Lost Odyssey

Lost Odyssey (LO), de nieuwste RPG van Mistwalker voor de Xbox 360 is bijna uit in Nederland! Lost Odyssey is onder andere door hetzelfde bekende koppel geproduceerd dat verantwoordelijk was voor Blue Dragon. Ik heb het dan over Hironobu Sakaguchi, de vader van Final Fantasy en de beroemde Nobuo Uematsu, de man die de Final Fantasy serie z\'n muzikale pracht gaf.

Het verhaal van Lost Odyssey gaat over Kaim Argenon, een duizend jaar oude ‘immortal’ die zich niets meer van zijn lange verleden herinnert. Je krijgt in het begin een mooie Full Motion Video (FMV) van een slachtveld tussen twee naties voor je kiezen, totdat Kaim in het beeld springt en simpelweg gehakt maakt van enkele vijandelijke soldaten. Voor je het weet gaat de getoonde FMV (zonder laadscherm) direct over naar gameplay, waar vervolgens uiteraard in het kort wordt uitgelegd hoe alles werkt.
Nadat het lijkt alsof het slachtveld nooit zal eindigen opent de hemel zich en valt er totaal onverwachts een meteoor naar beneden. Kaim ‘the immortal’ die zich precies in het midden van het slachtveld bevindt, overleeft het op een of andere manier en keert terug naar de bruine en zwaar industriële stad Uhra om zijn verslag uit te brengen.

Zodra Kaim terug is om verslag uit te brengen omtrent de uitkomst van het slachtveld, wordt er uiteindelijk de conclusie genomen dat een magische toren genaamd ‘Grand Staff’, waarschijnlijk ‘Magic Energy’ lekt en dat die de meteoor heeft aangetrokken.
Deze grote vraag schreeuwt uiteraard om onderzoek. Kaim gaat echter niet alleen op pad, hij krijgt gezelschap van een lompe magiër genaamd Jansen Frieth en de koele ‘immortal’ krijgster Seth Balmore. Net als Kaim herinnert Seth zich ook niets meer van haar verleden. Na de kennismaking begint jouw lange, onvoorspelbare reis met je nieuwe kameraden in de wereld van LO. Hierbij zul je andere ‘mortals’ en ‘immortals’ ontmoeten die je zullen helpen, die allemaal hun eigen persoonlijkheid en vaardigheden bezitten. Het verhaal van LO is vrij diep en vooral emotioneel en dit laatste is zeker niet zwak uitgedrukt. Dit betekent echter niet dat het verhaal een en al slijmerig is, want je ziet goed hoeveel moeite er is gestoken in het verhaal en de levens van de hoofdpersonen daarin.
Naarmate jij verder komt in LO en praat met mensen ontdek je steeds meer over onder andere Kaim’s verleden. Deze wordt verteld door middel van dromen, die getoond worden in een vorm van een speelse tekst. De verhalen variëren van droevig tot vrolijk. Het is niet nodig om deze verhalen te lezen, maar ze bieden je wel een inzicht over hoe Kaim geworden is zoals hij nu is. Na het lezen van een paar verhalen zie je goed hoeveel moeite in de historie van bijvoorbeeld Kaim is gestoken. Daarnaast kunnen de dromen jou als speler helpen door informatie te geven van verborgen schatten.

Het gevechts-systeem in LO is net als in de oude Final Fantasy titels ‘turn-based’, maar LO heeft in tegenstelling tot Final Fantasy geen ‘active battle timer’ (Deze gaf vroeger een tijdsduur aan voor de volgende aanval). Daarnaast maak LO gebruik van het oude ‘random’ systeem in tegenstelling tot Blue Dragon, waar monsters zichtbaar op het scherm waren. In LO is overigens de ‘encounter rate’ heel bescheiden, een speler kan simpelweg een minuut rondlopen zonder een vijand tegen te komen.

Ondanks dat LO traditionele \'turn-based\' gameplay bevat, voegt het wel enkele nieuwe elementen toe aan deze \'old school\' stijl van gamen. Lost Odyssey heeft bijvoorbeeld een ‘Guard Condition’ (GC), deze staat rechtsboven gedurende een gevecht. De bedoeling van de GC is dat de karakters vooraan door middel van een onzichtbare muur de karakters achteraan beschermen. Jouw GC omvat de totale HP van de karakters vooraan en zodra deze nul bereikt is de rij achteraan net zo kwetsbaar als de teamleden vooraan. Jouw team kan overigens maximaal uit vijf man bestaan, waarbij je zelf de formatie mag bepalen. Naarmate je verder komt in het spel krijg je ook steeds meer personen voor je team, waardoor je soms van strategie kan veranderen indien het nodig is.
De GC is naast het totale HP van je groep ook het moraal van je groep, deze is niet te verhogen door je karakters te genezen, maar alleen door je groep ‘toe te juichen’. De GC balk is ook van toepassing bij vijanden, de monsters achterin zijn minder kwetsbaar voor aanvallen zolang de rij vooraan er nog staat.
Naast de GC heeft Lost Odyssey ook een ‘Aim Ring System’ (ARS), deze zorgt voor wat extra schade aan de vijanden. Zodra een van jouw karakters aanvalt begint er een teller van honderd naar nul te tellen. Het is vervolgens de bedoeling om binnen die tijd de ‘rechtertrigger’ in te drukken en deze los te laten op het moment dat de steeds kleiner wordende ring precies over de binnenkant valt over de ring die al op de vijand staat.
Mocht het nog onduidelijk zijn dan kun je in de video hieronder bekijken hoe het systeem in de praktijk werkt.

…Kijk goed naar het GC en ARS systeem en naar de gevolgen daarvan…