EA MMA

Gespeeld op de PlayStation 3, ook verkrijgbaar op de Xbox 360

ea mma
Omdat de sport Mixed Martial-Arts (MMA) maar blijft groeien in de gehele wereld is het logisch dat er ook meer games van worden gemaakt. Zo is er nu na het succes van UFC Undisputed 2010 van THQ het spel EA MMA, dat logischerwijs door EA is gemaakt. EA kan natuurlijk niet rekenen op de licentie van de UFC, die eigenlijk een monopolie positie heeft in de MMA-branche, waardoor ze het moeten doen met minder bekende vechters en organisaties die er zijn in de MMA-wereld. Heeft EA ondanks dit punt een goed vechtspel neergezet, of is dit een snelle K.O. voor de serie?

Na veel tumult tussen EA en de baas van de UFC, Dana White, komt EA dus toch nog met een MMA-game. Volgens White was de UFC eerst met het idee van een game naar EA gegaan, waarna EA had verteld dat men geen zin had in een game rondom de Ultimate Fighting Championship. Toen bleek dat THQ een goed spel had gemaakt was EA wel geïnteresseerd, wat leidde tot hevige en tevens publieke discussies. Zo zou iedere vechter uit de UFC die EA Sports toestemming gaf om hem in het spel te zetten direct worden ontslagen.

Strikeforce
Zo ver is het niet gekomen, aangezien er toch een paar vechters in het spel zitten die tevens bij de UFC zitten. Helaas zit de voltallige UFC-aanhang niet in het spel en is de grootste organisatie in het spel Strikeforce. Alhoewel dit een goede organisatie is met goede vechters, zijn het vooral oud UFC-vechters en vechters die ‘up and coming’ zijn in mixed martial-arts. Verder zitten er nog een aantal organisaties in het spel, hier draait het dan minder om de naam maar meer om de regels die zij met zich meenemen. Zo kun je vechten in meerdere landen en in bijvoorbeeld de ring in Brazilië zijn de regels wat coulanter. Zo is het daar onder andere legaal om zogenaamde ‘Soccer kicks’ uit te voeren, het schoppen tegen iemand zijn hoofd als hij op de grond ligt. Ook zijn de tijden anders, een wedstrijd bestaat uit één ronde van twintig minuten, in plaats van drie rondes van vijf minuten.

ea mma

Voordat je deze regels legaal of niet legaal wilt gaan uitvoeren, heb je natuurlijk eerst de ‘basics’ nodig. Het vechten in EA MMA werkt op dezelfde manier als hun Fight Night-games, door het gebruik te maken van de twee analoge sticks die op de controller zitten. Met de linker bestuur je de vechter en met de rechter sla en schop je. Een simpele jab doe je door met de rechterstick een kleine beweging uit te voeren, maar om een elleboog uit delen zul je heer en meester van de rechterstick moeten zijn, deze voer je namelijk uit zoals je ‘in het echt’ ook een elleboog zou uitdelen. De stick moet je eerst naar onder duwen om daarna er een schuine draai aan te geven.

Fanatiek schoppen
Alle moves die je kunt doen voelen precies aan zoals je zou verwachten, een hoek geef je door ook echt een hoek te geven en zo telt het met alle bewegingen. Om te schoppen is ook diezelfde analoge stick nodig, alleen is het hier nodig om de L2/LT trigger in te drukken. Door deze combinatie is het erg makkelijk om combo’s uit te voeren, maar doe je ook vaak moves die je liever niet deed. Dit is in een MMA-game op zich geen probleem aangezien alle klappen goed raak zijn. Voor diegene die deze ‘Full-control’ maar niets vinden is er ook een control-layout gemaakt die met de vier knoppen werkt.

Uiteraard is een ander belangrijk aspect van MMA het grondwerk. De controls hiervoor zijn redelijk simpel gehouden. Met de X of A-knop werk je een tegenstander op de grond, en door op het goede moment die knop nog eens in te drukken werk je jezelf in een betere positie. Vanuit een betere positie kan je iemand harder slaan of een submission uitvoeren. Het uitvoeren van een submission werkt op basis van een aantal mini-games, deze zijn leuk uitgevoerd maar niet heel erg moeilijk als je tegen de computer speelt, waardoor je met deze moves eigenlijk wat makkelijker kan winnen dan met het goede vuistwerk.

ea mma

Realistische gameplay
Het vechten zelf voelt wat trager aan, zeker als je het vergelijkt met zijn concurrent, maar dit voelt wel een stuk realistischer aan. De sport zelf is namelijk ook een tactisch spelletje dat bestaat uit afwachten en op de juiste momenten toeslaan en het gevecht zo snel mogelijk eindigen. Dit komt dus tot zijn recht door de wat slomere gameplay en door het stamina-systeem wat in het spel zit. Elke move die je uitvoert of incasseert kost je stamina. Het is tijdens een gevecht uiteraard belangrijk om genoeg stamina te behouden, want zonder dat ben je zeer kwetsbaar voor bijvoorbeeld een submission of een goede kaakstoot die je direct knock-out maakt. Hierdoor is het spel een stuk minder een ‘button-basher’ maar is het inderdaad een tactisch spelletje dat veel zorg vraagt tijdens de gameplay.

Helaas zit er een keerzijde aan het stamina-systeem, het voelt niet heel erg gebalanceerd aan. Zo gaan bij de meest simpele moves een behoorlijk stuk van de balk af, en wanneer je eerst tegen de kooi wordt gegooid en daarna op de grond wordt gesmeten blijft je balkje vol. Hierdoor is het vooruitdenken soms nutteloos aangezien je niet weet wat hoeveel stamina eraf gaat bij je tegenstander, maar over het algemeen werkt de balk accuraat. De moves zelf die je doet, voelen een beetje slap aan, de tegenstander reageert meestal ongelaten op een goede trap tegen de kaak en dat is zonde. Niets is zo lekker om in een spel als dit een move uit te voeren die er daadwerkelijk pijnlijk uit ziet. De controle over de vechters zelf ontbreekt ook wel eens, soms zie je hem moves doen die je niet deed met de controller of reageert hij pas na een tijdje.