Trainz Simulator 2010: Engineers Edition

Trainz

Exlusief op de PC

Met mijn conducteurspet op, dopsleutel op mijn bureau en een fluitje in mijn mond fluit ik dat we kunnen gaan beginnen met Trainz Simulator 2010: Engineers Edition (Nederlandstalige versie), hopelijk rijden mijn treinen wel beter dan die van de NS.

Van klein naar groot

Treinen staan centraal in het hele leven van een mens, als kind speelde je ermee en keek je vol ontzag naar die bakbeesten van machines. Als volwassene zijnde heb je minder ontzag voor ze want je staat waarschijnlijk negen van de tien keer te schelden dat ze te laat zijn. Trainz is een mix tussen de kinderlijke ervaring en de volwassen frustratie.

Trainz begon zijn reis in 2001. Na een aantal tussenstops in 2002, 2003, 2005, 2007, 2008 en de meest recente versie uit eind 2009, is er nu Trainz Simulator 2010. Elke versie had nieuwe verbeteringen ten opzichte van de vorige en nu staat de SpeedTree centraal, een techniek die zorgt voor realistische bomen en levensechte omgevingen.

Trainz

Mijn eerste niet zo vlekkeloze rit

Na een aantal vervelende opstartproblemen kwam ik uiteindelijk in het spel zelf. Het feit dat er staat dat het een Nederlandstalige versie betreft, weerhoudt de ontwikkelaars niet om maar een klein gedeelte van de opties in het Nederlands te doen en een groot gedeelte in het Engels. Er is zelfs een Spaans/Portugees menu voor ontwikkelaars, ik ben er maar vandaan gebleven.

Omdat ik totaal onbekend ben met het besturen van treinen begon ik als eerste met de tutorial, deze is opgedeeld in vier lessen. De eerste les gaf me de basis vanuit het makkelijke besturingssysteem, de manier waarop miniatuurtreinen worden bestuurd, de DCC: Vooruit, Achteruit, Neutraal en een rem die niet werkt. De tweede les leerde me de kracht van wissels, het laden/lossen en koppelen van wagons. Helaas kon ik die les niet afmaken want Trainz stopte met werken voor de les klaar was, meerdere keren.
De derde en vierde les zouden mij leren hoe je vanuit de cabine de trein moest besturen, maar ook die lessen liepen vaker vast dan ik ze kon spelen.

Is dat een boom of een buitenaards monster?

Na de lessen dacht ik dat ik wel eens even één van de vier scenario's kon spelen, maar het eerste en enige originele scenario wat in het spel zit is al gelijk niet te spelen. Na het tweede treinstation staat een sein op geel, maar als je doorrijdt blijk je door een rood sein gereden te zijn, game over en je mag opnieuw beginnen of op een plek waar jij gesaved hebt, er zijn namelijk geen checkpoints. De andere drie scenario's behoren tot een demo van een fansite die dus met behulp van Trainz een eigen spoorweglijn heeft gemaakt (komen we later op terug).

Trainz

Wat opvalt tijdens het rijden is dat de grafische kwaliteit sterk verschilt, de treinen zijn continu van een goede kwaliteit maar die SpeedTree-techniek doet niet wat hij moet doen. De ene keer kan je een boom herkennen als een boom en de andere keer is het niks anders dan een groen hoopje ellende. Om de trein die je bestuurt lijkt een magische cirkel te zitten van ongeveer vijf meter. Alles buiten de cirkel is een beetje wazig, onscherp en zodra iets in de cirkel komt, wordt het meestal scherp maar helaas niet altijd.

De wereld om je heen leeft wel in beperkte mate, soms komt er een vogel langsgevlogen of een auto langsgereden die in het niets verdwijnt bij kruisingen. Passagiers zijn gemaakt van hout en bewegen niet, ze verdwijnen gewoon op de plek waar ze staan als ze in- of uitstappen. De wereld is daardoor erg stil, zeker met het feit dat er geen achtergrondmuziek is, alleen het geluid van jouw trein en de toeter.

Samen met de Duitsers barbecueën

Een andere mogelijkheid is het rijden van routes, hier vind je wat je eigenlijk moet vinden bij scenario's. Een route is heel simpel uitgelegd, rijden van punt A naar B en ondertussen moet je opdrachten uitvoeren. Denk hierbij aan opdrachten waarbij je bier moet ophalen voor een barbecue of kolen voor een leverancier. Elke route kan meerdere opdrachten hebben (je kunt maar één opdracht per keer spelen). Er zitten ook routes in uit vorige delen, maar die zijn vaak gemaakt door fans en als je toevallig een route treft gemaakt door een Duitse fan, dan zal de beschrijving negen van de tien keer in het Duits zijn en dan heb je vaak geen idee wat je doen moet.

Het besturen van de trein is na een korte periode oefenen niets meer dan een aantal simpele handelingen, maar je moet wel goed opletten op het scherm. Op verschillende plekken heb je een snelheidslimiet, overschrijd deze te lang (onbekend hoe lang, verschilt per route) en je krijgt in beeld dat je te snel gaat, vaak gepaard met een directe game over. Het rare is dat in sommige routes ook een limiet geldt maar er geen consequenties voor het overschrijden ervan zijn, dus je kunt 120 gaan waar 40 mag. Aangezien er niet van tevoren gezegd wordt wat de regels zijn per route, is het vaak leren terwijl je speelt.

Trainz


Waar je ook op moet letten zijn de rode seinen en de wissels. Rode seinen negeren is vaak een directe game over, helaas remt een trein niet zo snel en als je dus het sein te laat ziet dan kan je overnieuw beginnen. Wissels moet je in sommige routes handmatig omzetten, soms wordt het voor je gedaan. Om een wissel om te zetten moet je op één van de twee pijlen klikken (rood of groen), de groene pijl geeft aan waar je heen moet gaan maar helaas lukt het klikken niet zo lekker en mis je de wissel. Dit houdt in dat je moet stoppen, achteruit, wissel omzetten en opnieuw vooruit.