DC Universe Online

Miscommunicatie

Misschien omdat Sony Online Entertainment weet dat de chatfuncties en sociale interfaces slecht zijn is er ook een functie geïmplementeerd die automatisch spelers zoekt als je je opgeeft voor groepsevents, zoals Alerts. Deze werken zoals instances of dungeons in de meeste MMO's: je maakt een groepje spelers en gaat samen een afgesloten gebied in. De groepsrollen zijn echter zo slecht verdeeld dat er geen tactiek bij komt kijken. Tegen een baas vechten is simpelweg een kwestie van alle aanvallen die je hebt spammen en als je doodgaat tien seconden wachten en snel terugrennen of vliegen. Misschien dat het op level 30, het maximale level, beter is, maar tientallen uren in een spel moeten stoppen om bij het goede gedeelte te komen is natuurlijk een beetje belachelijk. Spellen spelen doen we immers voor ons plezier, niet?

Player vs Player-arena's zijn al net zo ongebalanceerd door de overheersing van alle krachten die een knockback- of stun-effect hebben. Dit voelt niet als een deel van de game waar veel tijd in is gestopt. Wel leuk is dat je in de Legends PVP-arena's als bestaande helden zoals Batman en Robin kunt vechten, maar deze helden moeten eerst vrijgespeeld worden, met als gevolg dat arena's op lage levels bestaan uit vier Robins tegen vier Harley Quinns.

Bugs

De steden zijn redelijk indrukwekkend door hun grootte, maar dit wordt tenietgedaan door de technische mankementen waar de PS3-versie van de game mee te kampen heeft. Ten eerste is de framerate op zijn best redelijk, en op zijn slechtst ronduit belabberd. Als er veel op het scherm gebeurt kan de actie behoorlijk vertragen. Ten tweede is er sprake van extreme texture pop-in. Vlieg je op een gebouw af dan is het duidelijk dat de texture nog niet ingeladen is. Dit kan zo lang duren dat je soms gewoon tien seconden lang naar een PS1-kwaliteit texture zit te kijken voordat de gedetailleerde versie tevoorschijn komt. Daarnaast zijn er nog tal van bugs zoals NPC's die despawnen voor je neus, soms midden in een gevecht, animaties die niet goed werken en visuele bugs op jouw karakter. Zo had ik een superheldin gemaakt met classy satijnen handschoenen. Toen vond ik een upgrade voor de handen, maar dit waren robotische klauw-handen. Gelukkig is er de optie om ongeacht jouw huidige equipment de look van het personage vast te zetten. Alleen was dit door een bug niet meer mogelijk met de handen en zit ik nu voor eeuwig vast aan robot-klauw-handen. In principe een goed systeem om met equipment om te gaan, maar dit is natuurlijk doodzonde in een game waarin de look van jouw personage zo belangrijk is.

Het ergste is echter de instabiliteit van de servers. Zoals de meeste MMO's vraagt Sony voor DCUO ook een maandelijks abonnement van zo'n €12. Hier mag je toch op zijn allerminst een goed werkende game voor verwachten. Maar in de tijd die ik heb gespeeld heb ik slechts enkele keren meer dan een uur kunnen spelen zonder dat de server plat ging. Voor een launchperiode van een MMO is enige instabiliteit te verwachten, maar dit is een buitensporig geval.

Vooropgesteld staat dat DCUO simpelweg geen leuke game is. De actie voelt niet bevredigend, het maken van een karakter is beter gedaan in andere games, de quests zijn tergend saai en de menu's zijn belabberd en traag om te navigeren met een controller. Tel daarbij de talloze bugs en instabiele servers op en je hebt een game die ik simpelweg aan niemand zou aanraden, laat staan met een maandelijks prijskaartje eraan vast. Heel jammer, want zo zullen veel PS3-gamers zeker niet positiever over MMO's gaan denken.

+Bekende gezichten voor DC-fans
-Slechte actiegame
4