Limbo

Limbo is exclusief voor de Xbox 360

Limbo

Limbo, het is een ander woord voor de rand van de hel. De plek voor mensen die dood zijn maar waar niemand raad mee weet. In de Xbox Live Arcade-game Limbo zit jij op de rand van de hel waar je op zoek bent naar je verloren zuster. Brengt Limbo pure genialiteit naar de Xbox 360 of verdient dit spel het om van die rand naar de hel af te gooien?

Hoe jij en je zus in Limbo zijn gekomen zal altijd een mysterie blijven, er zit namelijk geen communicatie in dit spel. Er zijn geen woorden te vinden en er wordt niet gesproken. Er zit geen muziek in het spel en het kleurenpalet bestaat alleen uit zwart en wit. Maar Limbo heeft dit allemaal niet nodig, dit puzzelspel creëert de sfeer door geluiden van de flora en fauna in de buurt, geweldig gebruik van zwart en wit en laat het verhaal over aan de speler zelf.  Dit doet Limbo geweldig en neemt elke speler op een ietwat kort maar prachtig avontuur mee.

Trial and error
Limbo is een 2D-sidescrolling puzzelspel dat zich afspeelt op een plek die lijkt op de aarde, terwijl jij dan even groot bent als een vlieg. In deze plek zal alles proberen de speler te vermoorden en je zult ook vaak doodgaan tijdens het spel. Van een spin tot rollende stenen, iedereen en alles zal proberen de speler van het leven te ontdoen. Doordat je zo vaak doodgaat heeft het spel zeker een vorm van ‘trial and error’, oftewel het vaak stukjes opnieuw spelen aangezien je nét dood ging door op een verkeerd moment te springen. Soms kan je hier ook niets aan doen, bijvoorbeeld het staan op een boom die in elkaar stort en eindigt in die diepe afgronden van Limbo. Dit kan de speler de eerste keer niet weten en daarom zul je veel stukjes meerdere keren spelen. Door een sterk checkpoint-systeem zul je hier nooit echt gefrustreerd van raken,  om de paar seconden loop je langs een checkpoint. Van laadtijden zul je nooit last hebben, aangezien de game bestaat uit één level.

Limbo

Lijken sjouwen

In een spel als dit draait het natuurlijk om de puzzels zelf en deze zijn zeer sterk. Ze kunnen soms lastig worden, maar ze zullen nooit echte breinkrakers zijn. Dit komt vooral omdat de oplossing er altijd al ligt. Als er voor de puzzels extra spullen moeten worden gebruikt zoals kratten of zelfs lijken, zijn die altijd al aanwezig op de plek van de puzzel. Hierdoor zie je vaak wat er moet gebeuren. Op het eind maakt het spel je wel een stuk lastiger, want dan draait het niet alleen meer om het vinden van de oplossing, maar het moet ook allemaal op precies de juiste seconde. Alles voelt gebalanceerd aan, niets is echt te lastig maar de puzzels zijn ook niet aan de makkelijke kant. Hierdoor ontstaat er toch altijd een kleine glimlach op mijn gezicht als ik een puzzel oplos, mede omdat dat ze leuk zijn geeft het een voldaan gevoel.

Zwart/wit
Zoals al eerder gezegd is het spel volledig in het zwart en wit. Dit is prachtig vormgegeven. De sfeer wordt volledig gecreëerd door het minimalisme en dat is zeker een compliment waardig. Audiovisueel ziet het er gewoon heerlijk uit, in sommige gedeeltes werd het wel iets te donker. Bijvoorbeeld in een stukje waarin je moest lopen in volledige duisternis, met maar één lamp die de gronden van Limbo belichtte, en hierdoor ging ik toch meerdere malen dood. Zulke moment kwamen nog een aantal keren voor in het spel, maar over het algemeen is het contrast helemaal in orde. Het geluid wordt verzorgd door de aarde zelf, een boom die kraakt of een mug die zoemt. Door een ontbrekende soundtrack focus je meer op wat er gebeurt in het spel en dit voelt heel goed aan.

Limbo

Limbo is een klassieker op het gebied van arcadespellen. De puzzels zijn leuk, niet te makkelijk maar ook zeker niet al te moeilijk. Audiovisueel is dit gewoon een van de betere spellen op de markt, het zwart/wit contrast samen met de non-communicatie zorgen voor een sfeer zoals in weinig spellen wordt gegeven. De game kan soms net iets te donker zijn, maar dit zorgt niet voor heel veel problemen.  Limbo is na een uurtje of vijf wel klaar, maar hier gaat kwaliteit boven kwantiteit. Wanneer je het spel net een beetje ‘zat’ bent is het ook geëindigd en derhalve zit het met die vijf uur goed. Voor 1200 MS Points kun je dit spel kopen, dat is ongeveer vijftien euro. Dit is zeker aan te raden, aangezien PlayDead Studios van Limbo een topper hebben gemaakt.

Minpunten Cijfer
+ Audiovisueel prachtig
- Soms iets te donker