Call of Duty: World at War

Geschreven door Frank (Frankii) op 26-11-2008 @ 00:04
print 

Call of Duty: World of War is het vijfde deel in de uiterst succesvolle Call of Duty reeks. Zoals bij velen bekend worden de games uit deze serie door twee verschillende studio\'s ontwikkeld. Namelijk door Infinity Ward, die de eerste twee games en het vierde deel voor hun rekening namen, en ontwikkelaar Treyarch. Deze laatste nam eerder Call of Duty 3 voor hun rekening: een game die een stuk minder enthousiast ontvangen werd dan zijn drie broertjes van Infinity Ward. Deze keer keren we na het uitstapje naar de moderne tijd in Modern Warfare terug naar de Tweede Wereldoorlog, de tijd van loopgraven, MG-42\'s en heel erg veel doden.

Toch is deze game niet identiek aan de vorige delen uit de serie: want alhoewel de game weer in hetzelfde tijdperk afspeelt, doen we nu wel een geheel ander gedeelte van de aardbol aan. Dit brengt naast alleen andere omgevingen ook andere gevechtstechnieken met zich mee wat de game toch een net iets andere sfeer meegeeft dan de oorlogen die we in Europa en Afrika konden naspelen. Deze keer speelt het grootste gedeelte van de Single-Player campaign zich namelijk af in Azië: Japan om meer precies te zijn. Het andere gedeelte speelt zich wederom af in voornamelijk Rusland, zoals we dit ook uit voorgaande games gewend zijn. De tactieken van de japanners waren in die tijd toch behoorlijk wat anders dan die van de Duitsers. Moesten de vijanden het in Europa vooral van kracht hebben, hebben de vijanden het in dit deel ook vaak van sluwheid. Uiteraard komen er ook deze keer weer tientallen soldaten tegelijk op ons afgerend, maar er zullen er ook zo slim zijn om in bomen te klimmen om zijn kameraden met sluipschuttervuur te dekken. Anderen liggen in hoog gras te wachten tot één van onze kameraden net iets te dichtbij komt. Ook van boobytraps zijn deze Aziatische krijgers niet vies.

Ondanks deze kleine verschillen, voelt de game toch direct vertrouwd aan. Al missen we in dit deel de aanwezigheid van Cpt. Price, wat ergens toch wel jammer is. Het principe van Call of Duty 3 is aangehouden in zowel de singleplayer als de multiplayer. Echter is het ook goed te merken dat er een ongelofelijk Modern Warfare sausje over de game gegoten zit. Het is zonder enige twijfel te beschrijven als een combinatie tussen deze twee games. Het verhaal is een stuk minder episch als dat uit het voorgaande deel, maar een poging tot dit te evenaren zou misschien ook wel wat te hoog gegrepen zijn. Niet te min speelt de game lekker weg op de typische Call of Duty manier. Blijf vooral opmars maken, want als je blijft zitten waar je zit zul je ook nooit maar een meter verder komen in de game. De actie ligt bij jou, je team-maten helpen je alleen de vijanden afslachten die jij voor hen over laat. Door het respawnen van vijanden wordt je ook wel gedwongen om door te lopen en van cover naar cover te rushen. Geeft dit in de regular-moeilijkheid niet echt veel problemen (misschien zelfs wel te weinig), is dit op de hardste moeilijkheidsgraad echt een zeer pittige opgave. Zo ongelofelijk pittig dat het op sommige momenten na zo\'n vijftien keer proberen toch echt godsgruwelijk onmogelijk lijkt om 10 granaten tegelijk te ontwijken. Menig controller zal op zo\'n moment dan ook vast de huiskamer door geslingerd worden.

Dankzij het gebruik van de engine die ook voor het vorige deel is gebruikt ziet World at War er erg gelikt uit. De actie is behoorlijk intens, zeker voor een game die extreem gescript is (alles wat er op welk moment gebeurd, is van te voren bedacht) als deze. Met regelmaat trappen je makkers in vallen die door de japanners zijn gezet, welke gevolgd worden door explosies. Deze harde actie trekt zich door de gehele game door. Zo ben je van dichtbij getuige van brute martelingen en executies.

Het grote verschil tussen deze game en de anderen uit de serie is het feit dat je de singleplayer ook samen kunt doorlopen. De co-op campaign kun je zowel zowel tezamen als competitief spelen. Tijdens het doorlopen van de levels verdien je punten door zo veel mogelijk objectives te voltooien of vijanden af te schieten. Des te meer vijanden je vlak achter elkaar afschiet, de hoger een multiplier wordt waardoor je punten al snel erg snel oplopen. Heb je aan het einde van het level meer punten dan je buddy, dan uhm... ben jij de winnaar. Veel meer kun je er niet mee eigenlijk. Wel kun je door de game heen zogenaamde Deathcards verzamelen die je kunt gebruiken om de co-op campaign moeilijker te maken. Elke kaart geeft je kans om een handicap in te stellen. Op zich kan dit best interessant zijn, want met zijn tweeën ram je binnen een paar uur de complete game door en dit is toch wel wat jammer. Vooral wanneer je de beschikking hebt over de vlammenwerper gaat het zeer snel. Het wapen is namelijk behoorlijk overpowered. Alleen vijanden op grotere afstand, zoals sluipschutters vormen dan nog een echt serieuze bedreiging.


verder lezen:
1 2


Lees ook:

» 12/01 Sacred 2: Ice & Blood13
» 11/12 Left 4 Dead 218
» 29/11 Bakugan: Battle Brawlers1
» 06/11 Tekken 69


delen | eKudos nujij

8360 views / 11 reacties
Genre FPS
Platform PC, Xbox 360, Playstation 3, Wii, PlayStation 2, Nintendo DS
Developer/Publisher /Activision
Releasedatum 11-11-2008
User-waardering    
Aantal stemmen    1
Reacties op dit bericht
11  van 11 reacties op deze pagina. Pagina  1
man Fipotje (Designer FOK!) 26-11-2008 @ 09:09 fotoboek no homepage
userIcon
Hard spel, goede review mee eens
Leuk de 2 conclusie's ik ben vanavond weer lekker mensjes knallen online!
userIcon
De game is inderdaad beter dan ik verwacht had! online ff wennen aan de andere wapens maar dat is redelijk snel gedaan.
userIcon
Single player vond ik zelf een klein beetje tegenvallen. Ik betrapte me er toch op dat ik het meer een formaliteit ging vinden om die levels uit te spelen (vooral tegen het einde).
Multiplayer daarintegen vind ik weer zeer verslavend en goed, vooral als je de fijnere guns unlocked op een hoger level. Honden mogen er van mij wel uit; irritante kutbeesten
userIcon
Online is goed, mits je geen lag hebt en de host goed is.

Het spawn probleem is vrij simpel op te lossen hoor gewoon niet rushen maar line sitting zodat hun moeten komen in cod 4 moest er 1tje de lijn over gaan en het andere team spawnde anders nu is het het hele team pas.

Wapens zijn vele malen sterker OF je hebt veel minder health.

Campaign is heerlijk veteran is lekker frustrerend maar daardoor als de beter nu al goeie week bij een vriend bezig ermee en we zijn pas bij de tankmissie maar die is uber frustrerend al die raketten en tanks.

userIcon
Goeie review! Spel is idd goed, haal hem zelf ook nog wel.
quote
Op 26-11-2008 @ 13:58 schreef The_12oach:Online is goed, mits je geen lag hebt en de host goed is.

Joh -_-
userIcon
Weet niet wat fok games voor cijfer geefde ten tijde van cod4.
Ik neem aan dat dat cijfer hoger was dan deze. Hoewel 80% zeker veeeel te hoog is.

Want. Treyarch verdiend eigenlijk een prijs om 1 van de beste games TOTAAL te verneuken.

Ten eerste het is een kopie van cod4. Oke ze gaan er een WO2 setting van maken. Dat vind ik persoonlijk al maximaal kut omdat er al 100.000 WO2 games zijn.

Wat hierboven al gezegd is. Het spawnen gaat nergens over. Schiet je een paar gasten neer. spawnen diezelfde klootzakken 2 meter achter je.

Die graf honden zijn veels te overpowered. gister. ik had hondjes. en een kill streak van 15. zonder te schieten

Gare graf wapens.

op hardcore campt iedereen. was in COD4 ook al. maar Treyarch gaat daar niets aan doen. Zodra je met amerikanen speelt heb je een kutconnectie. Was ook al met cod4. Met een mod op de PC hadden ze er een oplossing voor: na een x aantal seconden stil zitten op een zelfde positie werd je automagisch gekilled. Waarom doen ze dat er niet standaard in? Of als optie weet ik veel.

Ik dacht dat WaW een verbetering werd van COD4, geen opvolger. Maar wat ze nu gemaakt hebben is echt VER onder het pijl van het origineel. COD4.


Ben heel blij dat ik sinds kort mn xbox gemod hebt. Grootste teleurstelling qua games van 2008.

userIcon
quote
Op 27-11-2008 @ 13:38 schreef _GdR_:

Weet niet wat fok games voor cijfer geefde ten tijde van cod4.
Ik neem aan dat dat cijfer hoger was dan deze. Hoewel 80% zeker veeeel te hoog is.


http://games.fok.nl/review.php?reviewid=21801

een 91%

userIcon
Veels te hoge cijfer hebben jullie gegeefd voor deze matige kutspelletje.
userIcon
quote
Op 27-11-2008 @ 14:44 schreef Morthill:

[...]

http://games.fok.nl/review.php?reviewid=21801

een 91%


aha en terecht.

Gister zombies zitten knallen. is ook leuk voor een uurtje.

userIcon
Er zijn wel een paar punten in je review die niet kloppen. Zo kun je je custom classes aanmaken bij level 4 of 5 meen ik. Een beetje COD speler haalt dat in 3 tot 4 potjes.
Volgens mij is het mogelijk om in je eentje een tank kapot te maken, d.m.v. satchel charges. Ik weet het eerlijk gezegd niet omdat ik die kutdingen altijd ontwijk.
Je speelt niet voor een groot gedeelte in Rusland. Dat is alleen die sniperlevel. Daarna ruk je Duitsland in op weg naar Berlijn in het Russische gedeelte.
En Cpt. Price is een karakter van Infinity Ward. Die zal ongetwijfeld in deel 6 wel weer terugkomen .

Wat die veteran mode betreft heb je helemaal gelijk. Nog nooit heb ik een spel gespeeld wat zo frustrerend kan zijn als dat. Je zit achter een ton om dekkign te zoeken, dan ineens krijg je 4 grenaten om je oren gesmeten en dan weet je bij voorbaat al dat je dood bent. teruggooien kan niet, blijven zitten kan niet en wegrennen lukt ook niet, want dan heb je gelijk een kogel in je rug.

Verder vind ik het cijfer wel wat aan de lage kant, zeker vergeleken met COD4. Wat is er aan deze game precies slechter dan COD4, buiten de singelplayer om (maar ik ken niemand die Call of Duty 4 gekocht heeft voor de singleplayer). Ja het spawnsysteem zuigt behoorlijk, zo heb ik ooit eens een tegenstander gehad die in de 2 meter tussen mij en een muur spawnde, terwijl ik lag te snipen. Dat moeten ze zee rzeker veranderen. Maar verder doet het voor mij zeker niet onder voor COD4. Het enige verschil is het tijdsperk, wapens en de setting. En natuurlijk het feit dat het overweldigende effect dat zijn voorganger had op on nu weg is, omdat we allemaal al gewend zijn aan de geweldige engine waar COD4 op draait. Voor mij is het zeker een dikke 8.5

Het is gewoon Call of Duty 4 in een ander tijdsperk. Maar dat is toch precies wat we allemaal wouden nadat we hoorden dat het weer in WOII zou afspelen?

userIcon
Ik speel op normal en het is gewoon niet normaal hoe ik mij erger aan dit spel.

Het ziet er erg mooi uit, maar de AI is gewoon rot geprogrammeerd. Granaten worden perfect naast je gegooid en exploderen vrijwel meteen, teammates staan in het open veld te schieten, maar wanneer de speler z'n kop laat zien wordt hij beschoten door alles in de buurt (wtf?) en die oneindige rijen vijanden wanneer je niet doorrent zijn ook godsgruwelijk irritant. Zo kan iedereen wel een lastig spel bouwen...

De multiplayer zal vast beter zijn maar mijn exemplaar gaat terug naar e winkel. Geef mij Rainbow Six Vegas, Gears 2 of Halo 3 maar

11  van 11 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 12/01 Sacred 2: Ice & Blood13
» 11/12 Left 4 Dead 218
» 29/11 Bakugan: Battle Brawlers1
» 06/11 Tekken 69


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl

Zoek een game

Video's
Meteen bestellen?



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  algemene voorwaarden