Donkey Kong: Jungle Beat

New Play Control!, de manier van Nintendo om oude GameCube-games nieuw leven in te blazen. We kunnen al genieten van Pikmin, Mario Power Tennis en andere games met een nieuwere besturing dankzij de Nintendo Wii. Vanaf nu dus ook Donkey Kong: Jungle Beat. Begin 2005 verscheen deze game op de GameCube. De besturing van Donkey Kong: Jungle Beat ging volledig met de beruchte Bongo’s, waardoor het spelen van deze game vaak resulteerde in zwetende oksels en bilspleten. FOK!games beoordeelde de game met een mooie 90%. Weet Nintendo met de overzetting naar de Nintendo Wii wederom een sterke game neer te zetten?

In principe is Donkey Kong: Jungle Beat op de Nintendo Wii dezelfde game gebleven. De duivelse apen hebben het gebied ontdaan van alle bananen en het is aan Donkey Kong om deze terug te vinden. De game kent dertig levels waarin naar hartelust rond gerend en geklommen kan worden. Donkey Kong kan vijanden omver blazen met een schokgolf die ontstaat bij het klappen van zijn handen. Daarnaast moet hij zich een weg door de levels klimmen terwijl hij sierlijk banaantjes verzamelt. De bedoeling van de game is om zo soepel mogelijk door een level heen te spelen voor een zo hoog mogelijke score. Beuk een vijand omver, grijp zijn banaantjes voordat je de grond raakt en zwaai in één vloeiende beweging door aan een grote bloem. Aan het begin is het vrij lastig om gevoel te krijgen voor deze vloeiende gameplay, maar gaandeweg zal je meer en meer kunnen genieten van de nog altijd sterke gameplay van Donkey Kong: Jungle Beat. Hier en daar mag je met Donkey Kong op een doorgedraaide berggeit rijden en aan de slag gaan met andere bezigheden naast de gewone tweedimensionale levels, een welkome afwisseling. Ook de bossfights zijn lekker gevarieerd.

Leuk en aardig allemaal, maar ik zal niet de gehele review uit 2005 gaan herhalen. Wat is er nu allemaal nieuw aan Donkey Kong: Jungle Beat voor de Wii? Het antwoord: de controls. Waar je vroeger alles met de bongo\'deed, doe je nu dat nu met de Wiimote en de nunchuck. Lopen doe je niet meer door op de bongo\'s te slaan maar simpelweg met de analoge stick van de nunchuck. Hier en daar een zwieper met de controller om wat klappen uit te delen is de enige echte activiteit die je nog zal uitvoeren. Dit heeft zo zijn voordelen, maar helaas ook nadelen. Het grootste voordeel is dat je net iets preciezer door een level heen kan spelen. Dit heeft vervolgens weer als gevolg dat je langer achter elkaar door kan spelen zonder er een bus deodorant doorheen te jagen.

De nadelen zijn helaas een stuk groter. Het hele concept van Donkey Kong: Jungle Beat (het besturen met de bongo\'s) wordt van de tafel geveegd, en dit was juist het unieke en het mooie aan de game. Daarbij ben je nu nog sneller door de game omdat het aanzienlijk makkelijker is geworden door de nieuwe controls. In slechts vier uur zag ik de eindbaas neergaan en de namen van de makers van de game voorbij komen. Natuurlijk kan je nog een keer spelen voor de highscore. Jammer genoeg is de charme van de bongo\'s afwezig, waardoor opnieuw spelen er voor mij niet echt in zat.