World of Warcraft: March of the Legion

Lang niet iedereen is even gek van de zogenaamde Trading Card Games. Ik herinner mij nog uit mijn onderbouwperiode op de middelbare school dat de stoere jongens uit de klas het leuk vonden om \"per ongeluk\" koffie over de tafel te gooien als ik met vrienden in de kantine een potje Magic: The Gathering aan het spelen was. En dat allemaal omdat ik geen zin had om peuken te gaan roken met de meisjes uit mijn klas. Maar ja, dat is uit de tijd dat het nog nerderig was om een computer te hebben en te zeggen dat je eigenlijk meer zin had om thuis Diablo te gaan spelen. Het was natuurlijk veel toffer om naar een of ander feest van een klasgenoot te gaan waar geen bier geschonken mocht worden omdat de prachtige leeftijd van zestien nog ver buiten je bereik lag.

Tegenwoordig zijn Trading Card Games lang niet fout meer, wat ook te merken is aan de grotere hoeveelheid events die tegenwoordig georganiseerd wordt. Dat daar ook mensen in cosplay Dungeons&Dragons zitten te spelen moet maar voor lief genomen worden: de aanwezigheid van verschillende distributeurs van dit soort spellen op de Gameplay laat wel zien dat TCGs best mainstream zijn geworden.

Ook Blizzard besloot hier een steentje aan bij te dragen door eerder een World of Warcraft Trading Card Game uit te brengen onder de naam Heroes of Azeroth, waar nu een tweede uitbreiding (na het Onyxia\'s Lair Raid Deck) voor uit is: March of the Legion. Anders dan Onyxia\'s Lair is March of the Legion geen Raid Deck dat een speciale samenstelling van je vriendengroep vereist (met een groep van drie tegen één groot monster), maar een volwaardige uitbreiding met veel nieuwe kaarten en regels.
Voor diegenen die nog niet met dit spel bekend zijn (en waar een startersdeck van March of the Legion een erg goede eerste kennismaking mee is), hier kort de basics. Je kiest een hero en bouwt daar een deck omheen met een aantal monsters die voor je vechten (allies), spreuken die éénmalig of blijvend gespeeld kunnen worden (abilities), en wapens en armor voor je hero. Om al deze dingen te bekostigen kun je elke beurt een quest spelen die je kunt gebruiken (een kwartslag kunt draaien) en eventueel ook kunt volbrengen voor een extra beloning (zoals nog een kaart pakken). Diegene die het eerst de health van de hero van de tegenstander naar nul weet te brengen (health varieert tussen de 25 en 32) wint het potje.

De belangrijkste toevoeging van March of the Legion is de keuze bij welke Order je je wilt voegen: de Aldor of de Scryer. Deze twee facties vechten beiden tegen het demonenleger in de Burning Crusade toevoeging van World of Warcraft, maar tussen de twee groepen heerst een eeuwigdurende vete om de stad Shattrath. De keuze om kaarten van één van de twee facties in je deck te stoppen, sluit dan ook de mogelijkheid uit om kaarten van de andere factie te gebruiken. Of je Alliance of Horde speelt maakt niet uit bij deze keuze: beide facties zijn voor iedereen beschikbaar.

De facties bieden allebei verschillende voordelen, waarvan twee nieuwe kernwoorden de belangrijkste zijn:

Sabotage is een manier waarop niet alleen allies, maar ook abilities, armor en resources aangevallen kunnen worden. Slaagt de \"aanval\", dan wordt de kaart uit het spel gehaald, naar de graveyard verplaatst of op de stapel gelegd, afhankelijk van wat de tekst op de kaart bepaalt. Een ally met protector kan de sabotage onderscheppen, waarna er gewone combat plaatsvindt.

Inspire is een eigenschap waarmee tijdens de voorbereidingsfase van elke speler een bepaald soort kaarten klaargezet (untapped) kan worden. De kaart bepaalt welke soort (dus ally, ability of armor), maar de keuze welke van die soort kaarten jij wilt klaarzetten bepaal je zelf. Een erg sterke toevoeging die zeker in combinatie met abilities waarbij getapped moet worden leuke combo\'s oplevert.

Naast de Scryer en de Aldor is er ook een nieuwe groep vijanden toegevoegd: de Demons. Deze bijzonder destructieve allies zijn voor iedereen beschikbaar en kunnen behoorlijk wat schade aanrichten. Vooral de leider van de Demonen, Doom Lord Kazzak, is een bad-ass demoon die je zeker niet tegenover je wilt hebben en de sterke leiders van de Aldor en Scryer tot kleuters reduceert.

Bring on the pain!