Dragon Age: Origins

Dragon Age: Origins is een party-based single-player RPG van BioWare. Dragon Age: Origins speelt zich af in Ferelden, een wereld die geplaagd wordt door demonische wezens genaamd Darkspawn. Er is al een aantal keer een oorlog geweest, een Blight genaamd, en na de laatste zo\'n vierhonderd jaar geleden dacht men voorgoed van de Darkspawn af te zijn. Helaas blijkt deze aanname niet te kloppen en niets lijkt de aanstaande nieuwe Blight nog te kunnen stoppen. Tenzij... tenzij men een beroep kan doen op de Grey Wardens. Uiteraard ben jij zo\'n Grey Warden. In het eerste deel van het spel wordt uitgelegd hoe je eigenlijk een Grey Warden bent geworden bent. Je hebt daarbij de keuze uit zes verschillende combinaties van ras en beroep, te weten Human Noble, Human/Elf Mage, City Elf, Dalish Elf, Dwarf Commoner en Dwarf Nobleman; en daarmee zes achtergrondverhalen. Het is zeer de moeite waard om ze allemaal eens door te spelen alvorens je een keuze maakt met welk personage je verder wilt, omdat ze allemaal goed zijn uitgewerkt een een goed inzicht geven in de wereld van Dragon Age en haar verleden.

Dragon Age: Origins draait om het maken van keuzes en de consequenties ervan. Daarbij gaat het niet om simpele zwart-wit zaken maar ingewikkelde vraagstukken waarbij niet duidelijk is welke de \'beste\' is voor jouw situatie. Meteen in de introductie-hoofdstukken word je enkele malen voor een keuze gezet waarvan je op dat moment nog helemaal niet kan overzien wat de gevolgen zullen zijn. Als een medestudent je bijvoorbeeld vraagt hem te helpen ontsnappen omdat hij binnenkort een behandeling zal moeten ondergaan waardoor hij geen emoties meer kan voelen terwijl hij net de liefde van zijn leven heeft leren kennen, doe je dat dan? En als je mentor je vertelt dat die student gestraft moet worden omdat hij zich met een verboden en levensgevaarlijke studie heeft beziggehouden? Wat je ook kiest, een hele tijd later in het spel zul je er onverwachte gevolgen van ondervinden...

De wereld van Dragon Age is uitgebreider dan je in eerste instantie zou denken. Zodra je je inwijdingsceremonie tot Grey Warden hebt doorstaan gebeurt er iets waardoor je op pad moet om overal in het land een leger bij elkaar te scharrelen. Niet iedereen is van plan om zich aan oude beloftes te houden en je zal allerhande opdrachten uit moeten voeren om mensen te overtuigen van je goede bedoelingen. Daarnaast kan je in allerlei dorpen en nederzettingen waar je komt naar believen allerlei extra sidequests doen om meer ervaringspunten op te doen en wapens of wapenrusting te verzamelen. Je komt daarbij aan de hand van verhalen die mensen vertellen, en boeken en documenten die je vindt steeds meer te weten over de geschiedenis van het land. Dit is echt tot in de kleinste details uitgewerkt en als je dat leuk vindt kun je veel tijd doorbrengen met het lezen van alle achtergrondinformatie. Je krijgt sowieso ervaringspunten voor het oprapen van boeken dus ook als het je geen bal interesseert is het de moeite waard om er actief naar te zoeken. Niet alleen aan de achtergrondinformatie, maar ook aan de personages is veel aandacht besteed. Onderweg en in de dorpen kom je tientallen personen tegen met wie je kan praten. Soms willen ze maar een paar woorden aan je kwijt, soms hebben ze een vraag of opdracht voor je, en soms kun je ze meenemen op je tocht.

Je kan maximaal drie personages in je groep hebben (jezelf niet meegerekend). Wie jij bent heeft net zoals wie je meeneemt direct invloed op hoe de NPCs (non playable characters) op je reageren. Je groepsgenoten leveren commentaar op wat er gezegd wordt, op elkaar en op jouw keuzes. Sommige keuzes die je maakt zorgen ervoor dat je groepsgenoten jou meer of minder sympathiek gaan vinden, wat op den duur zelfs kan leiden tot hun vertrek. Gelukkig kan je ze wel weer een beetje positiever over jou laten denken door ze kadootjes te geven. Door met ze te praten en naar ze te luisteren kom je er langzaam maar zeker achter naar wat voor soort voorwerpen hun voorkeur uitgaat. Personen die je niet meeneemt tijdens een tocht blijven achter in je kamp. Daar kun je altijd je groepsgenoten wisselen. Alle ervaringspunten worden over de gehele groep verdeeld zodat degenen die je niet meeneemt toch met je mee \'levellen\'.

Het gevechtssysteem is tactical real-time combat. Je kan naar keuze een van je groepsgenoten besturen en met een knop wisselen tussen de personages. Ieder personage heeft een aantal aanvallen of spreuken tot zijn of haar beschikking, en twee verschillende wapensets. Door slimme keuzes te maken bij het toewijzen van de knoppen kun je optimaal gebruik maken van deze mogelijkheden, waarbij gezegd moet worden dat je in het begin wat onwennig tegen de menustructuur zult aankijken. Het spel kent diverse moeilijkheidsgraden, van casual voor diegenen die vooral van het verhaal willen genieten tot aan nightmare voor diegenen die vooral veel actie willen (al vrees ik dat dat type spelers de vele dialogen en tussenfilmpjes als ongewenst zullen ervaren). Deze moeilijkheidsgraad beinvloedt niet alleen de schade die vijanden toebrengen maar bijvoorbeeld ook hoeveel schade groepsgenoten ondervinden als ze elkaar per ongeluk raken.