The Lord of the Rings: Aragorn's Quest

Gespeeld op de Wii

Ook verkrijgbaar op de PlayStation 3, PlayStation 2, Nintendo DS en PlayStationPortable.

LOTRAQ

Een episch verhaal rondom een groep mensen die met een missie naar het gevaarlijkste deel van het land gaan. Het gaat hier over Lord of the Rings, want er is namelijk een nieuwe game uitgekomen. Lord of The Rings: Aragorns Quest. Episch verhaal of een virtueel drama?

Enter Frodo Gamgee

Het verhaal van Aragorn's Quest zal niet veel nieuwe ontwikkelingen met zich meebrengen. Sterker nog: er ontbreken een aantal zaken, wat onacceptabel is. De game begint met één van de laatste scénes uit de film, het gevecht voor de zwarte poorten van Mordor, als daar opeens een Balrog verschijnt, waarop er een kinderstem zegt dat dat niet klopt. Van het epische slagveld sta je plots in 'The Shire', het woongebied van de Hobbits. Hier zie je vier kleine Hobbits die het avontuur van Frodo en zijn kameraden aan het naspelen zijn. Niet veel later verschijnt Samwise Gamgee op het toneel. Hij is de vader van de 4 kleine Hobbits en is het brein achter dit verhaal. Samwise is ondertussen gepromoveerd tot burgemeester en is druk met de voorbereiding voor de komst van koning Aragorn. Je zal in de game wisselen van personage, namelijk van Frodo Gamgee naar Aragorn. Als Frodo Gamgee leer je omgaan met de besturing en kan je 'The Shire' ontdekken. Maar het draait om Aragorn, je kan als Frodo naar hem toe lopen en vragen om hem en zijn broer en zussen een verhaal te vertellen. Waarna de game verder gaat met het verhaal van de Lord of The Rings.

LOTRAQ

Aragorn's Fairytail

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de graphics zijn slecht De wereld is te kleurrijk waardoor het een kinderachtige uitstraling krijgt, iets wat je niet verwacht bij een The Lord of the Rings game en heel erg overbelicht, de characters zien er onrealistisch en blokkerig uit. Een spatje bloed of de mogelijkheid om een orc aan je zwaard te rijgen, vind je niet in deze game. Hoewel de game waarschijnlijk voor de wat jongere spelers is gemaakt, lagen de verwachtingen op dat gebied toch wat hoger. Bovendien zijn meer dan de helft van alle gesprekken in de game niet ingesproken maar gaan via tekstblokken. En de delen die gesproken zijn, voelen gestolen uit de film en geplakt in dezelfde setting in de game. Dit hoeft niet per definitie slecht te zijn, maar geeft wel het gevoel dat de game is afgeraffeld. De muziek is overigens wel uitstekend, aangezien dezelfde muziek is gebruikt als in de films. Het horen van de stukjes klassieke muziek deed me wel weer meteen denken aan bepaalde delen uit de films. Het hoofdgedeelte van de game bestaat uit het volgen van het verhaal, de main-quests, maar er is ook nog genoeg te doen terwijl je je in bepaalde gebieden bevindt. Er zijn namelijk tientallen kleine side-quests die je kan doen om wat extra geld te verdienen of wat upgrades te verzamelen.

Zwaai je lam

Hoewel de graphics van de game niet al te best zijn, moet ik zeggen dat de besturing over het algemeen wel goed te doen is. Aangezien je in het begin van het spel als kleine Frodo een uitgebreide tutorial aan te pas komt, zul je geen moeite hebben om alle vijanden de pan in te hakken. Het zwaaien van je Wii Remote komt redelijk overeen met wat Aragorn doet op het beeld. Er zijn vier verschillende moves die Aragorn doet naar aanleiding van jouw gezwiep en er zit duidelijk verschil in. Naar boven zwaaien is ook daadwerkelijk een zwaardslag omhoog van onze koning. Verder heeft Aragorn een aantal wapens in zijn arenaal: een schild, een toorts en een pijl en boog. Het zwaard blijft altijd zijn wapen om mee te vechten, maar in zijn linkerhand is altijd de toorts of het schild aanwezig. Welke ook gebruikt  wordt tijdens het vechten, bijvoorbeeld om een spin in de fik te steken of een orc omver te duwen. De besturing van de wapens voelt makkelijk aan en zijn daardoor ook een verrijking voor de gameplay. Hoewel het zwaaien de eerste tien minuten leuk is, begon het na een tijdje te irriteren en te vervelen. De game is ook erg makkelijk aangezien je niet veel moeite hoeft te doen om grote groepen vijanden een kopje kleiner te maken. Aragorn voelt veel sterker dan de gemiddelde vijanden, bovendien heeft de game niet veel meer te bieden dat groepjes vijanden neermaaien. Waardoor de gameplay als redelijk snel saai wordt. Af en toe een puzzel oplossen zou een leuke toevoeging zijn geweest.

LOTRAQ

Verzameldrift

De game biedt wel plezier voor iemand met verzameldrift: er zijn namelijk artifacts en lore-items alom. Met de artifacts kun je Aragorn en zijn aanhang sterker maken. Je kunt ze overigens ook kopen in het artifacts menu, waarbij dan ook beschrijving staat wat die specifieke artifact voor jou kan betekenen. Dit loopt van '+10% defence against orcs' tot een potion die je weer tot leven wekt. De lore-items zijn exta stukjes van het verhaal en bevatten soms leuke weetjes en horen wat extra diepgang te geven aan het verhaal. Hoewel ik graag items verzamel in een game, geeft het bij Aragorn's Quest toch niet het gevoel van toegevoegde waarde. Ik heb regelmatig artifacts gevonden en gekocht, maar nooit het idee gehad dat ik of mijn kompanen er daadwerkelijk sterker van zijn geworden. Erg jammer, hierdoor had ik na tien side-quests het gevoel dat het niet loonde de extra moeite er voor te nemen. En ook de lore-items vullen de gaten in het verhaal niet op.

Co-Gandalf

Als leuk extraatje is het ook mogelijk om de game met zijn tweeën te spelen, de tweede speler gaat het verhaal door als Gandalf de tovenaar. Dit maakt de game een stuk leuker en bovendien zitten er artifacts in de game verborgen die alleen Gandalf open kan maken. Dat maakt het de moeite waard om de game met in coöp te spelen. Gandalf vecht bijna hetzelfde als Aragorn, met als toevoeging dat Gandalf ook magie kan gebruiken tijdens het vechten. Er kunnen bijvoorbeeld vuurballen op de vijanden worden afgeschoten. Dit is wel in plaats van de andere items, zoals bijvoorbeeld de toorts die Aragorn in zijn bezit heeft.

LOTRAQ

Lord of the Rings: Aragorns Quest is een redelijk teleurstelling, door de matige graphics, de gaten in het verhaal en de lage moeilijkheidsgraad stapelden de irritaties zich snel op. De besturing werkt wel lekker en de game is dan ook duidelijk gemaakt voor de om te spelen met een motion control systeem. De game is wel gemaakt voor de wat jongere spelers en die zullen deze zullen er ongetwijfeld meer plezier aan beleven. Maar toch zie ik het als gemiste kans, ze hadden van deze game iets heel moois kunnen maken.

+ Lord of the Rings - Kinderachtige graphics

6.0

+ Besturing is goed uitgewerkt - Herhalende gameplay