Need for Speed: Hot Pursuit

Gespeeld op de Xbox 360
Ook verkrijgbaar op de PlayStation 3, Nintendo Wii, PC en iPhone

De welbekende Need for Speed-franchise heeft veel ups en downs gehad in z'n geschiedenis. Van het serieuze Shift tot het hippe Most Wanted, Need for Speed heeft altijd een plaats kunnen vinden bij de fans. Dit jaar heeft Electronic Arts Criterion Games, de makers van de Burnout-serie, aangetrokken als nieuwe ontwikkelaar. Kunnen we deze game Burnout: Hot Pursuit noemen of is dit een moderne versie van het succesvolle Hot Pursuit uit 1998?

Ik ben de beste!
Allereerst wil ik zeggen dat Need for Speed: Hot Pursuit géén verhaal heeft. Criterion Games was hier zeer eerlijk over en zij vonden dat ze zonder een verhaal ook een goede Need for Speed konden maken. Het doel is om de hoogste rank te behalen. Dit kun je doen door 'Bounty' te halen en dit krijg je door 'Career Events' te voltooien. Hoe sneller, hoe beter en des te meer 'Bounty' krijg je ervoor. Naarmate je rank hoger wordt, speel je meer races en gamemodi vrij. Je hebt de mogelijkheid om als straatracer de weg onveilig te maken, maar ook om als politie de straatracers het vuur aan de schenen te leggen.

Glibberen en glijden
Zodra je de eerste meters maakt op het asfalt, zul je merken dat Criterion aan deze game gewerkt heeft. Dat er veel Burnout in Need for Speed: Hot Pursuit zit, is een understatement. De slow motion-crashes na een 'takedown', het verkrijgen van lachgas bij gevaarlijk rijden en het slippen van de auto bij zelfs een minimale aanraking van de rem: Criterion heeft allerlei belangrijke gameplay-elementen geïmporteerd uit de Burnout-serie. Dat wil niet zeggen dat het een slechte invloed is. Het gevoel van de supersnelle arcaderacer is juist zeer indrukwekkend en wanneer je iemand neerhaalt, zul je prachtige crashes à la Hollywood te zien krijgen.

Als straatracer kun je tegen andere straatracers racen in een rechtstreeks duel, achternagezeten worden door de politie en time trial-events doen. Als politie doe je hetzelfde, maar dan iets anders. Je kunt ervoor kiezen één straatracer te achtervolgen of je kunt de held uithangen en zo veel mogelijk straatracers neerhalen. De politiewagens beschikken hierbij over verschillende 'wapens'. Denk hierbij aan spijkermatten, EMP's en wegblokkades. Je krijgt naarmate je level stijgt ook upgrades voor de wapens. Een bredere spijkermat, een beter uitgeruste helikopter, noem het maar op. Het is leuk voor het oog, maar je hebt het niet vaak nodig.

Racers hebben hiernaast ook wapens. Naast de eerder genoemde spijkermatten en EMP's beschikken ze ook over een Turbo bovenop het standaard lachgas en over een zogenaamde 'Jammer'. Deze schakelt tijdelijk de wapens van de politie uit. De minst leuke gamemode van de politiecarrière vond ik de 'Rapid Response'-events. Je moet hierbij zo snel mogelijk van punt A naar punt B komen in een supersnelle politieauto. Deze gamemode is behoorlijk saai en repetitief, omdat de kracht van deze game meer in het racen en achtervolgen zit en niet in vlekkeloos een rondje rijden.

Niet de gemiddelde zondagsrijders
De Artficial Intelligence van de racers én politie is zeer indrukwekkend te noemen. De 'bestuurders' zijn agressief, redelijk onvoorspelbaar en ze bepalen goed wanneer ze hun wapens in moeten zetten. Door de onvoorspelbaarheid zul je soms ook leuke momenten tegenkomen waarbij de racers tegen elkaar aan crashen. Door de vele shortcuts die in de game zitten, zul je ook zien dat de AI varieert met het nemen van deze. Vaak zie je dat de racers in een achtervolging pas op het laatste moment de shortcut nemen en dat maakt de AI vrij uitdagend.

Jij tegen de wereld
Hoe goed een AI ook is, het zal nooit andere menselijke spelers kunnen evenaren. De echte kracht van deze game ligt bij de multiplayer. Need for Speed: Hot Pursuit heeft geen split-screenoptie en één console betekent dus ook één speler. Het onlinegedeelte is echter wel goed uitgewerkt. Het maximale aantal spelers is acht. Je kunt met acht mensen een 'echte' race doen, waarbij er geen wapens zijn en je dus echt je vaardigheden moet gebruiken. Verder is er ook 'Interceptor' en 'Hot Pursuit' beschikbaar. Bij Hot Pursuit speel je met vier racers tegen vier politieagenten en bij Interceptor speel je één tegen één. Hierbij kun je de hele map gebruiken om je tegenstanders respectievelijk af te schudden of neer te halen.

Nieuw is het zogenaamde Autolog-systeem. Dit houdt de voortgang bij van je vrienden en van jou. Je kunt dit zien als een soort in-game Facebook. Je krijgt meldingen als vrienden iets hebben bereikt in het spel en je kunt onder andere foto's op je pagina zetten. Het is niet echt iets revolutionairs, maar het bevordert het sociale aspect van de game wel. Wat van belang is, is dat EA een Online Pass bij elk exemplaar van Hot Pursuit heeft gedaan. Dit betekent dat je met één kopie van deze game, ook maar met één account online kunt spelen.

Een lust voor het oog
Zoals je mag verwachten bij een Need for Speed-game, is de presentatie dik in orde. De graphics zijn subliem te noemen. Het omvangrijke Seacrest County ziet er prachtig uit en de 66 gelicenseerde sportauto's trouwens ook. Er is helemaal niets mis met de menu's en het geluid is ook prima. Brullende motoren met up-tempo rockmuziek. Beter wordt het bijna niet.

Ben je nog aan het twijfelen tussen deze game en Gran Turismo 5? Als je van up-tempo, brute, snelle arcade-racing houdt, dan moet je Need for Speed: Hot Pursuit halen. Als je van het serieuze werk houdt, koop dan liever Gran Turismo 5. Je kunt deze versie van Need for Speed niet echt Burnout noemen, maar het is zeker ook geen Need for Speed. Het heeft het beste van twee werelden. De controls werken goed, de graphics zijn geweldig en er is meer dan genoeg actie in deze game. De singleplayer mag op de lange termijn wat repetitief zijn, maar de multiplayer maakt dat zeker weer goed.

+ Intense race-ervaring
- Op den duur repetitief
8,5