Overclocked: A History of Violence

De oorspronkelijke ondertitel van Overclocked was \"A Story About Violence\". Uitgever Lighthouse Interactive heeft dit echter gewijzigd naar \"A History Of Violence\". Een subtiel verschil, maar uiteindelijk past het wel beter bij de innig verweven verhaallijnen van het spel. Overclocked gaat namelijk over geweld en wel op een bijzondere manier. In New York worden tijdens een vreselijke storm vijf jonge mensen (drie jongens en twee meisjes van een jaar of achttien) naakt aangetroffen. Ze zijn niet aanspreekbaar en zwaaien met wapens. De politie weet ook niet wat ze ermee aan moeten en brengt de vijf naar een ziekenhuis op Staten Island alwaar ze met flink wat medicijnen gekalmeerd worden. Dan wordt de hulp van ex-leger psychiater Dave McNamara ingeroepen.

Hij moet proberen contact te leggen met de vijf patiënten en uit te vinden door welke gebeurtenissen ze zo getraumatiseerd zijn geraakt. Dit doet hij door middel van hypnose. Dat klinkt makkelijker dan het is, hij moet eerst op de een of andere manier contact zien te krijgen en door een barrière zien te breken. Door de gesprekken met de ene patiënt op te nemen met een PDA en ze vervolgens af te spelen bij een andere patiënt krijgt hij langzaam maar zeker bij alle vijf de gelegenheid om door te dringen in het verleden. Op het moment dat dat lukt verschuift het perspectief van het spel dan ook naar dat van de patiënt. Je ziet de gebeurtenissen vanuit de ogen van de onder hypnose gebrachte persoon en moet de problemen die hij of zij tegenkomt oplossen.
Omdat je steeds een stukje verder terug in de tijd gaat, speelt het spel zich dus in omgekeerde chronologische volgorde af.

Niet iedereen is blij met de ontwikkelingen en al gauw blijkt dat iemand actief probeert je vorderingen met de patiënten te saboteren. Is het de plaatselijke arts, die zelf de patiënten in behandeling had en ruw opzij werd geschoven omdat de autoriteiten meer vertrouwen hadden in Dave? Er lijkt ook een link te zijn met het Pentagon... Ondertussen blijkt het met Dave zelf ook niet heel geweldig te gaan. Hij ligt in scheiding met zijn vrouw, heeft woede-aanvallen en zijn creditcard is geblokkeerd waardoor hij het hotel niet kan betalen. Ook deze verhaallijn ontwikkelt zich in omgekeerde volgorde waardoor je steeds meer begrijpt van de beweegredenen van Kim, de vrouw van Dave.

De puzzels in het spel bestaan er uit dat je steeds de triggers moet vinden waarmee je een van de patiënten onder hypnose kan krijgen. Dat kan een stukje van de tape van een gesprek met de anderen zijn, waarbij het dan weer een heel gepuzzel kan zijn om het goede stukje tape om af te spelen te vinden, maar ook een woord of voorwerp waarmee de patiënt vertrouwd is. Ook zijn er in de stukken herinnering die je naspeelt obstakels opgenomen die je moet overwinnen, bijvoorbeeld het vinden van een manier om te ontsnappen uit een cel of ommuurde ruimte. Binnen elk van de vijf hoofdstukken ben je redelijk vrij om alles in willekeurige volgorde te doen, al volgen sommige stukken conversatie elkaar natuurlijk wel logisch op. Pas als je alle acties binnen een hoofdstuk hebt voltooid kom je verder, waardoor het soms niet duidelijk is of je vastzit omdat je met één van de patiënten nog niet alle barrières hebt doorbroken, of omdat je op een andere lokatie iets over het hoofd hebt gezien.

Het spel komt langzaam op gang, maar word je eenmaal gegrepen door het verhaal, dan is het een spannende psychologische thriller. Wat wel enigszins afbreuk doet aan het geheel is de laadtijd van de cut-scenes. Het spel wordt op twee DVD\'s geleverd, een install disc en een play disc. Deze laatste moet zich tijdens het spelen in de DVD-drive bevinden en bevat onder andere de vele tussenfilmpjes. Helaas moet je daardoor iedere keer als er een cut scene is, een seconde of tien wachten tot de DVD op volle snelheid is terwijl je naar een zwart scherm kijkt. Deze onderbrekingen halen je uit het verhaal en zorgen voor enige ergernis.