Shattered Horizon

Hoewel we games tegenwoordig 3D noemen, zijn ze dit niet. Als ik voor me blijf kijken en af en toe naar links en rechts kan ik 98% van alle vijanden doodschieten. Naar boven of naar beneden kijken hoeft dan ook alleen in uitzonderlijke gevallen. Ook qua beweging zijn games zwaar gelimiteerd, ik kan uiteraard wel springen maar mezelf bewegen in drie dimensies is er niet echt bij. Nee, neem dan een game als Shattered Horizon, deze game snapt het tenminste. Dit is een game waarbij de omhoog-knop betekent dat je zowel voorwaarts, opzij of naar boven kunt bewegen, afhankelijk van waar je je bevindt in de ruimte.

De ruimte, dat is waar alles zich afspeelt. Je bent een soldaat in een ruimtepak met een jetpack op zijn rug en bent dus ontdaan van alle beperkingen die de zwaartekracht ons oplegt. Zie je een vijand achter een rotsblok, dan kun je kiezen om hem via de boven, onder, linker of rechterkant te verrassen. In het begin is dit heel erg wennen, tenzij je vroeger veel Descent hebt gespeeld of een zeer ge-oefende Tribes-speler bent zal er veel te leren zijn. Vijanden kunnen (en zullen) overal vandaan komen en je zult je denkpatronen aan moeten passen. Flanken betekent niet langer meer links of rechts achter een krat verschuilen, flanken is nu gebruik maken van ieder willekeurig object dat zich tussen jou en je tegenstander bevindt, of dit zich nu naast of onder hem bevindt. Regelmatig heb ik mensen verrast door niet van voren aan te komen maar door stiekempjes onder het level door te vliegen en ze in de rug te verrassen. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik dit heb afgekeken van vele andere mensen die mij tientallen keren op deze manier te grazen hebben genomen voor ik het zelf begon toe te passen.


De levels in het spel zijn natuurlijk helemaal gemaakt met volledige bewegingsvrijheid in het achterhoofd. Een van de leukste levels speelt zich af bij het ISS, welke in de toekomst door een meteorietimpact bijna in tweeën ligt. Je kunt dus dwars door het ISS vliegen, je achter ruimterotsen verschuilen of vanaf een zonnepaneel snipen. Kom je te ver buiten het level dan word je langzaam maar zeker vermoord door micro-meteorieten. Andere levels spelen zich af op een groot stuk van de maan met een mijnfaciliteit, een planetoïdengordel ontstaan door het exploderen van de maan en de restanten van een wetenschappelijk station. En dat is het. Er bevinden zich op dit moment slechts vier maps in het spel en hoewel ze stuk voor stuk erg mooi zijn, genoeg beschutting bieden en allemaal iets andere gameplay bieden is het erg karig voor een spel van twintig euro. Er is inmiddels al een mappack aangekondigd die het aantal maps zal verdubbelen maar dan nog is het veel geld voor weinig content.

Ook qua wapens is Shattered Horizon ondervertegenwoordigd, er is slechts een wapen in het spel. Standaard schiet deze als een machinegeweer, als je inzoomt gedraagt hij zich als een sniper rifle door in één keer tien kogels uit te poepen. Om toch nog enige variatie te bieden zijn er drie verschillende soorten granaten in het spel, de EMP waarmee je mensen hun ruimtepak stillegt, de ICE waarmee je een wolk van deeltjes maakt waarachter je je kunt verstoppen en de MPR die een schokgolf maakt waarmee je mensen weg kunt schieten. Ondanks deze granaten blijft het een enorm beperkt arsenaal, alle wapens zijn wel goed uitgewerkt en doen wat ze moeten doen, maar iets als een rocket launcher of een shotgun had niet misstaan in de game.

Iets wat Futuremark dan wel weer goed heeft gedaan in de game zijn de graphics. De game vereist volledige DirectX 10 ondersteuning om te draaien, wat betekent dat je minimaal een Geforce 8 of Radeon HD 2-serie kaart zal moeten hebben en Windows Vista of 7 moet hebben draaien. Uiteindelijk betekent dit wel dat er een prachtige game overblijft met ruimtegraphics zoals je die wilt zien: scherpe schaduwen, alle jetpacks zijn een eigen lichtbron, groot contrast tussen licht en donker en alle grafische foefjes die je maar kunt wensen. Het geluid is erg grappig gedaan, omdat je in de ruimte immers geen geen geluid hebt is het een simulatie die dus ook uit gaat als je door een EMP-granaat geraakt wordt. Voor de rest is het geluid niet heel boeiend, de geluidseffecten zijn op zijn best middelmatig.