Ace Combat 6: Fires of Liberation

Sinds mensen kunnen lopen zijn we al bezig met proberen te vliegen. Icarus vloog te dicht bij de zon en stortte ter aarde, Leonardo daVinci was druk bezig met het tekenen van vliegmachines, Montgolfière was de eerste mens die opsteeg in een luchtballon in 1783 en uiteraard kent iedereen de gebroeders Wright die het eerste gemotoriseerde vliegtuig gebouwd (en bestuurd) hebben in 1903.

Sinds 1903 is het heel hard gegaan met de vliegtuigindustrie en vooral in oorlogen zijn vliegtuigen onmisbaar geworden. Ace Combat 6 is een game waarin gevechtsvliegtuigen de hoofdrol spelen en jij mag die vliegtuigen besturen. Het spel is geen realistische simulator zoals Flightsim, maar het gaat hier vooral om een arcade versie van de flightsims. In de game speel je een straaljager-piloot die zijn land moet zien te bevrijden van de vijand. Het land is geheel verzonnen, maar de hoofdstad heeft wel veel weg van San Francisco.

Het verhaal is niet onbelangrijk

Verrassend genoeg heeft het spel ook nog een aardig verhaal. Dit verhaal wordt vertelt via cutscenes tussen de missies door en zien er, voor een vliegspel, erg goed uit. Er wordt niet standaard het verhaal vertelt van de beroemde piloot die de wereld moet redden, maar je volgt een moeder die haar kind en man kwijt geraakt is. Je volgt haar zoektocht naar haar gezin en intussen kom je steeds meer te weten over de wreedheden van de oorlog. Naast deze vrouw krijg je ook de andere kant van het verhaal te horen: je krijgt ook het verhaal te horen van een generaal van de vijand. Hij mag niet meer vliegen vanwege een oorlogswond, maar hij heeft nog wel de leiding over vele piloten. Het verhaal begint een beetje standaard, maar hoe langer het verhaal duurt hoe meer je wordt meegezogen in het verhaal. Uiteindelijk komen de verhaallijnen bij elkaar en hebben ze het over Garuda 1, de piloot die onverslaanbaar lijkt te zijn. Natuurlijk ben jij Garuda 1.

Zoals gezegd is Ace Combat erg arcade en zullen weinig mensen moeite hebben om het vliegtuig in de lucht te houden. De controls zijn erg vergevingsgezind en de enige fout die je kunt maken is te hard de grond raken. Natuurlijk kun je ook neergeschoten worden, maar totdat je ontploft merk je weinig van de schade die je hebt opgelopen. Je kunt alles doen met je vliegtuig en hij zal bijna altijd onder controle blijven. Het enige dat er mis kan gaan is dat je vliegtuig stalled; in dit geval genereren de vleugels geen lift meer en valt je vliegtuig naar beneden. Dit komt voor als je te langzaam vliegt, te hoog vliegt of wanneer je een te scherpe bocht maakt. Het laten stallen van je vliegtuig wordt alleen afgestraft als je vlak boven de grond vliegt, waar je geen tijd hebt om te reageren.

Wanneer je in je vliegtuig zit dan kun je kiezen uit verschillende views: achter het vliegtuig, in de cockpit en met alleen de HUD (Heads Up Display met vluchtinformatie). Het is erg persoonlijke welke view het beste is, maar alleen de HUD zorgt voor het meeste zicht. In de HUD (die je in elke view ziet) kun je een radar vinden, de status van je vliegtuig en uiteraard een kompas. Als je een missie hebt gestart dan bestaat deze meestal uit submissies en die kun je apart selecteren. De vijanden die jij moet neerhalen zijn dan voorzien van een rode tekst (TGT) en hierdoor is het heel duidelijk wat jouw missie is. Tijdens de missies kunnen er opeens extra submissies bij komen, en je wordt hiervan goed op de hoogte gehouden.