Killzone 3

Exclusief speelbaar op PlayStation 3

Jullie hebben een terugblik op de games van Guerrilla kunnen lezen, mee kunnen genieten van een toer door het nieuwe pand van de ontwikkelaar, maar de review van de meest geanticipeerde shooter van dit moment is nog uitgebleven. De game zit inmiddels al ruim een week opgesloten in mijn PlayStation 3 en de tijd is gekomen om een oordeel te vellen.

Verraad, corruptie en opstandigheid
De Killzone-reeks zal bij vrijwel alle gamers bekend zijn. Zij die niet bekend zijn met de serie doen er goed aan om een snelle blik te werpen op onze terugblik. Killzone 3 gaat verder waar Killzone 2 is geëindigd en laat spelers wederom in de huid van Sev kruipen. De Helghast zijn alles behalve blij met jouw activiteiten in hun hoofdstad en zijn vastbesloten om alle ISA-troepen van hun planeet te vagen. Hierbij komen enkele nieuwe Helghast-leiders naar voren die tevens hun eigen conflicten hebben met elkaar. Guerrilla Games heeft ditmaal veel meer aandacht besteed aan het verhaal en dit is overduidelijk terug te zien in de game. De karakters en onderlinge relaties komen op interessante wijze tot uiting en de game is rijkelijk gevuld met cutscenes. Toch valt er nog het een en het ander aan te merken op het verhaal. Met name de overgangen tussen de cutscenes en de gaten hiertussen laten nog vaak te wensen over. Zo valt er een gat van zes maanden waar jij als gamer volledig in het duister tast over wat er precies is gebeurd in deze maanden. Wellicht dat Guerrilla Games die op tracht te vullen met downloadable content, maar het is vooralsnog een vreemde keuze.

De gehele verhaallijn van Killzone 3 is te spelen met twee personen dankzij de toevoeging van splitscreen co-op. Deze zeer gewilde optie is een welkome toevoeging die de speelduur verlengt. De optie laat een deel van het scherm onbenut, want beide spelers krijgen een vierkant scherm om in te spelen. Speler één neemt de controle over Sev en speler twee speelt met een oude bekende uit Killzone 2. Dit zorgt voor eigenaardige situaties, want speler twee is nooit vertegenwoordigd in de cutscenes. De niet-significante toevoeging van speler twee aan het verhaal doet het belang van deze speler slinken. Dit is gelukkig maar een kleine smet op de verder uitstekende co-op functie.

Kogels en messen
Kenners van het Ballet of Death-filmpje van Killzone 2 weten dat Guerrilla aandacht besteed aan de 'hit-response' van de Helghast. De impact van een enkele kogel was destijds ongeëvenaard en Killzone 3 bouwt hier uitstekend op voort. De game kent nog meer animaties die elk gelinkt zijn aan een punt van impact. Het wapenarsenaal waarmee je de allesvernietigende kogels afvuurt is grotendeels gelijk gebleven. Mijn persoonlijke favoriet, de Bolt Gun, waarmee je Helghast met explosieve bouten aan de muur nagelt, is nog altijd aanwezig. De shotgun lijkt zijn genadeloze kracht uit de eerste Killzone weer terug te hebben en slaat Helghast met een enorme dreun naar achteren. Naast een realistische reactie op kogels, is de algehele AI van de Helghast ook sterk. Ze duiken weg voor granaten, zoeken de beste dekking op, proberen jou uit je dekking te jagen en zijn meedogenlozer dan ooit tevoren.

Het uitstekende schietwerk is in Killzone 3 aangevuld met een bruut mêlee-systeem. Wanneer je dicht bij een Helghast staat, kun je met een druk op de schouderknop een verwoestende klap geven om hem in één keer uit te schakelen. Deze aanval is tevens verbonden aan meerdere animaties. De ene keer snij je de nek open, de andere keer druk je zijn ogen in zijn schedel. Alles gepaard met een gezonde klodder bloed. Het linken van schieten en mêlee geeft veel voldoening. Een kamer met Helghast systematisch leegschieten, één soldaat overlaten om er vervolgens op af te sprinten en een mes in zijn oog planten brengt geheid enkele oerkreten naar boven.

Voertuigelijke variatie
Guerrilla Games heeft zorg gedragen voor de nodige variatie in Killzone 3. Meer dan eens zal je achter de wapens van een voertuig duiken om je met een hoog tempo van A naar B te verplaatsen. Deze delen zijn spectaculair, maar je doet vaak niet meer dan je trekker overhalen wanneer de crosshair rood wordt. De machinegeweren van tanks en bungees zijn leuk, maar echt vermakelijk wordt het wanneer je een heuse jetpack op je rug bindt. In deze levels krijg je te maken met een verhoogde flexibiliteit en zelfs uitdagende platform-elementen. Killzone 3 biedt een rijke variatie aan gameplay die de game interessant houdt. De omstandigheden die ontstaan in de game om je deze gameplay te bieden voelen echter kunstmatig aan.