Saw

Saw is ondertussen uitgegroeid tot een geliefde horrorserie. De eerste film voegde weer wat originaliteit toe aan het genre. De vervolgen wisselden van kwaliteit, maar de serie staat garant voor gruwelijke en bloederige martelingen waar horrorfans van smullen. Een game kon dus niet achterwege blijven. Konami durfde het aan om de franchise om te zetten naar ons favoriete medium en brengt ons Saw The Videogame. Met de Silent Hill-serie op hun CV is de Japanse ontwikkelaar zeker geen groentje op horrorgebied. Games gebaseerd op films stellen echter vaak teleur. Is Saw een helse beproeving of een goed bedachte puzzel door Jigsaw?

Saw

Om mijn vraag uit de intro gelijk te beantwoorden, Saw is een goede game en laat zien dat games gebaseerd op films zeker niet slecht hoeven te zijn. Konami is zo slim geweest om niet één van de films direct te vertalen naar een spel, maar om zelf een verhaal te creëren. Het verhaal speelt zich af tussen de eerste twee films. Jij neemt de rol aan van agent Tapp, die in de eerste film werd neergeschoten. Men dacht dat hij dood was, maar niets is minder waar. Hij is gevangen genomen door Jigsaw om een spelletje te spelen. Tapp had zijn leven gewijd aan het vangen van de beruchte moordenaar, zijn privé leven leed daar echter hevig onder. Het resulteerde in een echtscheiding, hij kreeg psychische problemen en verwaarloosde zichzelf. Om Tapp weer de waarde van het leven te laten inzien heeft Jigsaw hem opgesloten in een verlaten gesticht. De enige manier voor hem om het pand levend te verlaten is door de gevaarlijke vallen te overleven en anderen te helpen. Tijdens het spel kom je steeds meer te weten over het duistere verleden van de detective. Alle slachtoffers die hij moet redden hebben een dubieus verleden met Tapp. Het verhaal is zeker een van de sterkste punten van Saw. Net als in de films krijg je steeds brokjes informatie en uiteindelijk vallen de puzzelstukjes in elkaar.

Een ander sterk punt van het spel is de presentatie. Het begint gelijk goed met Tapp die ontwaakt met een omgekeerde berenklauw op zijn kop. Je eerste opdracht is de berenklauw van je gezicht verwijderen voordat de tijd voorbij is en het lugubere apparaat openklapt. Dit doe je door met de analoogsticks te draaien en op het juiste moment op de juiste knop te drukken. Terwijl je bezig bent jezelf te bevrijden hoor je de tijd zenuwachtig wegtikken en Tapp paniekerig schreeuwen (zover dit kan met een mond vol ijzer). Dit zorgt voor een goede spanning en zet de stemming voor de rest van het spel. Zoals dat bij veel horrorgames het geval is, bestaat de gameplay uit puzzelen en vechten. Naast het uitschakelen van de vallen is er een soort minigame waarbij je met je hand in lichamen, of andere mindere frisse plaatsen, moet wroeten om een sleutel of voorwerp te pakken. Verder bestaat het puzzelen uit het openen van gesloten deuren. Dit kan op verschillende manieren. Soms hoef je enkel een de sleutel te zoeken, die vaak verborgen zit op een rare plek. Deuren zijn ook te openen door het slot open te breken met een spijker. Dit gaat via een minigame waarbij je de juiste symbolen met elkaar moet koppelen. Sommige deuren hebben een boobytrap. Er is dan een shotgun boven de deur geplaatst. Zodra je een dergelijke deur opent moet je op de aangegeven knop drukken. Als je te laat bent krijg je een mooie scene te zien waarin je kop aan flarden wordt geschoten door de shotgun. Je hebt het allemaal al eerder gedaan in andere games, maar toch weet Saw het spannend te houden (vooral tijdens het oplossen van de vallen) door de tijdsdruk en de paniekerige sfeer. Om de zaken extra spannend te maken heeft Jigsaw een sleutel in jouw lichaam verborgen die andere gevangen nodig hebben om te ontstappen. Je bent dus voortdurend een doelwit voor alle andere die gevangen zitten in het gesticht. Tapp loopt daarbij op blote voeten, waardoor het belangrijk is om te kijken waar je loopt in Saw. Loop je namelijk door glas of iets anders onplezierigs dan gaat dit ten koste van je levensbalk.

Saw

Alle bovengenoemde aspecten zorgen voor een leuke en intense ervaring, toch heeft Saw zijn tekortkomingen. Naast puzzelen moet je vechten tegen gevangenen die het hebben gemunt op de sleutel in jouw lichaam. Helaas is detective Tapp zo flexibel als een stalen pijp en gaat het uitdelen van klappen erg moeizaam. Het reageert allemaal erg traag als je op de knoppen drukt. Je moet wachten tot de animatie van het slaan is afgelopen voordat je weer een nieuwe aanval kunt doen. Je tegenstanders hebben hier echter geen last van, waardoor je constant klappen incasseert in plaats van uitdeelt. Het is jammer dat het knokken zo klungelig is uitgewerkt, want de rest van het spel steekt goed in elkaar.

Saw gebruikt de Unreal 3-engine en dat is goed te zien. Het verlaten gesticht ziet er geloofwaardig uit en de donkere en grimmige sfeer zorgt voor de nodige spanning. Net als bij Silent Hill loop je door donkere kamers en gangen en soms is de enige bron van licht je aansteker of zaklamp. De personages blijven een beetje achter op de omgeving. Ze missen het detail dat we tegenwoordig gewend zijn en bewegen wat houterig. Voor een horrorgame is effectief gebruik van geluid essentieel. Saw weet hierop zeker te scoren. De muziek is krampachtig en vaak hoor je in de achtergrond paniekerig geschreeuw en gekrijs. Helemaal als je aan een val probeert te ontsnappen wordt de spanning extra opgevoerd door onrustige muziek en angstaanjagende kreten. Om het spel de echt Saw-vibe te geven heeft acteur Tobin Bell de stem van Jigsaw verzorgd. Helaas redden de rest van de stemacteurs het niet bij zijn niveau en weten vaak niet te overtuigen.

Saw

Net als Batman: Arkham Asylum laat Saw zien dat videogames gebaseerd op een bekende franchise wel degelijk kunnen werken. Hoewel de vallen van Jigsaw niet het niveau halen van de grappen van The Joker, is Saw toch een zeer degelijke game. De sfeer van de films is goed in de game verwerkt en het verhaal weet zeker te boeien. Het enige wat het spel in de weg staat is het knullige vechten. Toch mag dit de pret niet drukken. Als de films je kunnen bekoren, dan is de kans groot dat je veel plezier beleeft aan deze game.

Waardering 7,5/10