Stacking

Gespeeld op Playstation 3
Ook verkrijgbaar op Xbox 360

Stacking

Ik ben een klein schattig mannetje. Op een afstand zie ik een grotere forse meneer en ga achter hem staan. Met pure wilskracht splijt ik hem horizontaal in tweeën om vervolgens in hem te kruipen. Mijn nieuwe lichaam biedt me de mogelijkheid om hele harde scheten te laten. Ontevreden sluip ik achter een sensuele jongedame, nog geen seconde later zit ik samen met de forse meneer in haar lichaam. Haar wispelende heupen bieden mij de mogelijkheid om mannen te verleiden en weg te trekken van hun positie.

Stapel in me
Nee, dit is niet de superkracht van een of andere obscure stripheld, maar de centrale spelmechaniek van Stacking. Dit is het nieuwe pareltje van ontwikkelaar Double Fine, die ons vorig jaar ook al de schattige cel-shaded RPG Costume Quest bracht. Het concept is geïnspireerd door Russische matroesjkas: beschilderde houten poppen die je in elkaar kunt stapelen.

Matroesjkas zijn niet het enige unieke element, het verhaal wordt namelijk in het Amerikaanse industriële tijdperk in de jaren 30 afgewerkt, de tijd van de Grote Depressie. Centraal staat de Blackmore-familie, een arm maar hecht gezin. Je speelt als het jongste en kleinste lid van de familie: Charlie Blackmore. Hij zal het moeten opnemen tegen de kwaadaardige rijke Baron die zijn familie heeft ontvoerd om slavenwerk te verrichten. Trouw aan de setting worden de filmpjes en dialoog afgebeeld als stomme films en is de humor slapstick. De fysieke humor werkt ondanks de houten poppen, dankzij de leuke overdreven animaties. Daarnaast is zoals het Double Fine betaamt de dialoog geestig en neemt het zware thema's zoals kinderarbeid op de hak.

Stacking

Meerdere oplossingen
Om zijn familie te redden moet Charlie binnen zien te dringen in allerlei exclusieve gelegenheden. Hij krijgt zelf als klein mannetje natuurlijk niets voor elkaar en moet stapelen in andere grotere poppen om verder te komen. Elke pop waarin hij stapelt biedt een nieuwe vaardigheid die hem verder op weg zou kunnen helpen, al zijn zeker de helft van de poppen en hun vaardigheden alleen voor de grap neergezet. In essentie is Stacking een avontuur-puzzel spel, je moet rondlopen in verschillende levels op zoek naar poppen en hun unieke vaardigheid om een puzzel op te lossen. Dit hoeft zoals in klassieke games van dat genre echter niet tot frustratie te leiden, in tegenstelling tot die spellen kan een puzzel meerdere oplossingen hebben. Over het algemeen vier of vijf. Hierdoor hoef je niet als een gek telkens op zoek te gaan naar die ene unieke oplossing. Je hoeft slechts één uitkomt te vinden om het verhaal te vorderen. Gelukkig ligt tenminste één van die oplossingen meestal zéér voor de hand en aangezien het spel slechts zestien puzzels bevat zou je binnen twee uur door het spel heen kunnen racen.

Dit stapelspel wordt echter pas écht leuk en uitdagend als je álle oplossingen probeert te vinden, iets dat de levensduur van het opeenhopen zeker verviervoudigt. Het houdt ook bij of je alle unieke poppetjes hebt gevonden en of je bepaalde vaardigheden hebt gebruikt in specifieke situaties, er is voor de liefhebber dus genoeg te doen. Helaas zijn er ook kritiekpunten. Zo pakt de setting goed uit voor alles behalve de omgevingen, deze ogen namelijk saai. Iets dat zwaarder weegt zijn de onbenutte mogelijkheden. Pas tegen het einde wordt de mogelijkheid geïntroduceerd om meerdere poppen in combinatie te gebruiken om één specifieke oplossing te ontdekken, tot dan had je telkens slechts één pop nodig.

Stacking

Stacking presenteert een mooie metafoor van een familie die letterlijk samen moet komen om obstakels te overwinnen. De unieke setting, personages en spelmechanieken maken dit stapelavontuur zeker de moeite waard, al was het maar omdat het verdomd veel charme heeft en een frisse wind is.

+ Uniek concept - Combi-puzzels komen laat
8,0
+ Charme Matroesjkas - Ietwat saaie omgevingen