Enslaved: Odyssey to the West

Enslaved is beschikbaar voor: Playstation 3 en Xbox 360
Gespeeld op: Xbox 360

Ontwikkelaar Ninja Theory heeft goed zijn best gedaan om Enslaved onder de aandacht te brengen bij gamers. Het mocht duidelijk zijn dat de ontwikkelaar een hoop liefde in de game stopte en dat we dit ook zeker terug zouden zien in het eindresultaat. Maar hoewel liefde alles overwint, moet datgene wat het overwint toch ook op orde zijn. Slaagt Enslaved hier in?

Bekend verhaal
Hoewel ik in de preview al uitgebreid ingegaan ben op het verhaal van Enslaved, ga ik het hier gewoon nog een keer uit de doeken doen. Niet enkel omdat sommigen van jullie de preview misschien niet gelezen hebben, maar ook omdat het verhaal één van de speerpunten van Enslaved is. Mensen die bekend zijn met de vier wereldberoemde Chinese romans, zullen in Enslaved veel herkennen. Enslaved is, zoals zijn ondertitel suggereert, gebaseerd op één van deze Chinese Romans, namelijk De Reis naar het Westen. De game vertelt het verhaal van Monkey, een gespierde kerel die opgegroeid is in het wild, en Trip, een technische en zeer pientere jongedame waar menig gamer spontaan verliefd op kan worden. Het is ongeveer 150 jaar in de toekomst, de wereld is vernietigd en de twee zijn gevangen genomen op een slavenschip met een voor hen onbekend doel. Ze breken in de intro van de game op spectaculaire los van hun gevangenschap. Wanneer Monkey bijkomt, ligt hij languit op de vloer in een vernietigd New York. Trip heeft hem voorzien van een slavenband omdat de beste meid terug wil naar haar kolonie. Ze kan dit niet alleen en heeft de spierkracht van Monkey nodig. Monkey heeft dankzij de slavenband geen keuze en zal ten alle tijden in de buurt van Trip moeten blijven om haar te beschermen, want als zij sterft, sterft hij.

De combat
Voor ik verder inga op de geweldige setting van Enslaved, ga ik eerst iets vertellen over het element waar de game omheen bouwt: de gameplay. De gameplay van Enslaved bestaat uit drie verschillende onderdelen: de combat, het klimmen en de puzzels. Voornamelijk die laatste twee worden vaak samen genomen, maar de gehele game kan gezien worden als een aaneenschakeling van deze elementen in verscheidene gebieden die de game jou laat verkennen. De combat zit redelijk eenvoudig in elkaar. Monkey draagt een staf met zich mee waarmee hij sterke, maar langzame aanvallen en zwakke, maar snelle aanvallen kan doen. Verder kan hij een verdovende slag doen waarmee een vijand tijdelijk niet aan kan vallen. Die deze laatste slag is tevens handig om door de schilden te breken die de mechs vaak bij zich dragen. Monkey kan tevens projectielen schieten met zijn staf, maar vooral vroeg in de game is de munitie schaars en zal je het weinig gebruiken.

Als je nu het idee krijgt dat het combatsysteem eenvoudig in elkaar zit, dan heb je het goede idee. De game kent wat mooie combo's, maar daar houdt het ook mee op. Toch komt er een zekere vorm van tactiek kijken bij het aanbod van mechs dat je naar je toe geworpen krijgt. Soms staan mechs op het punt om versterking te roepen en verschijnt er een tellertje boven hun hoofden. Aan jou de taak om deze mechs het eerste uit te schakelen door de anderen even vast te laten lopen zodat je volledige aandacht naar deze mech kan. Sommige mechs hebben een minigun die je los kunt trekken om te gebruiken tegen de overige mechs, en sommige mechs kun je al exploderend tussen een ander groepje mechs gooien. Het werkt allemaal zeer aardig, maar na een lang gevecht kan het gevoel van herhaling aardig toeslaan. Gelukkig heeft Ninja Theory een goede balans weten te vinden tussen de verschillende onderdelen van de gameplay.

Klim, aapje, klim!
Het klimmen en klauteren en de puzzels in Enslaved is vaak gecombineerd. In de meeste gevallen is het een kwestie van een weg vinden door de vervallen bouwsels in de game. Trip zal allereerst een korte scan maken van de omgeving met een mechanische libelle, waarna Monkey vervolgens een toegankelijke weg voor haar moet creëren. Zo nu en dan wordt de weg versperd door een turret die alles in zicht kapot schiet. Wanneer dit gebeurt kun je Trip een paar simpele commando's geven, waaronder het laten zien van een hologram waar de turret zich op zal focussen, zodat Monkey zichzelf een stukje dichterbij de turret kan begeven. Vervolgens kan Monkey een paar keer hard ‘Hey' roepen om de focus van de turret weer naar hem te verplaatsen. Hierna kun je Trip het commando geven om naar Monkey te rennen. De gehele game laat je dit soort, vaak eenvoudige, problemen oplossen. Vaak zal Trip ook een eigen pad kiezen dat leidt naar een schakelaar die ervoor kan zorgen dat Monkey ook verder kan. Hier en daar zorgt dit voor leuke puzzels, maar de game wordt op dit gebied nooit echt uitdagend.