeer en atmosfeer zijn nog altijd termen in het woordenboek waar Beyond Good & Evil achter vermeldt dient te worden. De briljante artstyle, de sfeervolle muziek en verhaalvertelling zijn vandaag de dag nog altijd van hoog niveau. De game was grafisch goed op orde ten tijde van de release, maar heeft anno 2011 flink wat poetswerk nodig. Ubisoft heeft de textures flink verbeterd en de framerate is solide. De tand des tijds heeft geen schade achter gelaten bij de geweldige personages die Jade tijdens haar reis tegenkomt.

Verder is Beyond Good & Evil volledig hetzelfde charmante avontuur dat het zeven jaar geleden was. Pey'j en de andere kornuiten van Jade zullen haar nog altijd bijstaan wanneer nodig en indien aanwezig. De verzamelaars kunnen nog steeds naar hartelust de planeet verkennen naar verborgen parels, uitdagingen en fauna om te fotograferen om het zo'n tien uur durende avontuur enigszins te verlengen.

Beyond Good & Evil staat nog altijd als een huis en is het bewijs dat een goede singleplayer compenseert voor de afwezigheid van multiplayer. Jade baant zich een weg door de corruptie door het maken van foto's. Het simplistische maar vermakelijke stealth-werk in combinatie met het combat-systeem maken een evenwichtig geheel. Voor de luttele tien euro is Beyond Good & Evil HD een HD-remake die je bijna niet kunt en mag laten liggen. Daarmee is de game anno 2011 wederom één van de beste aankopen die je kunt doen.

+ Framerate verbeterd
- Camera kan nog altijd tegenwerken
8,5