DTM Race Driver 3: Create & Race

DTM Race Driver 3: Create & Race is de DS-versie van de laatste DTM race-game. Het spel biedt 32 officieel gelicenseerde racebanen, 24 gelicenseerde racewagens en 17 kampioenschappen, genoeg dus om je een aantal uur te vermaken.

Het spel biedt een semi-realistische race-ervaring aan waarmee de speler zich kan begeven op tal van bekende racecircuits zoals onder andere Zandvoort en Hockenheim. Ieder van deze tracks is nauwkeurig in kaart gezet door de makers en heeft ook zijn eigen kenmerken, zo bieden sommige racebanen lange rechte stukken waarbij je flink hard kan gaan, terwijl anderen juist vol gevaarlijke bochten zitten.
Deze verscheidenheid van elementen vind je ook terug in de racewagens die je voorgeschoteld krijgt, van de snelle en lichte Mazda RX tot de logge race-vrachtwagens waarmee je over de racebaan kan denderen. Net zoals bij de racebanen hebben alle racewagens hun eigenaardigheden, zo heb je bij de Mazda RX meer onderstuur dat het driften bevordert terwijl je met een Renault rallywagen juist heel veel grip hebt. Het is duidelijk dat Firebrand Games veel aandacht hieraan besteed heeft, en dat is altijd een goede zaak.

Zoals eerder aangegeven krijg je als speler zeventien kampioenschappen voorgeschoteld, althans, je begint met drie en als je één van deze hebt voltooid unlock je weer twee, etcetera. Je voortgang wordt door middel van een percentage bijgehouden in het kampioenschap selectie-menu, hierdoor weet je precies hoeveel je van het spel hebt gezien en hoever je nog moet gaan om echt op alle racebanen te rijden.
Een ander leuk onderdeel is dat je niet noodzakelijk in de top drie van een kampioenschap moet eindigen om deze te voltooien. Het racen van het kampioenschap alleen is al reden genoeg om andere te unlocken, maar je krijgt wel een bonus als je de top drie haalt. Deze bonus bestaat uit punten die je kan uitgeven in de beloningswinkel. Hier kan je nieuwe racebanen, skins voor racewagens en speciale kampioenschappen unlocken alsmede nieuwe baan-onderdelen voor de track designer (waarover later meer). Dit alles zorgt ervoor dat het spel zeker je interesse kan houden voor een langere tijd, en je motiveert om verder te spelen.

Het rijden op de circuits zelf is ook erg goed neergezet door Firebrand Games. Zoals eerder beschreven hebben alle racecircuits en racewagens ieder hun unieke eigenschappen wat het geheel wat realistischer maakt, ook heb je op de baan te maken met andere realistische onderdelen zoals schade aan de racewagen, pitstops en wedstrijd-vlaggen.
De schade wordt weergegeven op het onderste scherm van de DS met een aantal pictogrammen. Deze pictogrammen stellen ieder een onderdeel van je racewagen voor zoals de wielophanging, motor en versnellingen. Dit betekent dat je niet zomaar met belachelijke snelheid in een muur kan rijden zonder gevolgen; hoe harder de botsing hoe meer schade, hoe meer schade hoe slechter de auto rijdt. Als de schade toeneemt (dan worden de pictogrammen langzamerhand rood) moet je een pitstop maken om het geheel te repareren, en hierdoor verlies je weer kostbare tijd. Het is dus aan te raden om goed te rijden op de circuits.
Wedstrijdvlaggen worden getoond wanneer je je als een debiel gaat gedragen op het circuit, hierbij moet je denken aan over het gras bochten afsnijden, andere racers van de baan af rijden en andere capriolen. Deze vlaggen vertellen je onder andere of je een waarschuwing, tijdstraf dan wel een stop-and-go penalty krijgt.