Dragon Age: Origins Awakening

Gespeeld op: Xbox 360

Ook beschikbaar voor: PS3, PC

 

Dragon Age: Origins werd eind vorig jaar door ons erg positief ontvangen. Na wat enigszins tegenvallende Downloadable Content is er nu een echte uitbreiding in de vorm van Dragon Age: Origins - Awakening. De Archdemon is dood, maar dat betekent geenszins dat de Darkspawn uit Ferelden is verdwenen. In kleinere, ongeorganiseerde groepjes vallen ze nu steden, boerderijen en handelskaravanen aan, dus er is nog genoeg te doen voor de overgebleven Grey Wardens. Aan het begin van het spel kun je ervoor kiezen om een nieuw personage aan te maken, of een van je karakters uit het hoofdspel te importeren. Dit personage wordt dan automatisch opgewaardeerd tot level 18 (mocht je deze nog niet in het hoofdspel gehaald hebben, was je al level 19 of hoger dan behoud je dit level gewoon). Dit kan met ieder personage dat je ooit aangemaakt hebt, ongeacht hoe ver je ermee gekomen bent. Na het importeren of aanmaken word je naar het landgoed Vigil's Keep gestuurd. De geruchten gaan dat de Darkspawn zich hier wel weten te organiseren en jij moet uitzoeken hoe dat kan zonder Archdemon. Je valt meteen midden in een gevecht, maar gelukkig heb je ook direct de beschikking over een companion die je helpt om je een weg te banen naar de Keep.

Amaranthine

In de loop van de ruim twintig uur die je met deze uitbreiding bezig bent, krijg je de beschikking over een zestal companions, waaronder een die je al in het hoofdspel aan je zijde had. Een aantal oude bekenden uit dat spel komt ook weer terug voor een korte ontmoeting, maar het overgrote deel is compleet nieuw. Awakening speelt zich af ten oosten van de plek van het originele spel en bestaat uit een vijftal grote en een handvol kleinere omgevingen om te verkennen. Vigil's Keep vormt daarbij je uitvalsbasis, hier beginnen de quests en kun je nieuwe companions laten initiëren tot Grey Warden. In Vigil's Keep heb je tevens de beschikking over een opslagplek zodat je gevonden spullen die je niet wil verkopen, omdat je denkt dat ze later nog van pas kunnen komen, kunt bewaren. Je bent effectief de regent van het omringende gebied, zodat je af en toe ook politieke beslissingen moet nemen, zoals waar de soldaten ingezet moeten worden. Beschermen ze vooral de stad Amaranthine, waardoor de Darkspawn vrij spel hebben op de boerderijen eromheen, of laat je vooral de rondtrekkende handelaars beschermen zodat de goederenstroom en daarmee de economie op gang blijven? Een tussenweg is ook mogelijk. Op andere momenten mag je meedenken en beslissen over het lot van een soldaat die zijn familie belangrijker vindt dan het algemene belang, of een burger die een zak meel heeft gestolen. De beslissingen die je neemt hebben invloed op het verloop van de rest van het spel, maar niet in gelijke mate als in het hoofdspel.

Blackmarsh

De basisgameplay is gelijkgebleven, maar er zijn wel nieuwe specializations, skills en talents toegevoegd, alsmede nieuwe vijanden, nieuwe soorten wapens en wapenrustingen en nieuwe plantjes om drankjes mee te maken. Een belangrijke nieuwe toevoeging is, dat je nu zelf (of een van je companions) kunt leren Rune Craften zodat je niet steeds terug hoeft te gaan naar Vigil's Keep om wapens en wapenrusting te laten 'Enchanten'. Bovendien kun je sommige krachtige Runes nergens kopen of vinden, deze moet je dus zelf opwaarderen uit zwakkere.

De quests zijn interessant en onderhoudend, al zit er hier en daar wat bugs in de vorm van een lege Codex-entry of een zwart blijvende plattegrond. Onder de locaties die je bezoekt bevinden zich onder andere een stad met een aantal handelaren, een ondergrondse dwergenstad en een bosgebied. Naast het afslachten van vijanden word je ook uitgedaagd een aantal puzzels op te lossen. Je companions hebben ieder weer een eigen quest die automatisch start als je met die companion een bepaalde locatie bezoekt. Het is dit keer niet mogelijk een romantische relatie te beginnen (lees: het bed in te duiken) met je companions, maar je kunt ze wel kadootjes geven om de verstandhouding te verbeteren en zo speciale moves te unlocken.

Nathaniel

Al met al is Awakening een goede uitbreiding voor Dragon Age: Origins. Het geeft je een uur of twintig aan nieuwe gameplay en een aantal interessante nieuwe specializations en skills. Het is jammer dat het hier en daar een beetje gehaast aanvoelt en net een beetje minder diep dan het hoofdspel. Je doet met Awakening echter zeker geen miskoop!

 

 

Pluspunten Minpunten Cijfer  
+ Meer dan 20 uur gameplay
- Geheel voelt net wat minder diep aan dan hoofdspel
8.5
+ Nieuwe companions, specializations & skills
- Gevolgen van keuzes minder ingrijpend
+ Mogelijkheid tot importeren van character