Final Fantasy XIII

Geschreven door Victor (albedo) op 18-03-2010 @ 20:50
Laatste update: 18-03-2010 21:00

print 

Gespeeld op: Playstation 3
Ook beschikbaar op: Xbox 360

Het heeft lang geduurd, bijna vier jaar sinds die prachtige eerste beelden op de E3 van 2006, maar eindelijk is het dan zover, we kunnen Final Fantasy XIII in onze console stoppen. De meningen over dit dertiende deel zijn, net als bij het twaalfde deel overigens, erg verdeeld. De hoogste tijd dus voor deze Final Fantasy-veteraan om het spel zelf eens onder handen te nemen en te kijken of dertien wellicht echt een ongeluksgetal is.

De makers trachten met Final Fantasy altijd een mooi verhaal neer te zetten. In dit dertiende deel voert het verhaal meer dan ooit de boventoon. Gelukkig is het een boeiend verhaal en wordt het op prachtige wijze verteld. Het speelt zich af op een wereld die Cocoon heet. Deze planeet wordt gezien als een Utopia en wordt door de Sanctum geregeerd. Daarbij wordt de planeet beheerst door de Fal'Cie (goden). Naast Cocoon is er de wereld Pulse, de bewoners van Cocoon zien deze planeet als een verschrikkelijke plek met alleen kwade bedoelingen. Echter, ook Pulse wordt overzien door Fal'Cie.

FFXIII

De mythe is dat Fal'Cie mensen kiezen om voor hen taken te volbengen, de gekozen mensen noemt men L'Cie. Een L'Cie moet zelf uitzoeken wat zijn taak is, wanneer hij zijn taak succesvol weet uit te voeren krijgt hij het eeuwige leven als kristal. Faalt hij echter dan staat hem een verschrikkelijk lot te wachten en wordt hij een hersenloos monster.

Het verhaal begint met een Pulse Fal'Cie die op Cocoon wordt ontdekt. De Sanctum onderneemt meteen actie en voert alle bewoners van het getroffen gebied af naar Pulse. Om zo het gevaar van een Pulse L'Cie te elimineren. Op Cocoon is men er namelijk van overtuigd dat L'Cie afkomstig van Pulse de wereld willen vernietigen. Natuurlijk gaat het deporteren niet zonder slag of stoot en er breken rellen uit. Het is tijdens deze rellen dat jij als speler in het spel stapt. Meer vertellen zou zonde zijn, het is namelijk een avontuur dat je echt zelf moet ervaren. Daarbij is het verhaal veel te uitgebreid om even snel samen te vatten. In het begin komt er zelfs zoveel informatie op je af, dat het even lijkt alsof je door de bomen het bos niet meer ziet. Dit is echter van korte duur, want als je blijft doorspelen wordt alles beetje bij beetje duidelijk. Mocht je toch onverhoopt echt niet meer weten wat er aan de hand is, dan kun je alles rustig terug lezen in de logfiles die na iedere verhaalscène worden geupdatet. Zoals dat vaak het geval is bij RPG's moet het verhaal en de personages wel even op je groeien, maar zit je er eenmaal in dan laat Final Fantasy XIII je niet snel meer los.

De Final Fantasy-serie staat bekend om zijn hoge productiewaarde, boeiende verhalen, gelikte graphics en prachtige muziek. Square-Enix heeft dus heel wat waar te maken. Bij het opstarten van het spel word je meteen getrakteerd op een mooie intro met heerlijke muziek, wat meteen de toon zet voor het gehele spel. Dit dertiende deel is werkelijk een feest voor de zintuigen. Aan echt alles is aandacht besteed. Ieder menu-scherm is tot in de puntjes verzorgd, karaktermodellen zijn erg gedetailleerd en tonen overtuigende animaties en ongekend goede lipsync, de game kent oogstrelende cutscenes (zowel ingame als CG) en van de locaties die je bezoekt is de een nog mooier dan de ander. Of je loopt door een bevroren zee, een levendige jungle of stedelijke omgevingen; waar je ook komt je kijkt je ogen uit. Natuurlijk zien de gevechten, zoals we dat verwachten van Final Fantasy, er weer spectaculair uit met flitsende de acties en beeldvullende magie. Vooral het oproepen van de krachtige Eidolons (de summons) is een waar spektakel, waarbij je even met je ogen knippert om er zeker van te zijn dat je niet naar een CG-filmpje kijkt.

FFXIII

Het geluid is een tevens om je vingers bij af te likken. De soundtrack is deze keer weer ijzerstrek met veel afwisselende melodieën, van mooie orkestrale composities tot lekkere rockdeuntjes en zelfs een beetje jazz. Iedere scene en locatie heeft een eigen muziek en daardoor een geheel eigen sfeer. De muziek tijdens de gevechten is daarbij perfect gekozen en sluit naadloos aan op de snelle actie van het gevechtssysteem. Een goed verhaal is natuurlijk alleen maar geloofwaardig als de personages overtuigend overkomen. Gelukkig is de voice-acting over het algemeen van hoog niveau, met als enige echte misser de irritant ingesproken Vanille. Het is duidelijk dat ze een liefelijk meisje moet voorstellen, maar het constante gekreun, gesteun en veel te hoge gegiechel doet toch aan iets anders denken. Gelukkig komen de andere hoofdrolspelers wel goed uit de verf, waardoor je na verloop van tijd echt met ze meeleeft.

De opbouw van deze Final Fantasy is duidelijk anders dan voorgaande delen. Sommige zullen het betitelen als lineair. Wie echter bekend is met Japanse RPG's weet dat deze altijd erg lineair zijn. Ditmaal is alleen de verpakking anders waardoor het wellicht meer opvalt. De rechtlijnigheid wordt meestal gemaskeerd door stadjes die je bezoekt, waarin je op zoek moet naar nieuwe aanwijzingen. FFXIII bespaart je de moeite om ieder nietszeggend mannetje te ondervragen en trakteert je meteen op het volgende verhaalmoment. Persoonlijk vond ik dit een verademing en neem ik die iets wat beperktere vrijheid voor lief. Er is overigens genoeg te beleven naast het verhaal, want na hoofdstuk elf krijg je de ruimte om te verkennen en zijn er veel sidequests om te voltooien.


verder lezen:
1 2


Lees ook:

» 05/02 Game: Soulcalibur V8
» 25/12 Lord of the Rings: War in the North0
» 11/12 Tekken Hybrid2
» 23/11 Game: Saints Row: The Third23


delen | eKudos nujij

14199 views / 50 reacties
User-waardering    
Aantal stemmen    456
Genre RPG
Platform Playstation 3, Xbox 360
Developer/Publisher Square Enix/Square Enix
Releasedatum 01-01-1970
User-waardering    
Aantal stemmen    79
Reacties op dit bericht
50  van 50 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
Het enige nadeel wat ik over dit spel hoor is dat het vrij lineair is en dat er indd weinig vrijheid is wat betreft je route door het spel.
Maar goed, dit was ook zo in FFX en die was geweldig. Liever minder bewegingsvrijheid en een goed verhaal, dan vrijheid, flut karakters en een matig verhaal zoals in het belachelijk slechte deel XII. Als dat het enige 'nadeel' is, overleef ik het wel. Nu nog een 360 of PS3 aanschaffen om het te kunnen spelen.
man Wessiej (Eindredacteur Games) 18-03-2010 @ 22:13 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 @ 22:08 schreef GrapeFruit het volgende:
Het enige nadeel wat ik over dit spel hoor is dat het vrij lineair is en dat er indd weinig vrijheid is wat betreft je route door het spel.
Maar goed, dit was ook zo in FFX en die was geweldig. Liever minder bewegingsvrijheid en een goed verhaal, dan vrijheid, flut karakters en een matig verhaal zoals in het belachelijk slechte deel XII. Als dat het enige 'nadeel' is, overleef ik het wel. Nu nog een 360 of PS3 aanschaffen om het te kunnen spelen.
Sorry dat ik deze review stoor, maar u heeft de beste avatar ooit.
userIcon
nou ik als final fantasy liefhebber moet toch toegeven dat de spel vrij teleurstellend is zo scripted dat ik daar een beetje onwel van wordt..speelduur van 60 uur?Ja waarvan 30 uur een en al herhaling is met soms zeer matige tussen filmpjes. Ja het is onwijs mooi maar je hebt niet t gevoel in een wereld rond te lopen meer een lange tunnel. Ik vond ff 12 wat dat betreft veel beter.
Ook ik, Final Fantasy fan van het eerste uur vind deze telg van de serie zwaar teleurstellend. Het oog wordt gestreeld maar ik vind de game zo verdomd saai!!! Na 14 uur spelen heb ik het wel gezien. Deze gaat weer in de kast. Verdomme..
userIcon
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 @ 23:02 schreef Champloo het volgende:
Ook ik, Final Fantasy fan van het eerste uur vind deze telg van de serie zwaar teleurstellend. Het oog wordt gestreeld maar ik vind de game zo verdomd saai!!! Na 14 uur spelen heb ik het wel gezien. Deze gaat weer in de kast. Verdomme..
Nog 6 uurtjes, dan gaat het los
man Wessiej (Eindredacteur Games) 18-03-2010 @ 23:14 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 @ 23:05 schreef Cid het volgende:
[..]


Nog 6 uurtjes, dan gaat het los
20 uur moeten spelen voordat alles plaatsvind is wel erg veel nietwaar?
userIcon
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 @ 23:14 schreef Wessiej het volgende:
[..]

20 uur moeten spelen voordat alles plaatsvind is wel erg veel nietwaar?
Dude, dat is absurd . Als een game twintig uur lang geen zak aan is, dan is hij zijn geld niet waard
man Wessiej (Eindredacteur Games) 18-03-2010 @ 23:18 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 @ 23:16 schreef Morthill het volgende:
[..]


Dude, dat is absurd . Als een game twintig uur lang geen zak aan is, dan is hij zijn geld niet waard
Ik vind het vet als een game mij vanaf moment 1 bij de keel te pakken heeft. Dit is dus absoluut geen game voor mij, ben ik dan toch weer achter gekomen. Ik zal dan de 5 uur net halen denk ik voordat ik stop
userIcon
Geen originele taal in de game is wat mij betreft meteen al minstens 2 punten aftrek. Vooral op Blu-ray.
userIcon
Ik zit inmiddels 30 uur in de game. De eerste 25 uur is inderdaad heel lineair, maar saai vind ik het niet. Het is gewoon wat je van FF kunt verwachten. Wat ik het grootste minpunt vind is dat het gevechtsysteem te versimpeld is waardoor je al snel heel vaak hetzelfde truckje doet.

Punten van kritiek daargelaten weet ik mij wel enorm te vermaken met het spel en daar gaat het uiteindelijk om.
userIcon
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 @ 23:02 schreef Champloo het volgende:
Ook ik, Final Fantasy fan van het eerste uur vind deze telg van de serie zwaar teleurstellend. Het oog wordt gestreeld maar ik vind de game zo verdomd saai!!! Na 14 uur spelen heb ik het wel gezien. Deze gaat weer in de kast. Verdomme..
nou ja de meeste (top)titels heb je tussen de 5 uur en 15 uur plezier van MW2, bfbc2, gow3 en heavy rain en deze begint bij 20uur los te gaan en heb je 40 uur een top spel wie doet dat naar SE ++++


,
Het is inderdaad een beetje lineair, maar het ergste vind ik nog het continu wisselen van personages. Naar mijn idee is de bedoeling van een RPG dat je het verhaal vanuit een persoon ziet en dan ook als ze het goed doen een beetje kan meeleven met die persoon. Hier switchen ze zo vaak van personages dat je er een beetje moe van word. Een paar keer switchen mag best, maar dit is overkill.

Grafisch is het best mooi, maar de herhaling in objecten die je tegenkomt gaat ook een beetje tegenstaan.

En het vechtsysteem is meer buttonbashen geworden. gezien het spel zelf steeds de optimale aanval kiest kunnen ze ook wel iets maken dat je niet meer op X hoeft te drukken. immers continu X rammen is ook maar saai.

En dan heb ik het nog niet over de trage menu's in de battles.....
userIcon
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 @ 01:05 schreef beuker19 het volgende:
[..]
nou ja de meeste (top)titels heb je tussen de 5 uur en 15 uur plezier van MW2, bfbc2, gow3 en heavy rain en deze begint bij 20uur los te gaan en heb je 40 uur een top spel wie doet dat naar SE ++++


,
Ik heb die 20 uur verveling niet over voor 40 uur vermaak. Liever 30 uur vermaak in bijvoorbeeld Mass Effect 2 dan. Dat je 1 a 1,5 uur nodig hebt om in de game te komen is de vergeven (Darksiders), maar meer wordt al snel te veel. Dan haak ik gewoon af.
userIcon
Toegegeven, het was even wennen in het begin, de gevechten zijn de eerste 8 uur erg saai en het spel is vervelend lineair maar na een uurtje of 12 heeft het spel me echt te pakken gekregen. Het verhaal is heerlijk, de graphics zijn echt oogwaterend mooi en het gevechtsysteem is verslavend, het blijft uitdagend omdat je telkens voor de 5 sterren wil gaan. Ondanks de nadelen vind ik het echt een topper, ben erg blij dat ik even door die zure appel heen gebeten heb.

20 uur saai is imo dan ook wat overdreven, eerder de eerste 5 uur zijn wat saai. Als de paradigms eenmaal geintroduceerd worden krijgt het spel gelijk een stuk meer diepgang. Erg zonde van die 5 uur, maar je krijgt er ook heel wat voor terug.

[ Bericht gewijzigd door HAL9000S op vrijdag 19 maart 2010 @ 09:26 ]
userIcon
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 @ 01:05 schreef beuker19 het volgende:
[..]
nou ja de meeste (top)titels heb je tussen de 5 uur en 15 uur plezier van MW2, bfbc2, gow3 en heavy rain en deze begint bij 20uur los te gaan en heb je 40 uur een top spel wie doet dat naar SE ++++

,
De games die jij noemt zijn dan ook geen rpg's. Rpg's hebben altijd veel meer uren speeltijd dan hack & slash games en shooters.
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 @ 09:43 schreef Uezurii het volgende:
[..]
De games die jij noemt zijn dan ook geen rpg's. Rpg's hebben altijd veel meer uren speeltijd dan hack & slash games en shooters.
Dragon Age dan, was supertof van begin tot eind.
Leuk spel hoor, maar het verhaal is helemaal niet zo mooi als beschreven wordt. Het verhaal piekt in het begin al, en word op geen enkel moment mooier of intensiever.
userIcon
Tot chapter 11 gekomen daarna gekapt met het spel.

Verhaal - waardeloos .. slecht geschreven (of vertaald) met slechte voiceovers waardoor de cutscenes, hoe mooi dan ook, compleet verneukt worden door de echt bitter ..bitter!! slechte gesprekken.
Het boeit dan ook totaal niet.

Gameplay - veels te makkelijk, de enige strategie die om de hoek komt kijken is af en toe de keus maken je summon te gebruiken of welke rol de characters aannemen.. dat gaat allemaal on the fly en werkt wel goed maar je kan eigenlijk haast niet verliezen zolang je maar de juiste rollen blijft aannemen op de juiste momenten.

Gevechten zijn dan ook te makkelijk... vooral als jel auto-battle gebruikt wat dus resulteert dat je het hele spel eigenlijk alleen 2x A in drukt en dat dan een paar duizend keer en dat is het dan wel zo'n beetje. (het systeem kiest al automatisch de beste spells/technieken uit dus why bother om het handmatig te doen?)

Af en toe potion in het begin kiezen.. maar verder stelt het weinig voor.

Graphics - geen opmerking over het ziet er super uit zonder twijfel.

Geluid - zoals al gezegt slechte voiceovers in het engels (xbox360 versie)
Verder klinken andere geluiden allemaal wel zuiver.

En tja verder is het erg lineair.
Ja op een gegeven moment word het meer "open" zoals we dat eerder gezien hebben in andere ff games.
Maar ik zelf vond het maar ubersaai omdat je gewoon geen trek hebt in de saaie gevechten om de tonnen CP points in de wacht te slepen.
userIcon
Ik vind het een heerlijke intro, je wordt lekker ingeleid in het verhaal. Wat mij betreft een regelrechte topper, ben ondertussen al zo'n 50 uurtjes bezig en het verveeld nog steeds niet.
userIcon
ik heb helaas geen xbox 360 of ps3, maar vond FF XII best wel een goed deel...niet zo goed als FF X, maar toch zeker vermakelijk voor enkele tientallen uren op z'n minst.
userIcon
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 @ 11:32 schreef cleany het volgende:
ik heb helaas geen xbox 360 of ps3, maar vond FF XII best wel een goed deel...niet zo goed als FF X, maar toch zeker vermakelijk voor enkele tientallen uren op z'n minst.
Leuk ware het niet dat 12 en 13 totaal anders zijn.
Overtuigende voice acting? Heb je de Japanse versie gespeeld? Vind de voice acting tenenkrommend.
Wat ik jammer vind is dat er bijna geen memorabele muziek in 13 te vinden is. De deuntjes van 6,7 en 8 en 10 blijven hangen. Dat heb ik bij 13 alleen bij het gevechts muziekje
userIcon
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 @ 12:30 schreef mikeymike84 het volgende:
Overtuigende voice acting? Heb je de Japanse versie gespeeld? Vind de voice acting tenenkrommend.
Wat ik jammer vind is dat er bijna geen memorabele muziek in 13 te vinden is. De deuntjes van 6,7 en 8 en 10 blijven hangen. Dat heb ik bij 13 alleen bij het gevechts muziekje
Gedeeltelijk eens, maar ik heb toch wel een speciaal gevoel bij Serah's Theme. Ik weet niet waarom maar die blijft bij mij wel hangen.
userIcon
Voordat ik hem ga kopen is het mogelijk dat we de Japanse voices kunnen downloaden?

Want anders moet ik hem toch eigenlijk echt niet hebben, engelse voice-overs in een J-rpg zijn ruk. Altijd al geweest.
userIcon
Als oude FF fan kan ik maar niet wennen aan de nieuwe delen ( 10,12,13 )
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 @ 23:02 schreef Champloo het volgende:
Ook ik, Final Fantasy fan van het eerste uur vind deze telg van de serie zwaar teleurstellend. Het oog wordt gestreeld maar ik vind de game zo verdomd saai!!! Na 14 uur spelen heb ik het wel gezien. Deze gaat weer in de kast. Verdomme..
ALs je dit nog leest; niet doen. Ik had precies hetzelfde rond deze tijd, en heb het spel zelfs ergens omschreven als een goudgeschilderde drol. FFXIII begint indrukwekkend om vervolgens in te zakken naar een dal tussen 10 en 15 uur spelen. Maar zodra je Palempolum (ofzo) bereikt begint het weer boeiend te worden, en op een echte Final Fantasy te lijken. Ik kan natuurlijk niks beloven, en het is slechts mijn mening, maar als je nog even doorzet, heb je die Euro's niet weggegooid.
userIcon
Geweldig spel!
Vermaak me tot nu toe meer dan prima!
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 @ 21:28 schreef HenkPel het volgende:
[..]


ALs je dit nog leest; niet doen. Ik had precies hetzelfde rond deze tijd, en heb het spel zelfs ergens omschreven als een goudgeschilderde drol. FFXIII begint indrukwekkend om vervolgens in te zakken naar een dal tussen 10 en 15 uur spelen. Maar zodra je Palempolum (ofzo) bereikt begint het weer boeiend te worden, en op een echte Final Fantasy te lijken. Ik kan natuurlijk niks beloven, en het is slechts mijn mening, maar als je nog even doorzet, heb je die Euro's niet weggegooid.
Hmmm dan zal ik dan maar gaan doen!
userIcon
Ik vind deze game, ongeacht de toffe muziek en geweldige graphs en bepaalde referenties totaal niet het final fantasy gevoel uitdragen, ze hadden het net zo goed star ocean v of tales of ultima kunnen noemen.

Ik vind de game te lineair, en deze buttonmasher(waar het eindelijk op neerkomt zodra je het systeem doorhebt) FF onwaardig.
userIcon
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 @ 21:16 schreef the_legend_killer het volgende:
Als oude FF fan kan ik maar niet wennen aan de nieuwe delen ( 10,12,13 )
Ik ken het ja. X en XII waren afschuwelijk. XIII moet je even doorbijten... het is de moeite waard
userIcon
Sjeusus, 14 uur into the game ben ik er maar mee gekapt, al op 6 uur moest ik mezelf dwingen niet door de cutscenes heen te skippen, wat een flauw voorspelbaar en slecht geschreven gejank de hele tijd.

Het vechten is in het begin leuk maar naar 14 uur telkens hetzelfde riedeltje te doen, weinig vernieuwing in de game zelf sofar, weinig variatie, echt wat een saaie drab is dit zeg, bah bah, had er echt veel meer van verwacht, je (ik) voelt je totaal niet verbonden met de characters, zelfs de enemies zijn op een gegeven moment telkens maar slappe re-hashes van alle monsters die je in de eerste 2 uur te zien krijgt. (eindbaasjes daargelaten)

de moeilijkheids graad is ook te slap, double casting, relentless attack, ff tussendoor eentje met een medic erin, begin van de battle ff synergistje doen, beetje tussen die 4 switchen en je hoeft geen potion te gebruiken en je verliest zelden tot nooit, ik speel het spel letterlijk(!) met me linker hand (controller op linker knie, pink op het rondloop pookje), terwijl ik me rechthand gebruik om me hoofd te steunen en uit verveling maar een beetje naar een fimmeltje te kijken op me slaptop waarvan het verhaal wel boeiend is
beetje op X rammen en je medi bar in de gaten houden zodat je op tijd van paradigme switcht , en nog altijd in de helft van de target time winnen ook nog.

sorry, maar wat een overhypte *** spel, je moet echt diehard fan zijn van de serie om het leuk te blijven vinden.

Gelukkig GOW voor het weekend gekregen, ten minste een spel waarbij je je aandacht moet en wilt houden.

/ rant
userIcon
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 @ 01:05 schreef beuker19 het volgende:
[..]
nou ja de meeste (top)titels heb je tussen de 5 uur en 15 uur plezier van MW2, bfbc2, gow3 en heavy rain en deze begint bij 20uur los te gaan en heb je 40 uur een top spel wie doet dat naar SE ++++


,
Bethesda met Fallout 3? Alleen het eerste uurtje was echt saai imo.
quote:
Op maandag 22 maart 2010 @ 11:09 schreef D-Industries het volgende:
[..]


Ik ken het ja. X en XII waren afschuwelijk. XIII moet je even doorbijten... het is de moeite waard
X afschuwelijk?? Ik ben bij 6 begonnen en naast 7 vond ik 10 toch wel de leukste om te spelen.. 12 Moest ik onwijs aan wennen, maar zelfs daar vond ik het battle systeem beter dan in 13 tot nu toe (zit nu op 17 uur)
Oké, degenen die vinden dat dit spel niet 'het final fantasy gevoel' heeft, mogen mijn goedgevormde kontje likken. Dit is op en top final fantasy, ik heb 6 tot 12 kapot gespeeld en heb wel wat ervaring met FF.
Er zijn duidelijk personages gebaseerd op de characters van de oudere games. Het verhaal is dieper, menselijker en ingewikkelder dan ooit. De monologen zouden geen prijs krijgen, maar zo zijn ze in elke FF.
Het lineaire deel, erg waar, maar je begint niet aan een FF als je een vrij spel wilt. Als je een sterk verhaal als dit hebt, zou je je er eigenlijk niet aan moeten storen.
De soundtrack mag misschien niet van Nobuo zijn, maar is alsnog prachtig. Eindelijk zijn er verschillende muziekgenres terug te vinden.
En last but not least, FF12 was echt bagger. Hollywoodfilm muziek, lame personages en juist zó totaal niet FF.
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 @ 23:02 schreef Champloo het volgende:
Ook ik, Final Fantasy fan van het eerste uur vind deze telg van de serie zwaar teleurstellend. Het oog wordt gestreeld maar ik vind de game zo verdomd saai!!! Na 14 uur spelen heb ik het wel gezien. Deze gaat weer in de kast. Verdomme..
Hoe spijtig ik het ook vind, ik deel je mening helemaal. Ik ben het vechten met 2 personen zat, laat mijn party bij elkaar en ik ben tevreden. Wat ik me heb later vertellen (door iemand die FF13 al klaar heeft), is dat het ongeveer vanaf 17~18 uur weer helemaal goed komt, je party komt bij elkaar en vanaf dan schijnt het los te gaan. Kijken of ik die paar uurtjes nog vol hou, zonden van je geld als je hem nu al weg legt terwijl hij goed kan zijn.

quote:
Op maandag 22 maart 2010 @ 13:10 schreef D1ngus het volgende:
Sjeusus, 14 uur into the game ben ik er maar mee gekapt, al op 6 uur moest ik mezelf dwingen niet door de cutscenes heen te skippen, wat een flauw voorspelbaar en slecht geschreven gejank de hele tijd.

Het vechten is in het begin leuk maar naar 14 uur telkens hetzelfde riedeltje te doen, weinig vernieuwing in de game zelf sofar, weinig variatie, echt wat een saaie drab is dit zeg, bah bah, had er echt veel meer van verwacht, je (ik) voelt je totaal niet verbonden met de characters, zelfs de enemies zijn op een gegeven moment telkens maar slappe re-hashes van alle monsters die je in de eerste 2 uur te zien krijgt. (eindbaasjes daargelaten)

de moeilijkheids graad is ook te slap, double casting, relentless attack, ff tussendoor eentje met een medic erin, begin van de battle ff synergistje doen, beetje tussen die 4 switchen en je hoeft geen potion te gebruiken en je verliest zelden tot nooit, ik speel het spel letterlijk(!) met me linker hand (controller op linker knie, pink op het rondloop pookje), terwijl ik me rechthand gebruik om me hoofd te steunen en uit verveling maar een beetje naar een fimmeltje te kijken op me slaptop waarvan het verhaal wel boeiend is
beetje op X rammen en je medi bar in de gaten houden zodat je op tijd van paradigme switcht , en nog altijd in de helft van de target time winnen ook nog.
Ook mee eens, de battles zijn te makkelijk. Je drukt 1 knop in en je zit goed voor de rest van de battle. Dreig je een keer dood te gaan, switch je naar medic en binnen 2 sec ben je weer goed...

Ik vind dat het battlesystem goed in elkaar zit, maar vind het jammer dat je een beetje de controlle kwijt ben. Zelf vond ik FFX echt helemaal het einde en heb ik het helemaal grijs gespeeld. Gewoon het feit dat je controle had over AL je party member en kon regelen wie wat ging doen. Nu is het meestal 1 commander met ravagers erbij, staggeren die zooi en klaar ben je... Niet te vergeten, dat je eigenlijk alleen maar op A hoeft te drukken.

Alles wat je eigenlijk kan doen is spelen als je er zin in hebt, ook al vind je het stuk waar je nu zit tegenvallen. Ik speel het wanneer ik er zin in heb, dan gaat alles goed. Maar veel eerder dan bij andere delen verlies ik intresse en vind ik het irritant worden. Waar ik FFX wel 20 uur achter elkaar kon spelen, wil ik nu stoppen na 2 uur.

Van wat ik weet en gehoord heb, als je de game saai vind o.i.d. en je zit nog niet op 18+ uur, probeer toch even door te gaan tot je op die 18 uur zit (ongeveer). vanaf dan zou je pas een goed oordeel over het spel kunnen geven.
userIcon
quote:
Op maandag 22 maart 2010 @ 20:41 schreef darlingd het volgende:
Oké, degenen die vinden dat dit spel niet 'het final fantasy gevoel' heeft, mogen mijn goedgevormde kontje likken.


Maar alle gekheid op een stokkie. FFVIII heb ik werkelijk stuk gespeeld, maar bij alles daarna heb ik nooit meer dat gevoel teruggekregen, dat je de hele dag zit te wachten tot je thuis bent om weer verder te kunnen gaan. Die vrijheid boeit me inderdaad niet. Het verhaal is voor mij belangrijker. Is dit dan de FF om de PS3 voor aan te schaffen, of moet ik het toch maar links laten liggen?
quote:
Op maandag 22 maart 2010 @ 21:49 schreef Xessive het volgende:
[..]




Maar alle gekheid op een stokkie. FFVIII heb ik werkelijk stuk gespeeld, maar bij alles daarna heb ik nooit meer dat gevoel teruggekregen, dat je de hele dag zit te wachten tot je thuis bent om weer verder te kunnen gaan. Die vrijheid boeit me inderdaad niet. Het verhaal is voor mij belangrijker. Is dit dan de FF om de PS3 voor aan te schaffen, of moet ik het toch maar links laten liggen?
VIII was geweldig, op de een of andere manier trok hij me altijd meer dan het uiterst populaire deel VII.
Het is moeilijk aangezien dit zogenaamde gevoel erg subjectief is, maar ik vind XIII echt mijn geld waard.
Ik ben weg van het verhaal.
Er zijn geen 'opvulpersonages', het verhaal van elke character speelt een even belangrijke rol en is verbonden met dat van de rest.
Ik vind de battles niet zo afschuwelijk als dat iedereen ze hier omschrijft. Het is niet veel anders dan in de vorige delen(met uitzondering van 12, daar was het dodelijk saai).
userIcon
quote:
Op maandag 22 maart 2010 @ 22:09 schreef darlingd het volgende:
[..]


VIII was geweldig, op de een of andere manier trok hij me altijd meer dan het uiterst populaire deel VII.
Het is moeilijk aangezien dit zogenaamde gevoel erg subjectief is, maar ik vind XIII echt mijn geld waard.
Ik ben weg van het verhaal.
Er zijn geen 'opvulpersonages', het verhaal van elke character speelt een even belangrijke rol en is verbonden met dat van de rest.
Ik vind de battles niet zo afschuwelijk als dat iedereen ze hier omschrijft. Het is niet veel anders dan in de vorige delen(met uitzondering van 12, daar was het dodelijk saai).
Klinkt goed! Ik denk dat ik weet waar een gedeelte van mijn vakantiegeld aan op gaat.
userIcon
quote:
Op maandag 22 maart 2010 @ 21:22 schreef Xemneaut het volgende:
[..]


Hoe spijtig ik het ook vind, ik deel je mening helemaal. Ik ben het vechten met 2 personen zat, laat mijn party bij elkaar en ik ben tevreden. Wat ik me heb later vertellen (door iemand die FF13 al klaar heeft), is dat het ongeveer vanaf 17~18 uur weer helemaal goed komt, je party komt bij elkaar en vanaf dan schijnt het los te gaan. Kijken of ik die paar uurtjes nog vol hou, zonden van je geld als je hem nu al weg legt terwijl hij goed kan zijn.

[..]


Ook mee eens, de battles zijn te makkelijk. Je drukt 1 knop in en je zit goed voor de rest van de battle. Dreig je een keer dood te gaan, switch je naar medic en binnen 2 sec ben je weer goed...

Ik vind dat het battlesystem goed in elkaar zit, maar vind het jammer dat je een beetje de controlle kwijt ben. Zelf vond ik FFX echt helemaal het einde en heb ik het helemaal grijs gespeeld. Gewoon het feit dat je controle had over AL je party member en kon regelen wie wat ging doen. Nu is het meestal 1 commander met ravagers erbij, staggeren die zooi en klaar ben je... Niet te vergeten, dat je eigenlijk alleen maar op A hoeft te drukken.

Alles wat je eigenlijk kan doen is spelen als je er zin in hebt, ook al vind je het stuk waar je nu zit tegenvallen. Ik speel het wanneer ik er zin in heb, dan gaat alles goed. Maar veel eerder dan bij andere delen verlies ik intresse en vind ik het irritant worden. Waar ik FFX wel 20 uur achter elkaar kon spelen, wil ik nu stoppen na 2 uur.

Van wat ik weet en gehoord heb, als je de game saai vind o.i.d. en je zit nog niet op 18+ uur, probeer toch even door te gaan tot je op die 18 uur zit (ongeveer). vanaf dan zou je pas een goed oordeel over het spel kunnen geven.
Mja sorry, Ik vond FFX ook super vet, dat is de enige FF die ik ECHT gespeeld heb, en naar aanleiding van die heb ik me ook aan deze gewaagd, maar als ik eerst 18 uur lang me helemaal moet kapot vervelen voordat een game beetje boeiend begint te worden, dat is naar mijn mening ontzettend slechte game creatie.

Zeker ten tijde van zoveel games die vanaf het begin vet zijn, zoals het hoort.

Dat is net zoiets als Gran tourismo 5 beginnen, maar je moet eerst 18 endurance races van een uur doen, en je mag alleen maar kiezen uit een oude fiat 500 of een deux chevaux, voordat je uberhaupt mag beginnen met de game
(en tijdens het racen bestaat de soundtrack enkel uit bekende en minder bekende slaapliedjes)
userIcon
quote:
Op maandag 22 maart 2010 @ 13:10 schreef D1ngus het volgende:
sorry, maar wat een overhypte *** spel, je moet echt diehard fan zijn van de serie om het leuk te blijven vinden.
/ rant
Het zijn juist de die-hard fans, met name de Japanse, die het spel helemaal uitkotsen.

quote:
Why Final Fantasy XIII is a Bad Game
Date: Dec 20, 2009


The whole game is completely linear until halfway through [approximately 20 hours].

There are hardly any towns.

The party is always fixed. The whole game just repeats the movie-battle sequence over and over [In fact the progression is closer to movie-run-battle-run-movie-boss-movie-run-battle...].

There are rather a lot of movies.

Moving around is like a long marathon.

The whole game system is just a clone of FF10.

You can't flee battles [You can't avoid most battles either as there is no sneaking past enemies, including weak ones].

Your party is completely healed after each battle.

If the main character in your party dies it is game over [There are only ever 3 characters in battle, often less, and often fixed].

The best tactic is almost always endlessly attacking. There is next to no strategy or skill involved.

The summons' transformation scenes are a joke [i.e. Odin turning into a horse].

The story is rubbish... [Spoilers omitted, but complaints centre on Snow's constant and cringe inducing insistence that he is a hero and will "protect" whatever it is the antagonists are menacing this time]

Shopping is only done at "online" shops on save points, with no proper shops to be found.

However, this doesn't matter as you hardly ever get any money [and you can never buy anything more powerful than what you already looted].

There have been next to no changes from the demo.

The status screen displays no real information.

There are only 8 items usable in combat [For that matter, there are hardly any weapons or accessories, and the "crafting" system mostly consists of spending drops to upgrade their 2 stats].

There are no levels.
Sommige kritieken zijn natuurlijk heel subjectief, maar er valt wat over te zeggen...
Heb speciaal m'n fok account afgestoft om even wat gal te spuien over FF13, het is namelijk de slechtste FF die ik gespeeld heb (7, 8, 9, 10, 10-x (zelfs die ja) en 13). Ik ben na een uurtje of 20 spelen bij Chapter 10 en ik vind er nog steeds maar erg weinig aan. Een paar puntjes waar ik me het meeste aan erger:

De hele game is zo lineair als een liniaal. Je loopt maar van tunnel naar tunnel naar tunnel. Af en toe zit er een zijgangetje in van een paar meter waar je je donder op kunt zeggen dat er een schatkist ligt waar waarschijnlijk een paar vijanden bij rondlopen. Verder is er helemaal niets af te wijken. Bij games als Uncharted is dat prima omdat het een grote thrillride is, bij FF is het slaapverwekkend, omdat er tussen Punt A en Punt B helemaal niets gebeurt behalve gevechten die je na twee keer ook wel hebt gezien.

De graphics, misschien ben ik verwend, maar ik vind ze bijzonder tegenvallen voor een Final Fantasy game. Het ziet er allemaal erg inspiratieloos en repetitief uit. Ik krijg niet het idee dat er veel bijster creatieve geesten verantwoordelijk zijn geweest voor dit deel. Ik ben dan ook meer een fan van het Medieval sfeertje van bijvoorbeeld 9 dus misschien werkt dat ook al tegen de game.

De voice acting van Vanille. Mijn God. Elke keer dat ik dat 'r hoor praten krijg ik zin om de straat op te lopen om een oud vrouwtje in elkaar te trimmen. Ik snap niet dat men na 20 minuutjes opnemen niet de desbetreffende voice actor de deur heeft gewezen en een ander heeft gezocht. De rest is allemaal wel prima in orde. De muziek heeft tot nu toe nog geen indruk gemaakt eigenlijk.

Het verhaal is nogal slap vind ik persoonlijk. Het is nogal vaag en weet me nou niet direct mee te slepen. De datalog samenvattingen van elk hoofdstuk zijn bijna hilarisch om te lezen, omdat ze het redelijk oppervlakkige verhaal op zwaar dramatisch aangedikte manier samenvatten. Als het allemaal blijkbaar zo dramatisch is wil ik dat graag meekrijgen in de cutscenes (die zijn voor het grootste gedeelte nogal levenloos), ik heb geen zin om na elke cutscene een lap tekst te lezen over wie wat voelt.

Het gevechtsysteem is ontiegelijk saai. Bij bijna alle vijanden hoef je alleen maar continu op de 'X' (of 'A') te drukken, af en toe misschien even switchen naar een team waar een Medic inzit daargelaten. Bij eindbazen komt er misschien iets meer tactiek bij kijken, maar tot nu toe vind ik het allemaal maar erg simpel en erg saai. Het komt er dus op neer dat je een vast pad afloopt, af en toe een vijand tegenkomt, een paar keer op de actie-knop drukt, en na een gang of wat eindelijk een keer een eindbaas tegenkomt die misschien wat interessanter is. Het vergt geen enkel inzicht meer.

Verder lijkt het hele verzamel en upgrade aspect er totaal uitgegooid te zijn. Granted, er zijn wapens die je kunt verzamelen en upgraden, maar na 20 uur gamen gebruik ik nog steeds alle equipment die mijn karakters als eerste kregen. Het upgraden vind ik ook niet heel fijn werken, daarnaast krijg ik ook niet het idee dat het heel hard nodig is. Het gebrek aan shops is ook een afbreuk imo.

Het Crystarium had ook beter gekund. Het is de bedoeling dat je je karakter specialiseert, maar op een gegeven moment kun je niet verder specialiseren tot je bij een bepaald key moment in het verhaal uitkomt, dus leer je de karakter ook maar abilities uit andere specialisaties, waardoor ze allemaal uiteindelijk toch ongeveer hetzelfde kunnen.

Er is ongetwijfeld nog meer wat me irriteert als ik er wat langer over na zou denken, of de game weer eens oppak (wat ik nu al een dagje of 5 niet heb gedaan) maar dit lijkt me ook al wel een aardig lijstje.

FF13: 6.5
userIcon
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 @ 17:53 schreef Sh0g het volgende:
[..]


Het zijn juist de die-hard fans, met name de Japanse, die het spel helemaal uitkotsen.

[..]


Sommige kritieken zijn natuurlijk heel subjectief, maar er valt wat over te zeggen...
Eensch


quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 @ 20:58 schreef Ach-jee het volgende:
Heb speciaal m'n fok account afgestoft om even wat gal te spuien over FF13, het is namelijk de slechtste FF die ik gespeeld heb (7, 8, 9, 10, 10-x (zelfs die ja) en 13). Ik ben na een uurtje of 20 spelen bij Chapter 10 en ik vind er nog steeds maar erg weinig aan.

/knip
Eensch

Ergo, FFXIII, weer een zwaar overhypte game die geen hol voorstelt.
En zelfs als die niet overhypt was zou het nog steeds een bagger spel zijn.

Vind het upgraden en geld nog zoiets moois idd, je hebt shops, maar je vind nooit geld, en als je al geld vind is het 100 gil. Heb in 12 uur spelen misschien 1200 gil bij elkaar.
En het upgraden wordt helemaal opgehemeld in het tutorial ding "als je bepaalde onderdelen combineert heeft dat ook unieke effecten op je wapens bla blabla"
Uiteindelijk ros je maar al die verschillende random onderdeeltjes bij elkaar (white fang...turbojet?...wtf??), en het enige dat het doet is je magic en strength omhoog gooien, geen unieke effecten geen nada.

En idd, die vanilla, ZOMG die moet DEAUD!!
userIcon
quote:
Op maandag 22 maart 2010 @ 11:09 schreef D-Industries het volgende:
[..]


Ik ken het ja. X en XII waren afschuwelijk. XIII moet je even doorbijten... het is de moeite waard
Ik heb zo'n beetje alle FF's gespeeld , en ben het niet met je eens over FF-X.
Maarja iedereen zijn mening.

Ben nu begonnen met FFXIII en ik moet zeggen dat ik het ook allemaal wat saai vind de eerste paar uur.
Vooral omdat je gewoon door één grote tunnel loopt , en de gevechten ook redelijk saai zijn...
Ik hoop dat het allemaal een stuk toffer wordt later op in het spel.
Jammer genoeg eens met alle negatieve reacties. Wat een bagger spel (imo). Ik heb het 8 uur gespeeld o.i.d. maar toen heb ik de dvd er uit gehaald en er al ruim een week niet meer in gedaan. Dit gaat ook niet meer gebeuren denk ik.

Ik mis dus wel het echte final fantasy gevoel, leuk dat Lightning is gebaseerd op Cloud, maar daar stopt bij mij elke vergelijking. Wat ik ook erg jammer vind is dat de battle muziek niet opzwepend is, het is een grote brei van nietszeggende achtergrond geluiden.

5+
userIcon
quote:
Op maandag 22 maart 2010 @ 11:09 schreef D-Industries het volgende:
[..]


Ik ken het ja. X en XII waren afschuwelijk. XIII moet je even doorbijten... het is de moeite waard
echt...jullie snappen het gewoon niet.
X is 1 van de betere FF delen samen met VII (vermoed ik, want die heb ik nooit gespeeld). X-2 was geen topper, maar dat beschouw ik als een tussendoortje. XI heb ik jammer genoeg nooit gespeeld, maar dat komt wel. XII was (zoals gezegd) best wel oke, grafisch goed, spelsysteem goed...boeiend genoeg. Ben sinds kort bezig om alle delen te spelen. Ik ben uiteraard begonnen met FF I.

Als ik een PS3 heb en XIII wordt goedkoper denk ik er nog eens over na.
userIcon
Ik heb alleen FF1 gespeeld op de PSP verder niets en moet zeggen dat ik FF13 ook niet echt boeiend vindt. Battle-systeem tot daar aan toe, maar ik leef met geen enkel personage mee.
Lost Oddyssey > Final Fantasy 13 wat mij betreft. Betere characters, betere voice-acting, interessanter verhaal en een stuk aangrijpender.
Ik heb er nu 10 uur inzitten en het is alsof je alleen maar rechtdoor op een plank loopt
FF7 was tot je midgard uit was ook heel lineair.
Pas als je in Chapter 11 komt zal het lineaire gedeelte weg zijn.
'T eerste wat je dan doet is zo'n schildpad (adamanchelid, of adamantoise) aanvallen waarschijnlijk =) is namelijk best wel interessant.
Of je faalt of niet hangt af van hoe veel je daarvoor gegrind hebt :p
Iig, de huid niet verkopen tot de beer is geschoten.
Ben momenteel zelf erg hard (en lang) aan het grinden om bepaalde monsters te gaan verslaan =) (adamantoise, en misschien die reus die je rond ziet lopen, als dat zou kunnen......)
Heb maanden op de game gewacht. Toen het uiteindelijk uitkwam heb ik samen met een vriend de eerste 15 uur gespeeld. Het spel ligt nu te rotten in de kast. Wat een Kutgame is dat geworden.

Verhaal: Veel te veel informatie op veel te lange periodes van tijd. Je hebt GEEN idee waar het nou om gaat, dat komt pas na een uur of 6 spelen los. Dan pas begint het ook echt een beetje Final Fantasy te worden. Maar tot die tijd is het gewoon kansloos op groepjes lopen vechten X,X lopen, vechten X,X lopen, vechten, X,X.

Vechten: Veel te makkelijk! Auto-Battle spammen en klaar. Af en toe switchen naar Ying & Yang (Healer en DPS) en zelfs dat kan je op het allerlaatste moment zowat doen, dan krijg je meteen heals >.>
Enige moment dat we een keer dood zijn gegaan is omdat ik de Eidolon niet genoeg had vermaakt....Wtf?! Waar is de Uitdaging?

Graphics: Ongeacht dat alles er gelikt uit zou moeten zien, was ik niet tevreden met de platte wereld van FFXIII Ik had Veel en Veel meer verwacht van de game.

Hoogtepunten in de game: 1x
Spoiler:

Ik vond het cool toen Snow op zijn motor naar beneden kwam zetten en een regen van Ijs maakte met zijn Eidolon, waar hij daarna net als Iceman van de fantastic 4, naar beneden crossed. heel de boel overpowered een paar hoeken geeft en alles los en vast beukt met zijn stoere motor hengst.

Anticlimax:
Een Robot in elkaar slaan met je vuisten >.>
Je kan tussen een grote groep vijanden door rennen als je ze maar ontwijkt.
Een personage die commando en healer is tegelijkertijd.
Je kan maar 1 persoon besturen ipv net als vroeger iedereen apart.
In 1 lijn 500 gevechten doen voor de volgende cutscene en dan weer verder in 1 lijn gevechten doen...

Conclusie: De review maakt de game mooier en dromeriger dan het lijkt. Maar feitelijk is het oneindig lang vechten met af en toe een leuk filmpje in een verhaal waar geen touw aan vast te knopen is. Als ik na 6 uur vechten pas de eerste magic attack krijg, verwacht ik veel van het spel, maar zelfs bijna 10 uur later is er nauwelijks en voldoening omdat het te makkelijk is om de "bazen" te doden. Veel te voor de hand liggend....
50  van 50 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 05/02 Game: Soulcalibur V8
» 25/12 Lord of the Rings: War in the North0
» 11/12 Tekken Hybrid2
» 23/11 Game: Saints Row: The Third23


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl

Zoek een game

Meteen bestellen?



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  algemene voorwaarden