Viva Piñata

Iedereen die een beetje met games bezig is kent deze game. Viva Piñata was een van de paradepaardjes van de Xbox360, alhoewel zeker niet elke gamer gecharmeerd was van deze zachtaardige game, waarin je de schattige diertjes het naar de zin moet maken. Of je er van houdt of niet, de sfeer is uniek, en ook mede daardoor was het een succes. Alhoewel het er onschuldig uit ziet, zal iedereen die het spel serieus heeft gespeeld het er over eens zijn dat het verrekte pittig is, waarbij je vooral heel veel zelf moet uitvogelen. Van de vrolijke piñata-beesten die rondlopen in je tuin tot de unieke grafische stijl; je kan deze sfeer nu ook op de PC beleven.

Je begint op een stuk grond dat het meeste weg heeft van een afvalhoop, vol met oude rotzooi. De vrolijke Leafos schiet je te hulp en geeft je een kleine tutorial hoe je deze treurloze zooi weer kan omtoveren in een vrolijk Piñata-Paradijs. Ze duwt je een schep, een gieter en wat graszaad in handen, en hoewel ze de rest van het spel door je tuin blijft banjeren, zal je voor de rest moeten aankloppen bij de verschillende winkels om je tuin wat verder aan te kleden.

Viva Piñata is misschien het beste te beschrijven als een Piñata Management Game. In dit spel moet de speler het de loslopende piñatas naar hun zin maken met als doel een goede piñataverzorger te worden.
Hiervoor heb je natuurlijk allereest piñatas nodig. Gelukkig lopen die vrij rond in de omgeving van je tuin. Maar hoe krijg je ze zo ver dat ze in jouw tuin willen wonen? Dat doe je door je tuintje zo in te richten dat hun favoriete eten er groeit, hun natuurlijke piñata-vijanden weg te houden, of gewoon door wat mals gras te laten groeien; elke piñata heeft zo z\'n eigen voorwaarden om in je tuin te komen en te blijven. Als je ze helemaal blij maakt, zijn ze zelfs bereid om kleine piñatakinderen ter wereld te brengen in jouw tuin.

Om je tuintje te bewerken heb je naast je gereedschap allerlei items tot je beschikking: van kunstmest en bloembollen tot decoraties en huisjes voor je Piñata waarin ze wat quality time met elkaar kunnen doorbrengen. Dit kost allemaal wel geld, en dat is naast het verzorgen van piñatas en het tuinieren ook gelijk het derde onderdeel van de gameplay. Zonder geld kan je geen zaden kopen, geen kunstmest halen en geen huizen bouwen voor je piñatas. Ook in Piñataland gaat voor niets de zon op.

Er is niet echt een bepaald doel in het spel. De speler krijgt punten voor alles wat hij bereikt met zijn tuintje aan de hand van awards. Deze krijg je door nieuwe piñatas in je tuin te lokken en door je tuin goed te verzorgen. Na een bepaald aantal punten krijgt de speler toegang tot duurdere items, beter gereedschap en nieuwe features doordat er nieuwe winkels worden geopend.

Eén van de belangrijkste taken is het fokken van piñatas. Door een piñata de jusite dingen te voeren en ze een huis te geven kan je ze zo ver krijgen dat ze klaar zijn om te \"romancen\" met hun soortgenoten. Door twee van dezelfde piñatas te koppelen kan je via een (redelijk onzinnige) mini-game een piñata-ei verdienen, waar na een poos een kleine piñatababy uit komt kruipen.

Dit klinkt allemaal erg gemakkelijk, maar zo simpel is het niet. Als speler moet je erg veel dingen zelf uitvinden. In het winkeltje zijn zo ontzettend veel dingen te koop, en er zijn zo ontzettend veel verschillende piñata dat het in het begin redelijk overdonderend is; je wordt gebombardeerd met allerlei soorten piñatas waardoor je geen idee hebt waar je moet beginnen. Als je lukraak dingen gaat aanschaffen ben je ten eerste zo door je geld heen, en ten tweede krijg je dan zo veel verschillende piñata in je tuin dat je door de papier-maché het bos niet meer ziet. Het spel komt dan ook redelijk saai over voor de meer serieuze spelers, omdat je dan na veel spelen vrijwel geen steek opschiet. Aan de andere kant zal dit voor de jongere gamers al genoeg zijn om zich te vermaken met deze game.

Dat het spel weldegelijk diepte bevat merk je pas als je leert om met de kunstmest en de encyclopedie aan de slag te gaan. Strooi de juiste mest en je planten worden groter, leveren veel meer geld op, en geven je nieuwe awards.
De game zit echt misleidend complex inelkaar, en veel dingen die er \"voor de leuk\" in zitten, spelen stiekem ook een grote rol in de latere gameplay.
Als je met de meegeleverde online hulp in de vorm van een encyclopedie gaat nazoeken wat elke piñata nodig heeft kan je ook beginnen met het gericht fokken van de juiste soorten om die felbegeerde punten en awards te scoren. Veel van deze \"truukjes\" neigen meer naar geheimen dan logische gameplay-elementen. Gelukkig helpt google je snel een handje als je het echt niet meer ziet zitten, en kan je met wat bladeren door de encyclopedie al veel truukjes ontdekken. Leuke uitdaging voor sommigen, anderen zullen het spel aan de kant zetten zonder ooit echt te zijn begonnen.