Jeanne D Arc

Let op: Het betreft hier een import-game. Een eventuele lokale release kan afwijken!

Jeanne D\'Arc is een nationale heldin van Frankrijk. Tijdens de honderdjarige oorlog met Engeland kreeg ze visioenen die haar vertelden dat zij La France moest bevrijden. Tot ieders verbazing lukte het de zeventienjarige Jeanne ook nog om binnen negen dagen Orléans te bevrijden. Ondanks dat zij ter dood veroordeeld werd wegens ketterij bleef ze voor het volk een legende. Talloze boeken, theatervoorstellingen en films over Jeanne later is nu de handheld aan de beurt.

Ontwikkelaar Level 5, onder andere bekend van Rogue Galaxy, heeft in deze strategische RPG voor de PSP de legende van Jeanne D\'Arc opgepakt in anime-stijl en een behoorlijke dosis fantasy toegevoegd. In de game werken de Engelsen met demonen en monsters, vind je magie alsof het nooit anders is geweest en zijn transformaties aan de orde van de dag. De goed verzorgde handleiding is eigenlijk nergens voor nodig, want alles wordt tijdens het spelen van het spel duidelijk en humoristisch uitgelegd.

In de indrukwekkende introductie maak je kennis met de jonge Engelse koning en wordt het dorp van Jeanne aangevallen. Als zij hierna de beschikking krijgt over een speciale armband die haar transformeert tot een krachtige strijdster kan het verhaal beginnen. De stemmen in haar hoofd vertellen haar over haar bestemming waarna ze stukje bij beetje Frankrijk probeert terug te winnen met behulp van haar vrienden.

De filmpjes zijn stuk voor stuk prachtig gemaakt en voorzien van Engelstalige stemmen met leuke Franse accenten. In de game en de gevechten bekijk je je party vanuit het isometrische perspecief. De characters worden weergegeven als Bobbleheads in een mooi gemaakte omgeving.

Deze vrienden hebben allemaal ook hun specifieke eigenschappen en karakters die hard nodig zijn op het slagveld. Door middel van strategie en speciale skillstones moet je proberen elk gevecht te overwinnen. Het land wordt opgedeeld in vierkante vlakken waarover de personages zich kunnen voortbewegen om zo de vijanden aan te vallen. Om de beurt kun je een personage een specifiek aantal vakjes verplaatsen en een taak laten uitvoeren zoals aanvallen of een speciale skill toepassen. Daarna is de vijand aan de beurt met zijn characters en is er één beurt voorbij. Rechtsboven staat het aantal beurten vermeld waarin je een doelstelling dient te halen.

Voordat elk gevecht begint krijg je twee doelstellingen te zien die duidelijk maken wanneer je de battle gewonnen of verloren hebt. Als je hebt verloren is het ook meteen game over en spring je terug naar het menu. Gelukkig kun je op bijna elke locatie de voortgang van het spel opslaan. Naar gelang de vrije ruimte op je Memory Stick kun je tot 50 savegames en één quicksave kwijt. De quicksave is slechts te gebruiken midden in een gevecht als je bijvoorbeeld op een later tijdstip weer verder wilt met de game. Na het laden van deze quicksave verdwijnt deze echter. Er wordt hier duidelijk voor gewaarschuwd. Je kunt wel weer een nieuwe quicksave maken, maar heb je een foute beslissing gedaan en is het praktisch onmogelijk het gevecht te winnen, dan is het onherroepelijk game over en mag je een normale savegame in gaan laden om het gehele gevecht van voren af aan te beginnen. Zo blijft het gevecht uitdagend en word je gedwongen je goed voor te bereiden.