Mafia 2

PlayStation 3WindowsXBOX 360 • Geschreven door Fabian (Pannenkoek3000) op 07-09-2010 @ 00:00
print 

Gespeeld op de PlayStation 3
Ook verkrijgbaar op de Xbox 360 en de PC. 

Drank, vrouwen, tommy guns en nette pakken, het leven van een Made Man in een notendop. Ze leven gewelddadig en sterven nauwelijks een natuurlijke dood. In Mafia 2 gaan we terug naar de jaren 40 en de jaren 50 om met Vito Scaletta het leven van een maffioso te beleven. Het origineel werd enorm goed ontvangen en deel twee schept dan ook hoge verwachtingen. De brandende vraag is dan ook of Mafia 2 alle commotie waar kan maken.

My name is Vito...
Vito Scaletta is nog maar een kleine jongen als hij met zijn ouders en zusje vanaf Sicilië naar de metropool Empire Bay in de VS emigreert. De American Dream blijkt niet zo rooskleurig als gedacht en Vito en zijn beste vriend Joe plegen lichte criminele vergrijpen om de dagen mee door te komen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog wordt Vito opgepakt en uitgezonden om Italië te helpen bevrijden. Tijdens de uitzending beleef je een tutorial in een leuke context. Aan het eind van de tutorial raakt Vito gewond en wordt hij teruggestuurd naar de VS. Hier begint het leven van Vito Scaletta pas echt. Het verhaal is een van de hoogtepunten van de game en alles is zeer geloofwaardig. Vito is in de oorlog bijvoorbeeld gewend geraakt om te moorden, dus heeft Vito geen problemen om moorden te plegen voor de maffia. Je begint met kleine klusjes, zoals verkopen van gestolen coupons, maar langzamerhand werken Vito en Joe zich verder de maffia in. In het verhaal zien we ook de bruutheid die de maffia niet schuwt. Pistolen worden in monden gestoken, mensen worden gemarteld of op gruwelijke wijze geëxecuteerd. Het verhaal kent enkele plottwisten en het draagt bij aan de spanning in de game. Vooral het einde kent een twistpunt waar je nog even van zal slikken.

Het verhaal wordt voornamelijk verteld in de cutscenes die van hoog niveau zijn. De stemmen zijn namelijk niet los ingesproken, maar in de studio zijn de stemacteurs bij elkaar gezet en ze voerden een echt gesprek. Hierdoor komen de filmpjes realistisch over. Ook wordt er veel verteld in de autoritten die je van hot naar her maakt. De radio helpt ook mee in de algehele sfeer. De muziek brengt je terug in de tijd, je hoort berichten over je laatste misdaad en personages houden je tegen als je een leuk nummer wil veranderen. Maar niet alleen de stemmen zijn goed, grafisch zijn de cutscenes ook een staaltje sterk werk. Emotie is goed te herkennen in de filmpjes en helpt om een band op de bouwen met de personages. Jammer is dan weer dat in Empire Bay er soms wat lelijke gebouwen met kartelrandjes zitten, maar over het algemeen is de game grafisch prima.

... and i live Empire Bay
Empire Bay is een levende stad met een oog voor detail. Een grote fout is dat veel mensen denken dat Empire Bay een speeltuin is waar van alles te doen is. Dit is een misvatting, het dient als ondersteuning voor het verhaal, er is namelijk bar weinig te doen. Meer dan wat winkels overvallen, wat kleren kopen en rondrijden zit er niet in. Dit gezegd maakt het nog geen straf om in Empire Bay te vertoeven. De stad leeft en mensen op straat doen hun eigen ding. Soms zie je enorm leuke details, zoals een echtpaar dat met pech aan de kant staat. De vrouw loopt aan een stuk door te klagen terwijl de man de motor probeert te repareren. Ook een leuk moment is dat als Vito uit zijn appartement loopt er muziek te horen is over de hele gang. Mensen staan voor de deur van de herrieschopper te kloppen en te klagen. Dit soort details dragen bij aan de geloofwaardigheid van de metropool. De game zelf is ook zo lineair als het maar kan, de ontwikkelaars geven je weinig ruimte om zelf keuzes te maken. Vito vervult een missie, gaat slapen, en wordt gebeld om een volgende opdracht te starten. Alleen als je van A naar B rijdt is het mogelijk om tussenstops te maken, maar geen zorgen, vaak genoeg zal je in een auto stappen om een stukje te rijden.


verder lezen:
1 2


Lees ook:

» 25/05 Game: Max Payne 315
» 21/05 Game: Sorcery0
» 14/05 Prototype 211
» 08/05 Game: Datura6


delen | eKudos nujij

7258 views / 22 reacties
Genre Action
Platform PC, Playstation 3, Xbox 360
Developer/Publisher Illusion Softworks/2K Games
Releasedatum 27-08-2010
User-waardering    
Aantal stemmen    59
Reacties op dit bericht
22  van 22 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
Erg informatieve review, had alleen wel wat scherper gemogen. Het is me vaak volkomen onduidelijk of je iets ervaart als een pluspunt, minpunt of vanzelfsprekendheid.

Overigens ben ik het met je eindoordeel totaal oneens. Een geweldig verhaal? Laat me niet lachen. Het verhaal was, wat mij betreft, juist de grootste tegenvaller van Mafia 2. Niet dat het tergend slecht is, maar voor een game die zo erg leunt op zijn verhaallijn is dit zwaar ondermaats. Zelfs het verhaal van GTA IV, door velen als saai bestempeld, had nog interessantere plottwists en personages. Bovendien is het verhaal gewoonweg kaal. Totaal geen sublijntjes of andere aankleding. Je zit gewoon constant naar de rode lijn te kijken en het erge is dat je dat tijdens het spelen ook zo voelt. Ik wil tijdens het spelen de hele tijd het gevoel hebben dat ik kennis maak met een voor mij nieuwe en gigantische wereld. Dit gevoel gaf Mafia 2 mij geen moment.

Intense vuurgevechten is trouwens ook een flinke overdrijving. Er zijn vuurgevechten, ja. Intens? Neuh, niet echt. Aangezien zelfs de gevechten zo scripted als wat zijn heb ik nooit het gevoel gehad dat ik in een intens gevecht zat. Weliswaar is de gameplay goed uitgewerkt en zijn de vuurgevechten leuk. Maar helaas is de AI van de tegenstanders, zelfs op Hard, te laag om te spreken van bloedstollende gevechten.
Ik moet me bij Bril-idioot voegen in dat ik het verhaal niet echt goed vind, de sfeer zat er heel goed in, maar een aantal van de mafiosi zijn zo eentonig dat ik halverwege geen idee meer heb waar ik een bepaald karakter eerder heb ontmoet. Verder kwam ik er in hoofdstuk 13 dacht ik achter dat vito ook iets van emoties heeft (wat ik totaal niet meer zag aankomen). En ik vond het einde heel voorspelbaar en niet bepaald goed uitgevoerd. Ik mis gewoon alle emotie eigenlijk, hij had zeker een vriendin kunnen gebruiken.

Verder was het gewoon veel te kort, eigenlijk vind ik het belachelijk dat ze een spel uitgeven dat je binnen 10 uur uit speelt en dat zo lineair is dat het geen enkele replay value heeft. Ze zullen wel weer te veel tijd in de graphics hebben gestopt zodat er gen geld meer over was voor een goede hoeveelheid gevarieerde content...

Lang verhaal kort, de content die er was was prima, maar het was gewoon te kort, te weinig variatie en te weinig emotie en afwisseling in het verhaal.
userIcon
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 @ 00:24 schreef Bril_idioot het volgende:
Erg informatieve review, had alleen wel wat scherper gemogen. Het is me vaak volkomen onduidelijk of je iets ervaart als een pluspunt, minpunt of vanzelfsprekendheid.

Overigens ben ik het met je eindoordeel totaal oneens. Een geweldig verhaal? Laat me niet lachen. Het verhaal was, wat mij betreft, juist de grootste tegenvaller van Mafia 2. Niet dat het tergend slecht is, maar voor een game die zo erg leunt op zijn verhaallijn is dit zwaar ondermaats. Zelfs het verhaal van GTA IV, door velen als saai bestempeld, had nog interessantere plottwists en personages. Bovendien is het verhaal gewoonweg kaal. Totaal geen sublijntjes of andere aankleding. Je zit gewoon constant naar de rode lijn te kijken en het erge is dat je dat tijdens het spelen ook zo voelt. Ik wil tijdens het spelen de hele tijd het gevoel hebben dat ik kennis maak met een voor mij nieuwe en gigantische wereld. Dit gevoel gaf Mafia 2 mij geen moment.

Intense vuurgevechten is trouwens ook een flinke overdrijving. Er zijn vuurgevechten, ja. Intens? Neuh, niet echt. Aangezien zelfs de gevechten zo scripted als wat zijn heb ik nooit het gevoel gehad dat ik in een intens gevecht zat. Weliswaar is de gameplay goed uitgewerkt en zijn de vuurgevechten leuk. Maar helaas is de AI van de tegenstanders, zelfs op Hard, te laag om te spreken van bloedstollende gevechten.
Naar mijn gevoel heb ik best wel duidelijk aangegeven wat ik goed en slecht vind aan de game, maar als je dat wat duidelijker aan zou willen geven kan ik dat voortaan verbeteren.

Het verhaal maakt het een geweldig verhaal voor mij omdat alles realistisch overkomt. De motieven achter het gaan bij de maffia zijn gewoon overtuigend net als de taken die je moet uitvoeren. Bij GTA IV, was het verhaal aardig, maar vooral tegen het einde helemaal niet meer realistisch. Het verhaal is een beetje kaal inderdaad, maar het punt dat het zo uit een Godfather-film zou kunnen komen weegt sterker bij mij.

Vuurgevechten vond ik een stuk intenser dan bij de meeste shooters, aangezien je zo makkelijk dood ging. Scripted hoeft niet negatief te zijn, het schietsysteem werkte gewoon goed en je kon niet als een rambo er door heen stormen. De rest van de wereld voelt ook realistisch aan, dus daarom vind ik dit een pluspunt.

@zoefschildpad

Te kort, als ze er vijf uur langer aan hadden gebreid was het weer te lang en te eentonig aangezien alles te repetitief zou zijn. 10 uur vindt ik voor zo lineare game eigenlijk prima, in chapter 14 zat ik al te wachten op het einde.
userIcon
Ik vond de game erg leuk Ik had me meer een open-wereld game voorgesteld maar voor wat het was, een linieare game met leuk verhaal en interessante karakters en afwisselende missies, vond ik het erg tof.
man Wessiej (Eindredacteur Games) 07-09-2010 @ 10:52 fotoboek no homepage
userIcon
Een van mijn favoriete games van het jaar, topper
userIcon
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 @ 09:46 schreef hoipiepeloi het volgende:
de reviewer heeft blijkbaar een ander spel gespeeld dan ik heb gedaan.
wat een bud game. heb ik hier nu zoveel jaar opgewacht. ps3 versie is om te huilen. zowel de 360 als de ps3 versie is onspeelbaar door de screen tearing. vastlopers en zoveel content wat gelocked is voor dlc. 60 % van het spel ben je aan het rijden van a naar b. pc versie is een port van de 360 inclusief de textures en alles. speel het op een hoge resulutie en je ziet dat de textures na mate je dichterbij komt lelijker wordt.

en het verhaal ? 13 in een dozijn verhaal. niets spannends aan.

zijn dit de games die we de komende tijd mogen verwachten ? is dit de nieuwe generatie bud casual game meuk waar we mee zitten opgescheept ??

ik had hele hoge verwachtingen van dit spel. mafia 1 smashed gewoon deze versie omver. net als max payne 1 en 2...
We leven in 2010, niet meer in 2003, ik heb gewoon van de game genoten en daar gaat het uiteindelijk om.
userIcon
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 @ 15:21 schreef Pannenkoek3000 het volgende:
[..]


We leven in 2010, niet meer in 2003, ik heb gewoon van de game genoten en daar gaat het uiteindelijk om.
aah, de eeuwige discussie hoe een game gereviewd moet worden
userIcon
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 @ 15:26 schreef Morthill het volgende:
[..]


aah, de eeuwige discussie hoe een game gereviewd moet worden
Klopt, de FOK! games redactie steunt elkaar, evenals de FOK! users die het dan ook weer met elkaar eens zijn.

Ik vind het een bout spel maar ik heb niks op de review aan te merken. Reviews zijn reviews zolang ze maar onderbouwd worden waarom de auteur het een goed / slecht spel vind.
Vond het spel zeer vermakelijk, misschien niet zo geweldig als deel 1. Aangezien die toch wat leukere/verschillende missie's had.

Wat ik wel dan weer leuk vond, is dat je het einde van Mafia 1 voorgeschoteld kreeg als missie.
userIcon
Hopelijk zijn die 30 extra missies die met de Jimmy Vendetta dlc komen net zo groot als een chapter met het Vito verhaal.

Ik denk dat ik nog maar een keertje door Mafia 1 heen ga om eens te zien of 1 echt zoveel beter was.

Ik had een beetje een leeg gevoel na chapter 15 :/

De start van chapter 14 was wel goed, die afrekening
userIcon
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 @ 07:48 schreef Pannenkoek3000 het volgende:
[..]

Naar mijn gevoel heb ik best wel duidelijk aangegeven wat ik goed en slecht vind aan de game, maar als je dat wat duidelijker aan zou willen geven kan ik dat voortaan verbeteren.

Het verhaal maakt het een geweldig verhaal voor mij omdat alles realistisch overkomt. De motieven achter het gaan bij de maffia zijn gewoon overtuigend net als de taken die je moet uitvoeren. Bij GTA IV, was het verhaal aardig, maar vooral tegen het einde helemaal niet meer realistisch. Het verhaal is een beetje kaal inderdaad, maar het punt dat het zo uit een Godfather-film zou kunnen komen weegt sterker bij mij.

Vuurgevechten vond ik een stuk intenser dan bij de meeste shooters, aangezien je zo makkelijk dood ging. Scripted hoeft niet negatief te zijn, het schietsysteem werkte gewoon goed en je kon niet als een rambo er door heen stormen. De rest van de wereld voelt ook realistisch aan, dus daarom vind ik dit een pluspunt.
Begrijp me niet verkeerd hoor, review zit gewoon goed in elkaar en leest lekker weg. Mag alleen voortaan wel iets scherper wat mij betreft. Dat het me "vaak volkomen onduidelijk was etc" was ook vrij overdreven als ik het zo teruglees.

Over het verhaal zal ik het even in een spoiler-tagje hebben, kan ik even wat voorbeeldjes gebruiken waarom ik het bijvoorbeeld niet goed vind.
SPOILER
Ik ben het met je eens dat Vito's motieven om bij de maffia te gaan geloofwaardig en een vader-zoon-lijntje doet het altijd goed. Dat is immers een klassieker binnen de verhalen-wereld. Wat ik dan weer ontzettend jammer vind hieraan is dat ze dan de missie waarin je je vaders dood moet wreken. Melodramatische bullshit imo. Sowieso kwam het op mij ook totaal niet over, omdat nergens in de game uit blijkt dat Vito een echte familieman is (nee, ook niet het feit dat je de alcoholistische vriend van je zus in elkaar mept). Overigens vond ik meer van zulke plottwists erg clichématig, oninteressant en voorspelbaar. In tegenstelling tot de plottwists uit deel één met als climax de eindscéne waarin Vito en Joe een gastrolletje spelen.

De opdrachten zijn inderdaad ook geloofwaardig. Het is echter dodelijk zonde dat er zo ontzettend veel van opdrachtgevers gewisseld wordt. Hierdoor bouw je met niemand echt een band op. Bovendien kreeg ik nooit het gevoel dat ik 'part of the family' was. Had me gewoon wat vaker met andere 'Soldiers' op pad gestuurd en dan was dat gevoelsmatige probleem ook alweer opgelost, denk ik.

Overigens ben ik het totaal niet met je eens dat dit verhaal zo in een Godfather-film had kunnen zitten. Cruciale punten die ik hierboven noem als een gemis in Mafia 2 maken het verhaal van de The Godfather-films voor mij juist zo goed. Ik noem het family-gevoel, interessante personages en verrassende plottwists.
Dan komen we bij de vuurgevechten. Jij vind scripted niet negatief? Sorry hoor, maar ik vind dat écht niet meer van deze tijd. Elk vuurgevecht moet uniek aanvoelen en de AI moet inspelen op jouw beslissingen. Dat je snel gewond raakt is natuurlijk leuk en aardig, maar zolang je daarna kunt gaan schuilen zonder dat vijanden inspelen op je huidige zwakte, dan verlaagt dat de moeilijkheid van de gevechten aanzienlijk. Bovendien is de replay-waarde nog een stuk lager daar de scripted-gevechten.
userIcon
Is het een spel dat je echt moet downloaden of wat?
userIcon
quote:
Op woensdag 8 september 2010 @ 13:42 schreef stevenmac26 het volgende:
Is het een spel dat je echt moet downloaden of wat?
Vet grappig
userIcon
Ik vond het echt een schijtgame
man insan3 (Moderator Frontpage) 09-09-2010 @ 19:23 fotoboek homepage
userIcon
Hij was leuk maar viel me tegen. Het gevoel dat mafia I opwekt zit hier totaal niet in. De stad is weliswaar sfeervol, het verhaal is dat niet. Het is een vrij cliche verhaaltje waarbij je (muv joe) geen band opbouwt met iemand. In mafia 1 is dit juist heel goed gedaan. Doordat je continue door de shit heen moet in mafia 1 met de zelfde mensen (Paulie en Sam) die ook gewoon duidelijk zijn neergezet als je vrienden. En ook je baas, don salieri is een vriendelijke man met wie een vorm van vriendschap wordt opgebouwd.

Wat mafia 1 ook sterk maakte waren de personages om je heen als Ralphie, Vincenzo en Lucas Bertone, hier vervangen door een garage waar idioot veel auto's in kunnen voor zo'n kleine box. Het lijken weliswaar kleine dingen maar het maakt zo veel uit voor de sfeer.
Daarnaast was het einde van mafia gewoon echt een climax en heb ik gewoon de hele aftiteling uitgezeten. Impressed.

Mafia 2 speelde voor mij gewoon weg als een GTA in de jaren 60, maar dan zonder side missions.
jammer dat ze COD mw2's emp constant aan hebben staan

das echt lelijk mja toema weer
Deze game ga ik nog proberen, hoor dat je hem in 10 uur kan uitspelen. Perfect voor mij dus want ik wil er ook weer niet te veel tijd aan besteden.
Het is een vet spel, minpunten vind ik er is geen free-roam in het spel.. constant van A naar B met je auto 1 missie doen en klaar is chapter. Ook mist het constante actie, en weinig schietmomenten maar alsnog leuk als het daarop aankomt
userIcon
Gisteren het einde gehaald. Leuke game, goed verhaal alleen jammer dat hij wat aan de korte kant was. Misschien maar de DLC scoren want ik wil nog meer maffia
userIcon
Heb deze game ruim anderhalve week geleden uitgespeeld. Op de hoogste moeilijkheidsgraad in ca 9 uur. Hierbij heeft de politie me echter maar 1x in de nek gehijgd en zelfs toen was het een achtervolging van 12 seconden niet om over te juichen.

Maar laten we even eerlijk zijn. We betalen geen 60 euro voor een spel, waarbij de verhaallijn korter is, dan de gemiddelde chineze dropstaaf.
Ik zou het spel dan ook niet Mafia 2, maar Mafia 1,5 hebben genoemd, mede door het abrupte einde (hoe cliché) en de nu al 10 dagen oude DLC, die ook in 1x in de game verwerkt had kunnen worden.
quote:
Op woensdag 8 september 2010 @ 23:50 schreef Snever het volgende:
Ik vond het echt een schijtgame
so did i
22  van 22 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 25/05 Game: Max Payne 315
» 21/05 Game: Sorcery0
» 14/05 Prototype 211
» 08/05 Game: Datura6


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl

Zoek een game

Video's
Meteen bestellen?



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  algemene voorwaarden