Risen

Al lange tijd ben ik een beetje verveeld, hoewel er namelijk een hoop aardige games uitkomen is er een genre dat een beetje onderbedeeld is, de ouderwetse RPG. Het lijk wel alsof developers massaal vergeten zijn dat games waarin je als speler
volledig kunt opgaan in een vele uren durend verhaal best wel leuk kunnen zijn. Gelukkig zijn onze Oosterburen daarin nog een beetje actief met als resultaat de fantasygame Risen van Piranha Bytes. Vol goede moed installeerde ik de game, ondanks dat mijn PC nu niet bepaald van deze tijd is. Als de game me kon opzuigen zoals een goede RPG dat doet, dan boeien de graphics ook niet echt.

In de preview naar aanleiding van Keulen vertelde Lizardtattoo al hoe het verhaal van de game in elkaar stak, maar voor mensen die dat artikel nog niet gelezen hebben nog even een korte samenvatting van de gebeurtenissen die aanleiding geven tot het verhaal. Risen neemt ons mee naar een wereld, zoals onze planeet, waar goden lange tijd heersten. De mensheid diende als slaven en ons leven was niet bepaald gelukzalig. Maar we zouden geen mensen zijn als we niet in opstand kwamen en op een bepaald moment worden de goden verbannen. De schok die dit teweeg brengt doet een hoop mystieke tempels oprijzen uit de aarde en een eeuwenoud kwaad, ouder dan de mens, steekt zijn lelijke kop op. De Inquisition, een organisatie die vooral zichzelf beschermt en verrijkt, neemt het op zich om dit kwaad te verdrijven. Als verstekeling op een Inquisition-schip aanschouw je hoe een Inquisitor de strijd aan gaat met een monster, maar plots verdwijnt. Het schip wordt verwoest en je spoelt als drenkeling aan op een eiland. Vanaf hier neem je je eigen lot in handen.

De kracht van Risen moet blijken uit de hoeveelheid vrijheid die je krijgt. Na een korte soort van turorial waarin de combat en andere zaken aan je uitgelegd worden kun je het eiland gaan verkennen. Heel nuttig is dit niet, want met een knuppel of zwaard alleen kom je niet ver en dus is het zaak om maar snel naar de stad of het moeras te gaan. Dit is feitelijk de eerste keuze die je maakt. De stad wordt namelijk bezet door de Inquisition en in het moeras vind je het verzet. Mocht je voor de stad kiezen is het niet verstandig om door de voordeur te lopen. De Inquisition duldt namelijk niemand buiten de stad en zal je oppakken en aan het werk zetten. Verstandiger is dan ook om naar binnen te sluipen en vanaf daar je eigen lot te bepalen.

Harbour Town biedt een hoop dingen te doen. De stad is verdeeld tussen de Inquisition en het verzet en hoewel er ook een hoop quests zijn die geen invloed hebben op je positie ten opzichte van deze twee kampen, zul je uiteindelijk toch een keuze moeten maken. Door het verraden van de verzetsstrijders of juist helpen kun je uiteindelijk jezelf in een goed daglicht plaatsen. Heb je eenmaal je keuze gemaakt en genoeg gedaan om geaccepteerd te worden, dan is er geen weg meer terug. Het is jammer dat het begin niet heel erg meewerkend is. De quests die je mag doen bestaan vrijwel standaard uit het verzamelen van een hoop items. Vaak krijg je items door weer nieuwe quests te doen die ook weer bestaan uit het verzamelen van items of gold. Je bent dus een beetje een loopjongen al kun je af en toe ook je zwaard trekken om problemen op te lossen.