Epic Mickey

Camera en controls
De tweede pagina wil ik graag inluiden met een korte weergave van twee knelpunten waar Epic Mickey punten op verliest, namelijk de controls en de camera. De plaatsing van de verfsoorten op de triggers in beide handen is slim en ook de rest van de knoppen zijn logisch toebedeeld aan de handelingen van Mickey. Waar de game echter lichtelijk de mist in gaat, is bij het gevoel van controle over Mickey. Deze is te ruw en mist de subtiliteit die soms nodig is voor het maken van een sprong of het bereiken van een hoger platform. Nee, de controls zijn niet slecht, maar wanneer we deze leggen naast een andere platformer - ik noem een Super Mario Galaxy - laat Epic Mickey te wensen over. Het tweede probleem is de camera, welke je niet altijd even goed volgt. Hierdoor ben je vaak aan het bijsturen met de d-pad, maar dit gaat vaak zo traag dat even stilstaan je beste optie is. Met de C-knop centreer je de camera vlug, maar dit is niet altijd het standpunt dat je zoekt.

Structuur
Epic Mickey
is een behoorlijk lineaire platformer, maar je zult na enkele uurtjes een knooppunt bereiken, vanuit waar je de volgende levels kunt betreden. In elk level zijn er bepaalde handelingen die je moet verrichten om het pad vrij te maken naar het volgende level. De levels zijn vaak ook gevuld met karakters die een kleine opdracht hebben die je niet verplicht hoeft te voltooien. Vaak moet je hiervoor naar andere levels reizen om hier iets te vinden, of je wordt van de ene persoon naar de ander gestuurd om voorwerpen te ruilen. Heb je een gremlin bevrijd, die verspreid in de levels vastzitten in kleine kooitjes, dan repareert deze vaak een onderdeel in het level waardoor je verder kunt. Dit blijf je doen totdat je een projectiescherm bereikt.

Deze projectieschermen zijn de portalen die je van level naar level brengen. De stukjes tussen de portalen zijn gebaseerd op de oude cartoons van Mickey en zijn vrienden en halen een enkele dimensie weg, waardoor er een tweedimensionaal level overblijft. Deze tussenstukjes zijn erg leuk en vaak ook een bron van herkenning voor hen die de klassieke tekenfilms kennen. Ik zeg ‘tussenstukjes' omdat het slechts een klein deel beslaat van de gehele game en dit is jammer. Je zult buiten de tweedimensionale levels genoeg herkenbare personen en omgevingen tegenkomen, maar het zal nooit zo herkenbaar zijn als de tweedimensionale levels of de werelden die een game als Kingdom Hearts neerzet.

Sfeer
Dit betekent echter niet dat de rest van de game geen sfeer heeft, want ook de gewone levels ademen Disney uit. Het leveldesign is werkelijk waar om te smullen en hoewel er altijd een einddoel is, ben je redelijk vrij om te gaan en staan waar je wilt om zo alle verzamelobjecten te vinden. Een platformer staat of valt vaak op basis van leveldesign en Epic Mickey staat niet alleen, maar is niet of nauwelijks onderuit te krijgen. Tel hierbij op dat Epic Mickey grafisch gezien één van de mooiste Wii-games is tot nu toe met een kleurrijk pallet zonder dat de illusie dat je in het land van de vergeten Disney-figuren bent verloren gaat. Er zal geen moment voorbijgaan in de game waar je niet vergezeld wordt door de typische, orchestrale Disney-muziek. Epic Mickey zit vol met bekende en onbekende muziek die perfect aansluit bij het level dat je aan het spelen bent. Het is jammer dat de dialogen nooit gesproken zijn en je het zult moeten doen met slappe stukjes tekst in tekstballonnen. Al met al weet Epic Mickey een sterke sfeer neer te zetten die Disney-fans tevreden zal houden.

Epic Mickey is één van de betere Wii-games van dit jaar geworden. Spelen met de kwast van Mickey (houd je in, viespeuken!) is erg leuk en het ontwerp van de levels sluit perfect aan bij deze gameplay-mechaniek. De sfeer van Epic Mickey slaat de plank volledig raak en je zult snel vergeten dat je in de eerste instantie teleurgesteld ben geweest vanwege het gebrek aan de stijl in de eerste artworks. De game kent zijn gebreken waaronder een camera die niet altijd meewerkt, ruwe controls, slechte dialogen en een ietwat eenvoudige combat en loopt hierdoor punten mis. Wat overblijft is echter nog steeds een solide game voor Disney-fans van jong en oud.

+ Verf en verdunner
- Camera
8.0