Shadowrun

Shadowrun klinkt de meeste gamers misschien wel bekend in de oren. Deze FPS is de eerste game waarin PC gamers het op kunnen nemen tegen Xbox 360 spelers. Het spel maakt erg losjes gebruik van de setting die wordt beschreven in de Shadowrun RPG boeken.

Links een screenshot met daarin drie van de speelbare rassen, rechts een van de boeken waarop het spel is gebaseerd

In deze online team-based FPS kan de speler in de huid kruipen van een Mens, Elf, Trol of Dwerg om vervolgens andere spelers helemaal aan stukken te schieten. Het spel is uitsluitend voor online teamplay bedoeld, hoewel er ook botmatches kunnen worden gespeeld en er een paar tutorial missies zijn om de speler bekend te maken met de verschillende wapens, magische spreuken en technische snufjes die de speler kan kopen aan het begin van elke gevechtsronde.

Hierin zit ook gelijk de innovatieve kant van het spel. In elke gevechtsronde kan de speler geld verdienen door vijandelijke spelers om te leggen, door dode teamgenoten weer tot leven te brengen, de vlag te veroveren en eigenlijk alle andere acties die in het voordeel zijn van jouw team. Met je zuurverdiende geld kan je vervolgens wapens en kogels kopen, maar ook magische vaardigheden en Tech: technische snufjes die je extra vaardigheden geven.

Deze Minions kunnen via sterke magie worden opgeroepen om een plek te bewaken of om iemand uit te schakelen.

De beschikbare wapens zijn redelijk standaard: van SMG tot Minigun en van Sniper Rifle tot Rocket Launcher. Het enige ietwat vernieuwende wapen is het Katana zwaard waarmee je mensen van achteren kan besluipen en uitschakelen.
De wapens zijn duidelijk niet de sterren van deze game, ze voelen nogal zwakjes aan en hebben verder niets speciaals, zelfs geen alternate fire. Jammer, aangezien de setting ruimte geeft voor wat innovatie. Er is verder alleen keuze uit Deathmatch en simpele CTF (achtige) speltypen. De echte gameplay zullen we moeten zoeken in de Tech en de spreuken de je kan kopen.