Donkey Kong Jet Race

Donkey Kong is een oude bekende uit betere tijden van Nintendo. Voornamelijk dankzij ontwikkelaar Rare (tegenwoordig overgestapt naar Nintendo\'s aartsvijand Microsoft) heeft deze aap met zijn vrienden een fantastische reputatie op platformer-gebied. Dat de racegames van Donkey, Diddy en kompanen nooit kon tippen aan Mario Kart zegt eigenlijk meer over de laatste: geen enkele racer kan tippen aan zulke Nintendo-perfectie.

Dat er dan nu een game als Donkey Kong Jet Race verschijnt is dan ook een beetje zielig en voelt vooral als een warmhoudertje voor diegenen die het geld in hun zak met daarop \"bestemd voor Mario Kart Wii\" te warm voelen branden om het nog een paar maanden vol te houden. Dat ze het geld in hun zak verruilen voor een kat is des te erger: Donkey Kong Jet Race voldoet namelijk op geen enkel vlak aan de eisen die een fervent Mario Karter stelt aan racegames. Het idee is namelijk leuk, een beetje schudden met de WiiMote en Nunchuck, maar op het moment dat je bedenkt dat deze GameCube game gemaakt is voor de Bongo\'s en daarom niet meer is dan een uitgestelde WiiMake, valt Nintendo toch van zijn sokkel.

Op de GameCube zou deze game namelijk echt vet zijn geweest: lekker hard meppen op die Bongo\'s, de graphics zouden zeker nog mee kunnen, het geluid was niet fantastisch geweest hoewel de deuntjes er nog meer door zouden kunnen qua nostalgische waarde, en de vele spelmogelijkheden zouden veel (multiplayer-)plezier brengen. Helaas heeft het niet zo mogen zijn en kunnen we deze game niet met Bongo\'s spelen, ook al is de aansluiting in principe aanwezig. In plaats daarvan moet je met de WiiMote en Nunchuck schudden om vaart te maken, tot je de maximale snelheid hebt behaald. Op dat moment kan je focusen op het verzamelen van zoveel mogelijk bananen, terwijl je automatisch met de bochten meebeweegt en alleen maar van \'baan\' hoeft te switchen door één van de twee controllers te schudden om die kant op te gaan. In eerste instantie klinkt dit idee best leuk, afgezien dat deze \'koeien melken\'-beweging al behoorlijk uitgemolken is dankzij de vele partygames. De motion detection is echter zo slecht geïmplementeerd dat er werkelijk geen land te bezeilen valt met deze besturing. Ben je aan het schudden om snelheid te maken, dan denkt de game dat je springt (die actie is namelijk gekoppeld aan beide controllers omhoog bewegen), wil je springen dan ga je naar links of naar rechts, en door de actie die je moet ondernemen om naar links of naar rechts te bewegen ben je vaak net niet snel genoeg terwijl je wel je uiterste best doet. Voeg daar aan toe dat het normaalgesproken lijkt alsof Donkey\'s tonnen een slakkenslijmspoor achterlaten qua snelheid en dat je tijdens het boosten (je krijgt een boost als je vijftig bananen verzamelt) nooit snel genoeg kan bewegen om een combo te maken door meerdere objecten te rammen. Kortom: de besturing is slecht. Echt heel slecht.

\"Heeft de game dan leuke powerups?\" hoor ik je vragen. Ik geloof het. Maar ik weet het niet zeker. De powerups zijn onoverzichtelijk, er wordt nergens uitgelegd wat ze doen, ze zouden een dubbel effect hebben als je de juiste kleur ballon (rood of blauw) pakt, maar je vraagt je eigenlijk altijd af: wat dééd dat ding nou?! \"Zijn de courses dan erg cool?\" Jawel, sommigen hebben leuke effecten er in, maar het gros is onoverzichtelijk, behoorlijk generiek, voorzien van de standaard thematiek en vooral: langzaam! \"Nou vooruit,\" verzucht je dan, \"kan ik het dan vaak spelen met veel mogelijkheden?\" Ja, er zijn meer dan genoeg opties om de game te spelen, er zijn veel cups, tracks, tegenstanders en mogelijkheden om meer uit het spel te houden, maar wat je je af moet vragen is: waarom zou je dat willen als het spel zo onspeelbaar en gewoon niet léuk is? Ja, de muziek is een beetje te pruimen, de graphics zijn goede GameCube kwaliteit dus niet afzichtelijk en de presentatie is netjes, maar het spéélt gewoon niet!