Myst

Wie kent Myst niet? Het is één van de grootste adventures aller tijden en een van de redenen dat de CD-Rom succesvol kon worden. Zelfs als je nog nooit een Myst-game gespeeld hebt, heb je vast de naam wel eens ergens horen vallen en dat is dus niet meer dan terecht. Ondanks dat de game op zichzelf een fantastisch avontuur is, waren de vele remakes die de game kreeg verrassend minder interessant. De handheld-remakes die een aantal jaren terug verschenen waren niet bepaald van een hoogstaand niveau. Waarom de game naar de iPhone is geport was eigenlijk een raadsel. Myst is namelijk een adventure die je moet beleven, waar je je in moet onderdompelen en dat kan niet echt in een paar minuten in de trein zou je zeggen.

Voor mensen die wat minder bekend zijn met de game, een korte uitleg. In Myst begin je op het eiland Myst, zonder enige aanwijzing waarom je daar bent of wat je moet doen. Door wat verkennen en puzzels oplossen leer je dat je naar verschillende Ages moet reizen en daar pagina\'s moet vinden van boeken die op het eiland liggen. In totaal zijn er vier Ages waar je puzzels kan oplossen en pagina\'s kan verzamelen. Door het vinden van deze pagina\'s ontrafel je langzaam het verhaal achter de game.

Myst op de iPhone is gewoon dezelfde game als het origineel. Je verkent door het point & click systeem waardoor je van de ene statische omgeving naar de volgende gaat. Of dat nog van deze tijd is, is natuurlijk de grote vraag. Myst was succesvol in 1993, maar we zijn inmiddels toch wel andere dingen gewend. Daarbij zorgt dit ervoor dat de game niet bepaald snel verloopt, iets dat toch wel handig is als je mobiel wilt gamen. Het oplossen van puzzels doe je ook door het scherm aan te raken en dit kan soms zelfs vervelend worden. Voor sommige puzzels moet je namelijk vrij kleine switches overhalen en daar is je vinger echt niet precies genoeg voor. Dit zorgt voor enige frustratie bij de exacte puzzels, je haalt continu hendels over die je niet wilt overhalen.

Een ander nadeel van Myst op je iPhone is dat het vele notities maken niet lekker werkt op de iPhone. Puzzels moet je vaak oplossen door de sleutel te onthouden en dat werkt niet echt praktisch op een mobiele telefoon. Natuurlijk helpt een goed geheugen, maar aangezien het niet aan iedereen besteed is om elk klein dingetje te onthouden kan dit voor wat problemen zorgen. Het grote voordeel van Myst is dat voor de mensen die het nog niet kennen de game wel een geweldig avontuur is. De puzzels mogen dan niet altijd even logisch lijken, maar vaak kun je door goed zoeken en een beetje trial & error wel achter de oplossingen komen. Hierdoor biedt de game nog steeds een geweldige uitdaging. Zeker als je, net als ik, vaak toch wel een paar uurtjes achter elkaar met het OV reist, heeft Myst genoeg te bieden om je zoet te houden.

Grafisch is Myst eigenlijk een best aardige game. Goed, de game is natuurlijk niet meer zo bijzonder als hij vijftien jaar geleden was, maar voor een mobiele game ziet het er allemaal best aardig uit. Er beweegt alleen vrijwel niks en in dat opzicht is het jammer dat de game niet opgepoetst is, want Need for Speed heeft al laten zien dat de iPhone zeker tot meer in staat is dan dit, zeker als er niks hoeft te bewegen. Het geluid van de game is nog even sfeervol als altijd. De soundtrack hoeft natuurlijk nooit op de schop en deze zorgt zeker dat je goed in de game kan opgaan.