Adams Venture

Toen het Nederlandse bedrijf Vertigo Games het spel Adam\'s Venture aankondigde, wist ik al niet goed wat ik er van moest denken. Het moest een adventure in episodes worden over een jongeman, Adam Venture dus. Adam is een beetje een Indiana Jones-achtige figuur, maar dan met een Bijbels tintje. Nu ik de eerste aflevering van het spel, met de subtitel The Search for the Lost Garden, heb mogen spelen denk ik er het mijne van, maar ik vraag me af welke doelgroep Vertigo Games eigenlijk voor ogen had. Wat meteen opvalt is dat het spel het gebruik van een muis niet ondersteunt. Adam wordt volledig bestuurd met het toetsenbord. Met de pijltjestoetsen loop je, met spatiebalk, ctrl, shift en enter voer je acties als springen, rennen, kruipen of oppakken uit. Wacht, rennen, springen? Dit was toch een adventure?

Adam\'s Venture is een action-adventure geworden, een soort Tomb Raider maar dan zonder vijanden en zonder schieten. Plus dat de hoofdpersoon een jongen is natuurlijk. Het spel maakt gebruik van de Unreal 3-engine en dat heeft als grote voordeel dat het er voor een adventure eigenlijk best goed uitziet. Adam heeft, zo leren we in de intro, in oude documenten ontdekt waar de ingang van het Paradijs zich moet bevinden. Samen met zijn vriendin Evelyn, zijn hond en een professor begeeft hij zich naar die plek, en daar begint het spel. De ingang blijkt afgeschermd te zijn door een serie hindernissen die de mensheid ervan moet weerhouden ooit nog voet te zetten in de Heilige Tuin. Je vraagt je af wie er dan die fakkels aan de muren brandende houdt en waarom er eigenlijk knoppen zijn om deuren te openen als het de bedoeling niet is dat er ooit nog iemand komt? Maar goed, het is maar een spelletje natuurlijk, niet alles hoeft een logische verklaring te hebben.

De muziek in Adam\'s Venture is sfeervol maar niet noemenswaardig. Ook de stemmen en achtergrondgeluiden zijn over het algemeen goed gedaan, alleen het springgekreun van Adam werkt behoorlijk op de zenuwen en een enkele keer komt Evelyn wel erg nep over. Er zijn ook wat schoonheidsfoutjes te vinden met verdwijnende voeten en grassprietjes waarachter Adam blijft hangen terwijl hij even daarvoor nog met het grootste gemak over een enorm rotsblok sprong.

Adam moet zich dus een weg banen door het grottenstelsel en moet daarbij bijvoorbeeld vallende bijlen ontwijken, aan richels hangen en spinrag wegbranden. Hij kan daarbij springen, rennen, slingeren of kruipen. Dit wordt duidelijk aangegeven met pop-up hints; kom je in de buurt van een kistje dat je kan verschuiven of een knop die je in kan drukken, dan komt er een blokje in beeld dat je vertelt welke toets je moet gebruiken. Dit gebeurt echter niet alleen de eerste keer dat je deze soort actie tegenkomt, maar vrijwel alle opvolgende keren ook en dat is volslagen overbodig en voelt betuttelend aan. Het grote probleem met Adam\'s Venture is dat alles veel en veel te eenvoudig is.

Er is maar één route die je kan nemen en de enige keren dat er een klein zijpad is, is als er een \'verborgen\' schatkist te vinden is met daarin een stukje tekst dat niets met het verhaal te maken heeft en ook geen enkele toegevoegde waarde heeft (bijvoorbeeld in de vorm van vrij te spelen art of andere extraatjes) en er wordt aan het eind ook niet een soort score getoond van gevonden schatten. Af en toe is een doorgang wat onhandig gesitueerd achter een overhangende rots, maar veel vervelender is de steeds verspringende camera. Als je bijvoorbeeld door een lage grot aan het kruipen bent, en je drukt op het pijltje omhoog, verspringt de camera precies op het moment als je de grot uitkomt waardoor je onmiddellijk dezelfde grot weer binnengaat. Ook zijn er momenten waarop je dood kan vallen omdat je niet kan zien waar je uit gaat komen als je een touw loslaat omdat het camerastandpunt verkeerd is.

Naast het springen en kruipen zijn er ook nog wat \'puzzels\' in het spel te vinden. \'Puzzels\' staat tussen aanhalingstekens omdat ze die naam eigenlijk niet waardig zijn. Het gaat hierbij om zuilen met drie schijven, met op iedere schijf een stukje van een tekst. Deze tekst moet je dan in de goede volgorde zetten. De teksten zijn van het kaliber \'ging uit varen met zijn\' \'Berend Botje\' \'scheepje naar Zuid-Laren\'. Zelfs als je nog nooit een Bijbel in handen hebt gehad is er geen kunst aan de juiste volgorde te raden. Als je het goed doet krijg je een aanwijzing over de te kiezen route (kies je de verkeerde deur dan ga je dood). Tenslotte zijn er nog wat getimede puzzels waarbij bijvoorbeeld een deur na een paar seconden automatisch weer dichtvalt. Hier ligt nog enige uitdaging vanwege de onhandige besturing met de pijltjes, maar op zich is ook dit eenvoudig te doen voor eenieder.

Na een uur of twee (twee-en-een-half als je uitgebreid aantekeningen maakt voor een review) ben je al aan het eind, en dat is wel heel erg kort voor de twintig euro die je voor Adam\'s Venture neer moet leggen. Het is dan ook makkelijk in een sessie uit te spelen, en dat is ten zeerste aan te raden want het spel houdt niet van tussentijds opslaan. Het spel slaat automatisch je voortgang op bij diverse checkpoints, zodat je nooit heel veel opnieuw moet doen als je ergens vanaf valt of een inschattingsfout maakt. Zelf opslaan kan niet. Het spel afsluiten om later verder te spelen resulteerde bij mij diverse keren in het ontbreken van de pop-up hints in de nieuwe sessie, zodat ik maar moest inschatten of ik dicht genoeg bij de richel of zuil stond om de actie uit te voeren. Het gebruik van Alt-Tab om screenshots op te slaan leidde een keer tot een corrupte savegame waardoor ik van voren af aan moest beginnen...