F1 2010

Beschikbaar voor: Xbox 360, PlayStation 3 en PC
Gespeeld op: Xbox 360

Het is alweer even geleden dat ik een goede F1-game heb gespeeld. Codemasters heeft de licentie tegenwoordig in handen en is van plan om ieder jaar een nieuwe game uit te gaan brengen. Dit jaar zitten de fans van Formule 1 nog meer in de zone vanwege een behoorlijk spannend seizoen. Of F1 2010 dit jaar goed genoeg is om ons in de weekenden voor de beeldbuis weg te trekken is nog maar de vraag. Maar het voordeel van vragen is dat ze vaak gevolgd worden door een antwoord.

Tegenwoordig is het een populair element in games om je eigen karakter aan te maken om je hiermee een weg naar de top te banen. Ook in F1 2010 ligt hier de focus op en het opstarten van een carrière zal de eerste stap zijn die je volbrengt in deze game. Na het invullen van enkele gegevens word je het wondere wereldje van een coureur ingegooid met wat uitleg over hoe het er in deze wereld aan toegaat. Hieruit blijkt meteen dat Codemasters een menu-structuur heeft gekozen die grotendeels doet denken aan Codemasters' laatste race-game: DiRT 2. Je neemt plaats in je trailer en vanaf hier kun je deelnemen aan verschillende Grands Prix. Deze ‘door de ogen van de coureur'-structuur werkt degelijk, maar past naar mijn gevoel niet bij een game als deze. Het gaat allemaal niet snel genoeg wanneer je even vlug iets wilt bekijken of veranderen en in dit geval mis ik een gestructureerde menu-stijl met wat meer overzicht. Vooral in het begin is het aardig zoeken naar de juiste menu's.

Dat gezegd hebbende gaan we naar het belangrijkste van de game; de races. Kan deze game zowel diehard fans van F1 als de casual racers bekoren? Het antwoord op deze vraag is ja. Codemasters doet hard zijn best om een serieuze F1-game neer te zetten en dat lukt zeer aardig. De game bevat alle circuits van dit jaar en een rijkelijke keuze aan teams en coureurs. Het is mogelijk om de career-mode in drie, vijf of zeven seizoenen af te ronden, maar je kunt ook gewoon aan de slag met Time Trials en losse een Grand Prix. Ben je klaar om deel te nemen aan een race, dan verlaat je de trailer en reis je af naar de garage van jouw team terwijl je rustig zit te wachten in de cockpit van je wagen. Vanaf hier kun je de vormen van hulp die de game te bieden heeft, waaronder verschillende standen van traction control en hulp bij remmen in de bochten, aan of uit zetten. De echte racefanaten zetten uiteraard elke vorm van hulp uit en kiezen ook nog eens voor de optie om manueel te schakelen. Op sommige circuits zullen bepaalde bochten echter behoorlijk moeilijk te nemen zijn zonder enige vorm van traction control, maar gezien ik veel van deze bochten ook wel eens mis heb zien gaan op televisie, schuiven we dit maar af naar realisme. Vanaf de garage kun je ook belangrijke zaken als de weersvoorspelling bekijken, maar ook administratieve zaken over het circuit waar je op zal gaan rijden.

Uiteraard kent F1 2010 alle regels van de Formule 1 op de circuits. Het afsnijden van bochten wordt genadeloos afgestraft met een ongeldige rondetijd. Dit kan hier en daar voor enige frustratie zorgen wanneer je enkel met één wiel even het asfalt verliet, maar ook dit is niet meer dan realistisch. Rustig tegen je tegenstanders aanrijden zoals in vele andere racegames is ook not done en levert flinke straffen op, niet te vergeten schade aan je eigen wagen. Hoewel het inschakelen van de vormen van hulp in de game het racen iets gemakkelijker maakt, zal iedere gamer alle vormen van hulp bij het remmen uitschakelen. Dit neemt het gevoel van controle compleet weg en bovendien zal je in veel bochten pas veel later willen beginnen met remmen en verlies je op de circuits kostbare seconden wanneer je de game voor je laat remmen.

Zonder enige vorm van hulp voel je pas echt de mate van realisme die Codemasters heeft verwerkt in de game. Ga je van de ideale lijn af, dan is de kans groot dat je grip verminderd raakt. Beland je met je auto in het grind, dan zullen de steentjes tijdelijk aan je wielen plakken en ook dan is je grip tijdelijk ver te zoeken. Neusvleugels vallen bij bosjes en motoren worden goed heet wanneer je niet netjes op het asfalt blijft. Blijf je niet op het asfalt, dan kent de game gelukkig de bekende flashback-optie, die we voor het eerst langs zagen komen in Grid. Je zal tijdens de race enkele kansen krijgen om een deel van het circuit opnieuw te rijden door de tijd terug te spoelen. Een welkome toevoeging die van een verprutste lap de lap van je leven kan maken.