Mortal Kombat: Armageddon

Iedereen kent het waarschijnlijk wel, en zelfs personen die nooit Sub Zero hebben bestuurd weten dat hij het hoofd van de tegenstander, inclusief rugwervel zonder problemen eruit kan rukken. Mortal Kombat; vaak verguist, maar geliefd bij veel fighter game fans. Mortal Kombat; waar het bloed van je scherm afspatte toen de 16 bit consoles er nog pas net waren. Mortal Kombat; het spel dat ontzettende goede delen kende maar ook ontzettend slechte delen. Nu is het Mortal Kombat: Armageddon die de vaandel overneemt van al zijn voorgangers, nu de vraag of het enigszins goed is op de Wii.

Mortal Kombat: Armageddon op de Wii heeft naast alles wat de Xbox en PS2 te bieden had ook enkele unieke toevoegingen. Maar eerst zal ik voor iedereen die MK: Armageddon nog niet kennen wegwijs maken met de verschillende modi dat het spel kent.

Ten eerste is er de normale Arcade mode waarin de speler iedere ronde een andere tegenstander tot pulp kan slaan. Ten tweede is daar de versus mode: sla het personage van diegene die naast je op de bank zit helemaal naar de Filistijnen. Dan heb je de Konquest mode, een singleplayer actie/adventure game waarin je met Taven de wereld van Mortal Kombat onveilig maakt. En als laatste spelmodus heb je nog Motor Kombat, een kartspel met de personages van Mortal Kombat.

Naast alle mogelijke spelmodi kan je ook je eigen vechter maken, net zoals op de PS2 en Xbox, niets aan de hand dus. Maar wat maakt Mortal Kombat: Armageddon anders op de Wii?
Er zijn verschillende dingen die het spel anders maken op het witte kastje van Nintendo. Zo is er een nieuwe spelmodus toegevoegd, Endurance, wat ook in de Arcade versie van Mortal Kombat zat. In Endurance is het de zaak om zo lang mogelijk vijanden te verslaan zonder dat je healthbar tussen ieder gevecht wordt aangevuld. Best pittig dus en persoonlijk vind ik dit een goede toevoeging.

Maar wat deze versie van Mortal Kombat echt uniek maakt van de PS2 en Xbox versie zijn zonder twijfel de controls. Het spel geeft je de mogelijkheid om te spelen met de Classic Controller, de GameCube controller of natuurlijk met de Wii-mote en Nunchuck.
Spelen met de Classic controller en de GameCube controller voelt aan als ieder ander console vechtspel, hierdoor ga ik hier ook niet verder op in. Waar ik wel veel aandacht aan wil besteden zijn de controls met de Wii-mote en Nunchuck.
Je gebruikt de Wii-mote om gevechtshandelingen uit te voeren en de Nunchuck om het personage te laten bewegen. Ook hier niets opzienbarends, maar wacht...er is meer...

De D-pad op de Wii-mote fungeert als standaard actieknop. Dat wil zeggen dat je met de D-pad alle slagen en trappen uitdeelt. Het is even wennen maar na verloop van tijd raak je hieraan gewend, en kom je erachter dat het makkelijk is om snel combo\'s uit de mouw te schudden met de D-pad. De A-knop zijn je werp aanvallen, sta je dichtbij een vijand, druk A en je smijt ze zo gewelddadig mogelijk van je af. De 1- en 2-buttons zorgen ervoor dat je personage het wapen waarmee hij of zij is uitgerust pakt of juist wegstopt. En dan is er de B-knop, en die verdient een eigen alinea.

Als je de B-knop ingedrukt houd, registreert het spel de bewegeingen die je maakt met de Wii-mote. Met simpele bewegingen met de Wii-mote kan je al aardig vernietigende special moves uitvoeren, met bijkomend voordeel dat het erg, heel erg makkelijk is om te doen. Ooit in een vorig Mortal Kombat spel zitten vloeken dat een bepaalde special move je kramp in je duim geeft? Met de Wii-mote is dit geschiedenis; It\'s all just in a flick of the wrist.

Zoals eerder aangegeven beweeg je de vechter met de analoge stick op de Nunchuck. Daarnaast kan je blokken met de C-knop en van vechtstijl veranderen door op de Z-knop te drukken. Het vergt een beetje oefening om de controls van de combinatie van Wii-mote en Nunchuck geheel te beheersen, maar als dat eenmaal lukt dan kan je zowat iedere move uitvoeren die ieder van de meer dan 60 personages tot hun beschikking heeft.