R.U.S.E.

PlayStation 3WindowsXBOX 360 • Geschreven door Wesley (Wessiej) op 09-09-2010 @ 00:00
print 

Gespeeld op de Xbox 360, ook verkrijgbaar voor PlayStation 3 en de PC

R.U.S.E.

Na tijden van uitstel is het strategiespel R.U.S.E. er dan eindelijk. Alhoewel het er uitziet als een doodgewoon strategiespel dat zich afspeelt in de Tweede Wereldoorlog heeft Ubisoft toch nog wat trucjes in petto. Derhalve is de subtitel voor R.U.S.E., Don’t believe what you see, erg goed uitgekozen. De game moet volgens Ubisoft een heel ander zicht geven aan het leiden van de oorlogstroepen tijdens veldslagen, waardoor dit een uitblinkende game wordt op het gebied van strategiespellen. Is Ubisoft dit gelukt of is dit een gevalletje van ‘Don’t believe what you hear’ en valt het spel vies tegen?  

R.U.S.E. speelt zich dus zoals eerder gezegd af in de Tweede Wereldoorlog en in dit spel zul je alle belangrijke veldslagen uit die oorlog meemaken. Zo kom je van Tunesië tot aan Duitsland en zorg je ook voor genoeg bombarie in de landen daartussen. Deze keer zit je als generaal niet naast de tanks en mortieren, maar sta je veilig langs een houten bord. Op dit bord staat het gebied en alle troepen die tijdens de veldslag aanwezig zullen zijn. Waar het eigenlijk op neerkomt is dat je gigantisch ver in- en uit kan zoomen tijdens het spelen. Zover dat je gewoon ziet dat je in een tent zit en naar de oorlog kijkt alsof het een strategisch plan is, tot aan het inzoomen waarin je mensen ziet doodgaan en steden ziet worden verpulverd. Dit is niet alleen een leuk effect dat het spel heeft maar geeft zowaar ook nog meer diepgang aan het spel.

R.U.S.E.

R.U.S.E.-kaarten
Het tweede en tevens belangrijkste deel van R.U.S.E. is dat er niet zomaar werd gevochten in de Tweede Wereldoorlog, nee dit gebeurde met zogenaamde R.U.S.E.-kaarten. Deze kaarten moesten ervoor zorgen dat je je eigen troepen kon oppeppen of de vijand in een val kon laten lopen. Tijdens dit spel kan je namelijk te allen tijde deze kaarten inzetten. De R.U.S.E.-kaarten hebben allemaal een ander doel, zo is er een genaamd ‘spy’ en zoals de naam al aangeeft, kijkt die welke troepen de vijand allemaal al klaar heeft staan. Ook een leuke is de ‘decoy’, die net doet alsof jij gaat aanvallen met bijvoorbeeld tanks. De tegenstander kan hierdoor verward raken en alle troepen op die tanks afsturen waardoor je met een goed tactisch plan zo de basis van de vijand in kan lopen. Zo heb je in totaal een stuk of tien verschillende R.U.S.E.-kaarten en alhoewel dit allemaal goed klinkt om een strategisch plan op te zetten in potjes, is de uitwerking een stuk minder goed gelukt.

Nutteloos
R.U.S.E. heeft de gameplay op een bepaald aantal punten namelijk helemaal niet goed begrepen. Zo konden de kaarten in worden gezet om een zo goed mogelijk tactisch plan op te zetten, alleen gaat het spel hiervoor te snel. Wanneer je een normaal potje ‘skirmish’ speelt zul je merken dat de vijand binnen no-time met een aantal tanks bij je basis aanklopt, terwijl je dan bijvoorbeeld net bezig was om een nepbasis op te zetten door middel van een R.U.S.E.-kaart. De snelle gameplay geeft dan een gevoel alsof al dat tactische nutteloos was en dat je beter vanaf het begin een basis en een ‘tank-kamp’ bouwt en zo snel mogelijk een aantal goede tanks de fabriek uit laat knallen. De gameplay wordt hierdoor niet heel erg slecht, maar het voelt allemaal zo middelmatig aan. Ook kan het spel erg frustrerend worden, dit komt door de snelheid waarmee je manschappen aankomen en ook de snelheid waarmee ze weer vertrekken.

R.U.S.E.

Frusterend
Als je bijvoorbeeld een aantal voetsoldaten naar een plek stuurt om de vijand aan te vallen, nemen ze hier alle tijd voor. Dit kan soms een halve minuut duren en in die halve minuut gebeurt er veel te veel in het spel. Met de snelheid waarmee ze weggaan bedoel ik dat hier de manschappen erg snel vluchten. In een vuurgevecht sneuvelen altijd wel soldaten, maar in R.U.S.E. staan ze daarna te beven in hun schoenen en vlucht iedereen die nog leeft. Dit gebeurt vaak en is heel irritant, want hierdoor wordt het gewoon frustrerend. Ook gebeuren er vaak bepaalde dingen in het verhaal waardoor je behoorlijk kan gaan fronsen. Zo moest in een missie een kamp worden verdedigd en hiervoor waren tien tanks beschikbaar. Zo gezegd zo gedaan, de tanks staan klaar en de vijand komt. Aangezien het nogal een pittige tegenstand was duurde het niet lang voordat ik zeven van mijn tanks kwijt was, maar de tegenstander had er nog een dus het moest geen probleem zijn. Op dat moment zei de generaal in functie: ‘Dammit, we’ve lost all our tanks, this is not the way it was supposed to go’ en kon ik van voor af aan beginnen. Het is zeker niet allemaal zo slecht en er zitten genoeg momenten in het spel waarin je ook echt geniet, maar door zulke fouten voelt het spel weer erg middelmatig aan.

 


verder lezen:
1 2


Lees ook:

» 25/05 Game: Max Payne 315
» 21/05 Game: Sorcery0
» 14/05 Prototype 211
» 08/05 Game: Datura6


delen | eKudos nujij

6026 views / 15 reacties
Reacties op dit bericht
15  van 15 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
je bent gewoon slecht

vind de demo erg vet
man Notorious_Roy (Hoofdredacteur Games) 09-09-2010 @ 00:45 fotoboek homepage
userIcon
Heb je de game uberhaupt wel langer gespeeld dan 10 minuten?
man Wessiej (Eindredacteur Games) 09-09-2010 @ 00:50 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op donderdag 9 september 2010 @ 00:45 schreef Notorious_Roy het volgende:
Heb je de game uberhaupt wel langer gespeeld dan 10 minuten?

Weer hardop lachen Roy. 3e keer vandaag
userIcon
RUSE

Misschien wel de grootste teleurstelling van het jaar. Je denkt dat je te maken hebt met een leuke RTS waar je op je gemakkie kunt gamen maar het gaat eigenlijk veel te snel terwijl het saai blijft.

Ook is het dubieus dat alle dag 1 reviews een 8 gaven, maar nu langzaam toch meer mindere cijfers komen.

Nee, RUSE is het niet.

Dus: Wessiej Goeie review.
userIcon
Weer een middelmatige Ubisoft game.

Nothing new here.
Hm ben het niet helemaal eens met je review Een leuke lap tekst maar er staan toch wat dingen in waar ik op wil reageren...

Wat jij beschrijft over 'bange soldaten' heeft te maken met het feit dat ze vluchten om niet te hoeven sterven. Dit werkt met tanks net zo, wanneer je units aangevallen worden en ze raken beschadigd proberen ze te vluchten. Als ze dan even out of combat zijn herstellen ze weer tot volle sterkte en keren ze automatisch weer terug de strijd in. Ik merk wel dat je de game niet volledig hebt bespeeld (of de demo) want je hebt namelijk een R.U.S.E-card genaamd 'Fanatism' die je units een extra mentaliteitsboost geeft en laat vechten tot de dood (had die toegepast op je missie met de tien tanks en je had vlekkeloos gewonnen).

Mede dankzij je conclusie over de RUSE's die ik veel te snel getrokken vind en je vreemde manier van reviewen (dan heb ik het over het geluid, het feit dat je denkt dat ze vroeger ook met RUSE-kaarten werkten in de oorlog) vind ik dat maar een 'matige' review.

Ik vermoed namelijk dat je niet weet hoe je de RUSE's moet toepassen en/of combineren. Natuurlijk staan er in een skirmish game gelijk wat tanks aan je deur, had jij de Blitz-RUSE gebruikt had je sneller je troops klaar gehad en kon je die tanks gewoon weer terug naar huis sturen.. Niemand heeft binnen 1 minuut zn fake-attack RUSE's klaar liggen omdat je punten moet verdienen voor die kaarten. Die krijg je pas als je units afmaakt.. See the problem there?

Dus nogmaals, leuk dat je het spel even gespeeld hebt maar voor een review lang niet genoeg. Als het spel je niet ligt of RTS'en zijn niet je ding dan kan ik het snappen, maar voor een review had je het toch wel wat beter uit kunnen pluizen..
man Wessiej (Eindredacteur Games) 09-09-2010 @ 08:50 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op donderdag 9 september 2010 @ 07:30 schreef Thrilled het volgende:
Hm ben het niet helemaal eens met je review Een leuke lap tekst maar er staan toch wat dingen in waar ik op wil reageren...

Wat jij beschrijft over 'bange soldaten' heeft te maken met het feit dat ze vluchten om niet te hoeven sterven. Dit werkt met tanks net zo, wanneer je units aangevallen worden en ze raken beschadigd proberen ze te vluchten. Als ze dan even out of combat zijn herstellen ze weer tot volle sterkte en keren ze automatisch weer terug de strijd in. Ik merk wel dat je de game niet volledig hebt bespeeld (of de demo) want je hebt namelijk een R.U.S.E-card genaamd 'Fanatism' die je units een extra mentaliteitsboost geeft en laat vechten tot de dood (had die toegepast op je missie met de tien tanks en je had vlekkeloos gewonnen).

Mede dankzij je conclusie over de RUSE's die ik veel te snel getrokken vind en je vreemde manier van reviewen (dan heb ik het over het geluid, het feit dat je denkt dat ze vroeger ook met RUSE-kaarten werkten in de oorlog) vind ik dat maar een 'matige' review.

Ik vermoed namelijk dat je niet weet hoe je de RUSE's moet toepassen en/of combineren. Natuurlijk staan er in een skirmish game gelijk wat tanks aan je deur, had jij de Blitz-RUSE gebruikt had je sneller je troops klaar gehad en kon je die tanks gewoon weer terug naar huis sturen.. Niemand heeft binnen 1 minuut zn fake-attack RUSE's klaar liggen omdat je punten moet verdienen voor die kaarten. Die krijg je pas als je units afmaakt.. See the problem there?

Dus nogmaals, leuk dat je het spel even gespeeld hebt maar voor een review lang niet genoeg. Als het spel je niet ligt of RTS'en zijn niet je ding dan kan ik het snappen, maar voor een review had je het toch wel wat beter uit kunnen pluizen..
Spel heb ik denk ik 10 uur gespeeld, heb echt tientallen skirmish potjes gedaan en weet van alle kaarten af. Alleen het blijft gewoon irritant dat ze in een strijd die je makkelijk wint weg gaan rennen. Misschien leuk voor de realiteit, maar ik speel nog steeds een spelletje en daarin is het gewoon irritant. En ja uiteraard heb je de 2 ruse kaarten die ervoor zorgen dat je eigen teammaten langer blijven of dat de tegenstander sneller vlucht maar dat vind ik nou niet echt heel top. Je kan die kaarten selecteren op een klein gedeelte van de map, dus hiermee beïnvloed je misschien maar een aantal van je troepen.

Dat wat ik zei over ruse kaarten in de oorlog is meer een grapje. En je begint ieder potje al met genoeg RUSE kaarten om al een leuke tactiek op te zetten, dus dat is zeker niet waar . Je moet ze wel verdienen, maar in principe kan je vanaf het begin een stuk of 3/4 gebruiken.

Ik heb het dus wel genoeg gespeeld en RTS is zeker een genre wat mij ligt, maar dit spel gewoon niet. Na tientallen potjes die eigenlijk hetzelfde verliepen mistte ik gewoon 1 ding wat voor mij altijd heel belangrijk is, de funfactor.
userIcon
quote:
Op donderdag 9 september 2010 @ 00:58 schreef Moogle het volgende:
RUSE

Misschien wel de grootste teleurstelling van het jaar. Je denkt dat je te maken hebt met een leuke RTS waar je op je gemakkie kunt gamen maar het gaat eigenlijk veel te snel terwijl het saai blijft.

Ook is het dubieus dat alle dag 1 reviews een 8 gaven, maar nu langzaam toch meer mindere cijfers komen.

Nee, RUSE is het niet.

Dus: Wessiej Goeie review.
Maar, het zijn Edge, Eurogamer, GamesTM die hoge cijfers geven En gezien de feedback hier is het spel dus helemaal niet per definitie matig.

Misschien dat ik het over een jaartje dus maar uit de 2ehands-bak ga vissen voor 15 euro of zo.
userIcon
Ik vond de demo behoorlijk goed overigens, lang niet zo chaotisch als andere RTS'en op de consoles en de besturing was eigenlijk best prettig. Zo'n laag cijfer verrast me eigenlijk wel, tenzij de demo totaal niet representatief is voor de volledige game natuurlijk
de reviewer is niet goed snik!
hij moet de hele campaigne eens ff spelen en daarna nog wat uurtjes skirmisch/multiplayer en dan terug komen een een nieuwe review schrijven
userIcon
quote:
Op donderdag 9 september 2010 @ 16:10 schreef Khaelos het volgende:
de reviewer is niet goed snik!
hij moet de hele campaigne eens ff spelen en daarna nog wat uurtjes skirmisch/multiplayer en dan terug komen een een nieuwe review schrijven
Lezen is ook een kunst
userIcon
quote:
Op zondag 12 september 2010 @ 14:31 schreef norrie13 het volgende:
ik vind dat je wel erg mild bent geweest, deze game is letterlijk een spuug in het gezicht voor elke gamer en verdient gewoon een 1.0
userIcon
quote:
Met de snelheid waarmee ze weggaan bedoel ik dat hier de manschappen erg snel vluchten. In een vuurgevecht sneuvelen altijd wel soldaten, maar in R.U.S.E. staan ze daarna te beven in hun schoenen en vlucht iedereen die nog leeft
Het spel is dan ook door een Frans bedrijf ontwikkeld , dus eigenlijk wel logisch
15  van 15 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 25/05 Game: Max Payne 315
» 21/05 Game: Sorcery0
» 14/05 Prototype 211
» 08/05 Game: Datura6


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl

Zoek een game

Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  algemene voorwaarden