Reis rond de wereld in 80 dagen

Reis Rond Wereld

Exlusief op de PC

Casual

Het valt niet te ontkennen dat casual games ontzettend populair zijn. Onlangs maakte portal Big Fish bijvoorbeeld bekend dat hun gebruikers samen al een miljard games gedownload hebben. Een van de genres binnen de casual games is de zogenaamde 'seek and find' of 'hidden object'. Eigenlijk komt het neer op een veredelde vorm van 'pixelhunten'; op een beeldscherm tjokvol voorwerpen moet je op zoek naar een aantal specifiek benoemde voorwerpen. Deze hebben doorgaans niets met het verhaal of met de achtergrondafbeelding te maken, het doel van het spel is simpelweg het vinden van de voorwerpen binnen de gestelde tijd. Heb je ze gevonden, dan ga je naar de volgende afbeelding, soms afgewisseld met andersoortige puzzels of mini-games. De spellen hebben een heel eigen doelgroep; voornamelijk mensen die verder nooit een computerspel aanraken vinden dit soort spellen een aangenaam tijdverdrijf als ze eens een half uurtje niets te doen hebben. Er zijn honderden van dit soort games op de markt, zowel digitaal verspreid als op CD.

Silhouetten

Reis rond de wereld

Easy Computing komt nu met een eigen lijn casual games onder de naam PC Games Collection. Het eerste deel is Reis rond de Wereld in 80 Dagen en zoals je misschien al verwachtte is dit spel gebaseerd op het gelijknamige boek van Jules Verne. Bijzonder aan dit spel is, dat het een ietwat andere aanpak heeft gekozen bij het zoeken naar voorwerpen. In plaats van simpelweg een lijstje te tonen met de namen van de voorwerpen die je moet vinden, krijg je de opdracht om bijvoorbeeld tien dingen die iets met de zee te maken hebben te zoeken, of tien voorwerpen die licht in de duisternis kunnen geven. Dit kan wat arbitrair overkomen als een lucifer en een kaars wel, maar een lamp niet goedgerekend worden, maar het is wel een leuke insteek. Daarnaast hebben de meeste voorwerpen ook echt iets met het verhaal of de locatie te maken, als je in Amerika rondreist moet je bijvoorbeeld de pijlen vinden waarmee de Indianen je postkoets beschoten hebben, en in de jungle zoek je tropische vogels. De afwisseling in omgevingen en opdrachten is groot. Toch ontkom je niet helemaal aan het zoeken naar irrelevante en nutteloze dingen, een aantal levels met schaatsen, lieveheersbeestjes en lijmtangen in een woonkamer zijn nog wel aanwezig. Het spel is overigens helemaal in het Nederlands en voorzien van een onopvallend achtergrondmuziekje.

Zoek de verschillen

Afwisseling

Het bekende verhaal van Jules Verne wordt verteld door korte zinnetjes tussen de levels door, die vaak tevens dienen als instructie voor de opdracht. Bijvoorbeeld "Om je behendigheid te kunnen meten geeft Mr Fogg je 2 minuten om de 12 stukken gereedschap te vinden" of "Mr Fogg daagt je uit om de 11 delen van de gebruiksaanwijzing van de stookketel te vinden, die zijn oude knecht heeft versnipperd". Er zitten ook een paar mini-games in het spel, hierin moet je bijvoorbeeld treinen van spoor laten wisselen zonder dat ze botsen of een aantal kisten in een doolhof verschuiven. Er zit een muziekpuzzel in waarin je een melodietje op het gehoor na moet spelen. Een aantal van de mini-games zijn voor de liefhebbers ook vanuit het menu in een aantal moeilijkheidsgraden te spelen.

Ouderwets troep zoeken

Hints

In de schermen waarin je voorwerpen moet zoeken kun je een hint vragen door op het vergrootglas te klikken. Sommige voorwerpen zijn zo goed verstopt (of zo slecht herkenbaar) dat ik ze zelfs met een hint niet kon vinden en op de random-rondklikken-in-de-hoop-dat-je-iets-vindt-methode moest terugvallen. In dit spel word je daar overigens behoorlijk voor afgestraft, de toch al niet ruime hoeveelheid tijd wordt fors teruggeschroefd als je een paar keer achter elkaar op iets verkeerds klikt. Dat kan voor heel wat ergernis zorgen omdat je in sommige levels kasten open moet maken en vazen opzij kan schuiven om erin of erachter iets te zoeken; in welke levels dat kan is echter volslagen onduidelijk, waardoor je nooit weet wanneer je ongestraft op een bureaula kunt klikken en wanneer niet. Mocht je er niet in slagen om binnen de gestelde tijd alle voorwerpen te vinden, dan krijg je een melding dat je de uitdaging helaas niet gehaald hebt en je de inzet van 20.000 pond kwijt bent. Je kunt vervolgens het level waarin je faalde gewoon weer opnieuw proberen. Het spel slaat automatisch je voortgang op.

Blokken schuiven

Het geheel is door de ietwat andere aanpak van het principe achter hidden objects en de grote mate van afwisseling best aardig. Je bent er met een paar uur doorheen, maar het spel kost ook nog geen acht euro en is daarmee vooral geschikt voor mensen die vaak een korte hoeveelheid tijd op een aangename wijze willen doden, en geen zin hebben in diepgaande verhalen of steile leercurves.

Minpunten Cijfer
+ Afwisseling in levels en puzzels
- Onduidelijk wanneer op kasten, vazen en stoelen klikken afgestraft wordt