Red Faction: Guerrilla

Red Faction: Guerrilla (RFG) is het derde deel in de Red Faction-reeks en neemt ook meteen afstand van de gameplay van de eerste twee games. Dit keer geen FPS, maar een rasechte free-roaming sandbox game, gespeeld vanuit het derde persoonsperspectief. Op zich geen rare keuze, Volition wist namelijk een tweetal puike Saints Row-games neer te zetten. Tel daar de terugkeer van de GeoMod-engine die dynamische destructie mogelijk maakt en het feest zou compleet moeten zijn. Saints Row + GeoMod + Red Faction-verhaallijn moet immers een simpele optelsom moeten zijn die alleen maar tot awesomeness kan leiden, toch? Toch?

Laten we allereerst het verhaal achter RFG bekijken. De bevrijders van Mars hebben na de gebeurtenissen in de eerste twee games de macht gekregen op de rode planeet en zoals de wijze Lord Acton al zei: absolute macht corrumpeert absoluut. Na de feestelijkheden van de bevrijding verandert de Earth Defence Force (EDF) langzaamaan in een totalitaire regering en verdenking van een scheet in de verkeerde richting laten is al genoeg om je op te pakken, af te voeren en af te maken.
Een deel van de arbeiderspopulatie besluit verzet te bieden, arbeid op Mars is immers in de mijnen werken en het dragen van explosieven en een joekel van een sloophamer is dus niet verdacht te noemen. Het moment dat jij, de speler, op Mars landt is het verzet, onder de noemer Red Faction, al een tijdje bezig, maar echt denderend verloopt het niet. Ze hebben een stuk land ter grootte van Oude-Pekela weten te bevrijden en het aantal verzetsstrijders is nog net niet genoeg om een voetbalelftal mee te vullen. De EDF besluit je broer te vermoorden op verdenking van lidmaatschap van de Red Faction terwijl jij toekijkt.

De EDF weet echter niet dat jij inmiddels via allerlei andere games enkele duizenden uren ervaring hebt met het opruimen van tuig, geteisem, schorriemorrie en ander schuim van de aarde. Eigenlijk maar goed ook, anders hadden ze jouw personage ter plekke afgemaakt en was het verhaal snel afgelopen. In plaats daarvan laten ze jou voor wat het is en krijg jij een uitnodiging om bij de Red Faction te komen. Je missie is simpel: eigenhandig zorgen dat Mars weer een planeet wordt waar normaal geleefd kan worden.
Helemaal zelfstandig hoef je dat niet te doen. Door missies en neven-opdrachten te voltooien en EDF-controlegebouwen op te blazen ( so awesome, straks meer over dingen opblazen) ontvang je \"salvage\" (de betaaleenheid binnen de Red Faction) en moraal. Als de moraal stijgt, sluiten meer en meer mensen zich bij de Red Faction aan en zullen ze ook waar mogelijk meehelpen met de EDF te bestrijden. Probeer wel in leven te blijven, want als jij doodgaat, daalt het moraal.

Salvage ontvang je door het voltooien van missies en opdrachten, maar ook door de brokstukken van gebouwen die je hebt opgeblazen (nee, nog niet, zometeen, echt waar) te verzamelen. Met de salvage kun je dan weer upgrades kopen voor je schietpistolen, je rugzak en ontsteker opwaarderen waardoor je meer explosieven kan dragen en af kan laten gaan met één druk op de grote rode ontstekingsknop, of gewoon compleet nieuwe wapens kopen (onder meer een rocket launcher, nog meer boem doen ). Dit systeem is, net als het verhaal, niet echt bijzonder origineel te noemen, maar het werkt en daar gaat het om.