Dead Rising 2: Case Zero

Exclusief verkrijgbaar op de Xbox 360

Dead Rising was een survival horror-game met een knipoog naar het genre. Op de belachelijkste manieren met absurde wapens kon je zombies slachten in een winkelcentrum. De game werd redelijk goed ontvangen maar er waren toch ook een aantal minpunten. Dead Rising 2 komt eind september uit, maar op dit moment kunnen wij al met een voorproefje spelen, namelijk de Xbox Live Arcade-game Dead Rising 2: Case Zero. Kan de game potten breken tussen alle recente arcade toppers?

Een man en zijn dochter
In Dead Rising 2: Case Zero nemen we afscheid van Frank West en stappen we in de schoenen van Chuck Greene, voormalig motorcross-kampioen. Dit betekent meteen dat het hele foto-element vanuit de eerste game verwijderd is. Drie jaar na de uitbraak in Dead Rising wordt Las Vegas overspoeld door Zombies. Chuck weet in zijn truck te ontsnappen met zijn zesjarige dochter, maar zij brengt een lastig probleem met haar mee: ze namelijk gebeten door haar geïnfecteerde moeder. Chuck moet elk half etmaal het medicijn Zombrex toedienen of Katey verandert alsnog in een zombie. In Still Creek moet er dus broodnodig medicijnen worden gevonden om daarna uit het rampgebied te ontsnappen.

Dead Rising maar dan beter
De opzet van de game is niet veel gewijzigd ten opzichte van het origineel. Zo hebben we nog steeds een open gebied, maar terwijl je zombies een kopje kleiner maakt, moet je altijd op de tijd letten. Voor de meeste opdrachten is er namelijk maar een gelimiteerde tijd en aan jou de keuze of de opdracht belangrijk genoeg is. Opdrachten variëren van het vinden van Zombrex tot het redden van overlevenden. Een hekelpunt van deel een was dat overlevenden zo oliedom waren, dit hebben ze in Case Zero verbeterd. De game heeft verschillende eindes en zo is de game uit te spelen zonder ook maar een opdracht te doen. Dit geeft de game meteen meer replaywaarde, zeker ook omdat de game op zichzelf niet lang duurt (ongeveer twee uur). Het savesysteem is op de schop genomen en nu zijn er meerdere save slots te gebruiken. Dit bespaart veel frustraties die in het eerste deel wel aanwezig waren.

Wapens extravaganza
Still Creek is niet al te groot en bestaat uit een tiental winkels. Geen ramp, want zoveel tijd is er niet om toerist te spelen terwijl de tijd wegtikt. De gevechten zijn nog steeds even bloederig als in Dead Rising. Zie je een prullenbak staan? Pak hem op en smijt een zombie omver. Ligt daar nou een zwaard? Hak de zombies in mootjes. Bijna alles wat je ziet kan als wapen worden gebruikt en er zijn een flink aantal wapens bijgekomen. Elk wapen heeft een sterke en een zwakke aanval en dit geeft een beetje variatie in je aanvallen. Gelukkig wordt het niet snel repetitief vanwege het grote aantal wapens en de opdrachten die je tussendoor vervult. Het schietsysteem is verbeterd, voorheen kon je niet lopen tijdens het richten. Dit is nu verbeterd en het voelt een stuk lekkerder aan.

Motorcrossers handiger dan journalisten
Nieuw in de game zijn de combowapens. Chuck kan op een werkbank van twee doodgewone voorwerpen een effectieve zombie-vernietiger maken. Er zijn een aantal spullen te combineren, maar dit staat wel vast. Je kan dus niet zomaar een krant pakken en deze met om een emmer wikkelen en zo zombies slachten. Wel kan je bijvoorbeeld aan een honkbalknuppel spijkers toevoegen om hem wat krachtiger te maken. Of een hark met een motor samenvoegen om de zombies te elektrocuteren terwijl je op ze mept. Deze wapens geven je extra veel PP, waardoor sneller een level omhoog gaat. Je kan maximaal het vijfde level bereiken, maar de statistieken uit Case Zero worden meegenomen naar Dead Rising 2. Verder zijn de psychopaten ook weer terug in deze game. Psychopaten zijn mensen die gek zijn geworden door de uitbraak of gewoon puur slecht zijn. In Case Zero neemt Chuck het op tegen een psychopaat, een eigenaar van een tankstation. Verder zal ik hier niet zoveel over vertellen behalve dat het gevecht wel erg makkelijk is. Een ander minpunt dat ik kan noemen zijn de lange laadtijden. Elke keer dat Chuck zijn savehouse binnengaat duurt het zeker tien seconden voordat het geladen is en dat is toch wel erg irritant. Een ander minpuntje is dat overlevenden nog steeds geen stem hebben, alleen maar tekst die afgelezen moet worden. Een game anno 2010 zou dit toch niet moeten bezitten.

Dead Rising 2: Case Zero is een erg leuk voorproefje geworden op Dead Rising 2. Hoewel de game aanvoelt als een uitgebreide demo is er genoeg te doen om je meerdere uren te vermaken. Een paar minpunten uit het eerste deel zijn er uitgehaald, wat een goed teken is. Zombies vermoorden op een belachelijke manier blijft leuk en voor ongeveer vijf euro is dit zeker geen miskoop. Ik kan inmiddels niet wachten op Dead Rising 2 en tot die tijd is Case Zero een goede zoethouder.

Minpunten Cijfer
+ Zombies slachten blijft leuk
- Lange laadtijden