Michael Jackson: The Experience

Gespeeld op de Wii, ook verkrijgbaar op de Nintendo DS

Michael Jackson is nu alweer een jaar geleden overleden, maar in het hart van veel mensen is de ‘King of Pop’ nog springlevend. Met onder andere een ‘nieuw’ album op komst krijgt ‘Wacko Jacko’ steeds meer fans erbij. Ubisoft heeft dat natuurlijk ook in de gaten en is er als de kippen bij om een game rondom Jackson te maken. Het kon ook niet anders dan dat het een dansspel zou worden; Michael Jackson: The Experience is nu uit voor de Wii en de Nintendo DS. De game zou ook uitkomen voor Kinect en Sony Move, maar die twee versies zijn een paar maanden uitgesteld. Is Michael Jackson: The Experience een prettige ervaring met de ‘King of Pop’, of draait hij zich om in zijn graf?

mj

Michael Jackson: The Experience is zoals gezegd een dansspel voor de Wii, waarin je de dansjes van 26 liedjes van Jackson kan nadoen. Dit spel is van dezelfde makers van Just Dance en dat is ook goed te zien. De interface ziet er hetzelfde uit en het voelt aan als een uitbreiding van de Just Dance-serie. Het enige wat wel anders is, is dat de Just Dance-spellen wel leuk zijn om te spelen, en Michael Jackson: The Experience is dat niet.

Moonwalk zonder benen
Waar Just Dance aparte dansjes heeft gemaakt die goed gebruik maken van de ene arm waarin je de Wii Remote houdt en de dansjes zo maakt dat je wel met je hele lichaam moet participeren is dit duidelijk niet het geval bij Michael Jackson: The Experience. De moves die je in dit spel moet maken zijn natuurlijk die van Michael Jackson zelf en die zijn echt bedoeld voor het gehele lichaam. Dit spel kan dus werkelijk geniaal worden voor bijvoorbeeld Kinect, maar voor de Wii werkt het helaas niet.

De gameplay werkt nog hetzelfde; je ziet een danser op het scherm die wel heel erg overbelicht is om op Michael Jackson zelf te lijken, en het is de bedoeling om deze imitator na te doen. De moves die er aan komen verschijnen links in beeld, maar deze zijn niet altijd even duidelijk. Vaak gebeurt het ook dat er links in beeld geen move staat, maar dat de danser op het scherm gewoon aan het dansen is. Zonder enige melding van het spel zelf moet je die dansjes dus ook nadoen, maar tenzij je zojuist de finale van ‘So you think you can dance’ hebt gewonnen gaat dit veel te snel.

mj

Lastig
Michael Jackson: The Experience is ook een behoorlijk lastig spel. Hoe vaak er ook staat dat je de pasjes ‘Awesome’ hebt gedaan is het mij nog nooit gelukt om een score hoger dan drie sterren te halen. De moves zijn soms wel leuk om te doen maar sommigen zijn echt te lastig en zowaar nog gevaarlijk. De bekende ‘val’ uit Smooth Criminal is natuurlijk niet iets wat iedereen kan en het is eerlijk gezegd wachten op de Youtube-filmpjes van mensen die door die move op de grond vallen.

Veel mensen zullen dit spel alleen al kopen vanwege de naam op het doosje, en hiervoor verwachten ze wel natuurlijk een soort van fan-service. Dit steekt in principe redelijk in elkaar. Bij het liedje ‘Beat It’ dans je op de straat die ook in de clip zit en bij ‘Thriller’ speel je met ‘Zombie Jackson’ en ben je in het gezelschap van een aantal grafstenen. Grafisch ziet het spel er redelijk goed uit, de dansers op het scherm zien er uit als ingescande mensen en zij dansen werkelijk waar prachtig en dat is al leuk om te zien. Qua muziek is het natuurlijk iedereen zijn smaak, maar het valt niet te ontkennen dat de soundtrack perfect is. De liedjes die erin zitten zijn van tussen 1979 en 1997, maar er zitten wel een paar missers tussen. Een paar rustige ballads als ‘Heal The World’ zijn gewoon te sloom voor een dansspel.

mj

Michael Jackson: The Experience voor de Wii is helaas niet wat het kon zijn. De dansjes die je moet doen werken gewoon niet met alleen het gebruik van de Wii Remote. De aankleding van het spel is wel redelijk maar naast het dansen van de 26 liedjes valt er helemaal niets te doen. Fans zullen de eerste keer dat ze de liedjes dansen wel genieten, maar ook voor hen is het feestje daarna afgelopen. Michael Jackson: The Experience biedt geen replayvalue, simpelweg omdat het spel niet goed functioneert. Het is duidelijk te merken dat dit spel eerder voor Kinect is gemaakt, maar op die versie moeten wij nog een paar maandjes wachten. De Wii-versie is helaas Michael Jackson onwaardig.

+ Goede soundtrack
- Gameplay werkt niet
4,5