The Sims 3

Gespeeld op de PlayStation 3, ook verkrijgbaar op de Xbox 360

Sims 3

The Sims is een van de populairste gameseries die er ooit is geweest. Jongens, meisjes, moeders, vaders en huisdieren speelden het spel met enige regelmaat op hun PC en de vervolgen kwamen al snel. EA probeerde met wat kleine uitstapjes ook de game naar de consoles te halen, maar dit werd nooit echt een grandioos succes. Nu is er dan eindelijk een ‘echte’ Sims-game die naar de consoles komt. The Sims 3 is nu ook op de comfortabele bank te spelen. Is dit een succes geworden of konden de Sims beter hun virtuele verhuisdozen op de pc achterlaten?

Het succesverhaaltje van The Sims is wereldwijd bekend. In dit spel maak je een persoon of een gezinnetje aan, je bouwt een leuk huisje en je begint een leven te leiden. Of je nou een bankhanger maakt die niets uitvreet of een topatleet die in de late uurtjes de heren en dames van 'Oh Oh Cherso' naspeelt hangt allemaal van de speler zelf af. Omdat mensen het zo leuk vinden om een tweede leven te hebben, is het hoofddoel van het spel nooit echt aangepast.

sims 3

Wel zijn er met de vervolgen nieuwe dingen bijgekomen, zoals vervoer, reizen en veel nieuwe accessoires om je huis op te leuken. The Sims 3 was ook de laatste in de serie en eigenlijk ook wel de beste. Nadat het spel meer dan anderhalf jaar uit is op de pc durft EA dus de stap te maken naar de consoles, maar het is toch gebleken dat dit zeker niet een een-op-een port is geworden.

Complexe controls
Zo is natuurlijk een van de belangrijkste punten in The Sims de controls. Voor het bouwen van je huis, het wassen van je kleren en het kopen van jouw nieuwste IKEA-bankje had je ongeveer heel je toetsenbord nodig. Aangezien een controller een stuk minder knoppen heeft, heeft EA dit op een wat meer toegankelijke manier aan de man gebracht. Zo worden zowaar alle knoppen gebruikt; zelfs de Back- of Select-knop wordt gebruikt om bijvoorbeeld naar de Build-mode te gaan. Om een object te kiezen, moet je er met de cursor bovenop staan en op de X-knop drukken, waarna je ziet welk object je gekozen hebt en wat je ermee wilt doen.

Het idee is heel leuk en in principe werkt alles ook wel, maar de besturing is gewoon erg complex voor een console. Je bent vaak in de war met de controls en het tempo werkt ook niet echt mee. Zo moet je voor elk gesprek dat je met een mede-Sim maakt door een heel menu scrollen, wat gewoon lang duurt. In de pc-variant werkt dit natuurlijk allemaal stukken handiger en het is logisch dat het niet zo snel werkt, maar het is gewoon te lastig voor een console. Ook is er een nieuw karma-systeem in het spel geroepen om het net wat toegankelijker te maken.

sims 3

Karma
Door wensen van je Sim vrij te spelen en de manier waarop je je gedraagt in het spel speel je karma vrij. Dit kan negatieve karma zijn en positieve. Gedraag je je als de Heilige Zoon zelf krijg je positieve karma. Wanneer je bijvoorbeeld niet verschijnt op je werk maar wel een huis in de fik zet, ontvang je rond klokslag twaalf negatieve karma. Met goede karma kun je er bijvoorbeeld voor zorgen dat je Sim uitermate tevreden is met zijn leven, of dat er allemaal vrouwen/mannen op hem of haar verliefd worden. Met negatieve karma kun je ook wel leuke dingen doen, zoals een aardbeving activeren of een vrolijk bezoekje van geesten krijgen.

Zo had ik net in het spel een nieuwe baan gekregen als plaatselijke hamburgerdraaier en dat was reden genoeg om een feestje te geven. Aangezien mijn bazin nog de enige persoon was die ik kende, nodigde ik haar uit, om haar vervolgens te versieren. Toen ik hoorde dat ze al een man had, sloot ik haar op in een kamer en deze dagelijks een bezoekje te laten krijgen van de doden tot er ook geen sprankje leven meer in haar zat. Uiteraard wilde ik ook wat goeds doen en ging ik wel dagelijks naar mijn werk waar mijn baas vreemd genoeg niet aanwezig was. Luiheid zullen we het noemen. Voor zúlke dingen krijg je dus negatieve karma.

Grafisch is het spel iets minder dan zijn broertje op de pc, er zijn toch iets te veel kartelrandjes aanwezig. Voor een spel dat er ook niet zo mooi uitziet en het zeker niet moet hebben van het geluid zitten er wel behoorlijk veel laadtijden in. Het spel vereist eerst een installatie van bijna zeven gigabyte, om daarna gigantisch lange laadtijden te hebben.

sims 3

Voor de rest is The Sims 3 gewoon zoals bijna iedereen het kent. Het spel zit boordevol content en is weer uiterst verslavend. Het karma-systeem maakt het spel zeker leuker, je kunt de buurt op stelten zetten of er zelfs voor zorgen dat je nooit meer hoeft te slapen. De controls zijn wel een zorgenkindje aangezien deze gewoon te complex zijn. EA heeft zeker zijn best gedaan om alle controls van de keyboard en de muis goed over te zetten maar het is gewoon erg lastig. Vond je The Sims altijd al leuk maar beschik je over een niet zo'n goede pc of zit je veel liever achter je console, dan is dit zeker een goede game. Voor wie The Sims 3 wel op de pc kan spelen en hier ook geen problemen mee heeft, kan dat beter blijven doen.

+ Verslavende gameplay
- Laadtijden
7,5