Batman: Arkham Asylum

Batman debuteerde in 1939 in zijn allereerste DC-strip. De beste man heeft in zijn jeugd gezien hoe zijn ouders vermoord werden en besloot dat het tijd was om in actie te komen tegen het geweld en de corruptie in Gotham City. In de loop van de jaren is Batman uitgegroeid tot één van de meest gewaardeerde superhelden van deze tijd en heeft meerdere films en games op zijn naam staan. Vorig jaar verscheen The Dark Knight, volgens velen de beste Batman-film ooit. Rocksteady en Eidos besloten om te proberen de beste Batman-game ooit te maken in de vorm van Batman: Arkham Asylum. Of dit is gelukt lees je hier.

Batman: Arkham Asylum begint met de arrestatie van de Joker. De Joker heeft zich verdacht gemakkelijk laten vangen en Batman vertrouwt het zaakje niet helemaal. Na een lange intro waarbij de Joker iedereen aan het ophitsen is met zijn flauwe geintjes breekt de pleuris uit. De Joker heeft een grote hoeveelheid onderdanen laten oppakken en neemt hiermee heel Arkham Asylum over. Batman zit vast op het eiland en zal er alles aan moeten doen om de Joker tegen te houden. In de loop van de game kom je erachter dat de Joker meer plannen heeft dan alleen de boel op stelten te zetten in Arkham Asylum. Wat hij precies van plan is zal ik nog niet spoileren, maar ik kan wel vertellen dat er goed nagedacht is over het verhaal en dat je er helemaal ingezogen zal worden.

De eerste paar uurtjes ben je vooral bezig zijn met jezelf een weg naar buiten te vechten. Eenmaal buiten het eerste gebouw zie je de omvang van Arkham Asylum. Batman kan zich vrij bewegen over een compleet eiland met een aantal gebouwen, zoals botanische tuinen en een gigantische villa. Uiteraard is het niet mogelijk om meteen overal naartoe te gaan. De game is redelijk lineair en sommige deuren gaan pas open wanneer het verhaal ver genoeg gevorderd is. Andere locaties zijn alleen te bereiken met de gadgets die Batman verzamel. Zo zijn er meerdere muren, vloeren en plafonds die kapot gemaakt kunnen worden met zijn explosieve gel, welke hij altijd heel netjes in een vleermuisvorm moet smeren. Al deze gadgets kunnen ook gebruikt worden tijdens het vechten. Zo is het mogelijk om vijanden tijdelijk knock-out te krijgen door een batarang naar hun hoofd te mikken of door ze te lokken naar één van je explosieve papjes.

Vijanden komen vaak in groepjes en hebben in de meeste gevallen enkel een mes, stalen pijp of niks bij zich. In dit geval is het erg gaaf om er gewoon op in te beuken. Dit doe je door slechts een paar knoppen te gebruiken: één voor een normale slag, één voor een verdovende slag en de analoge stick om je slagen te richten. Batman beukt hiermee heel sierlijk alle baddies tegen de grond om deze eventueel nog de genadeklap toe te dienen door hun hoofd tegen het traanplaat te ketsen. Dreig je geraakt te worden dan is het met een simpele druk op de knop mogelijk om te counteren, om vervolgens weer verder te gaan met die heerlijke combinatie. Rocksteady heeft het voor elkaar gekregen om een eenvoudig werkend en heerlijk Free Flow Combat-systeem te verwerken in de game, die gemakkelijk is om op te pakken, maar moeilijk is om te meesteren. Hoe mooier, grover en gevarieerder je vecht, hoe meer punten je krijgt. Deze punten geven Batman een bepaalde hoeveelheid health terug en zijn handig voor het kopen van upgrades voor de gadgets van Batman.