Pokémon Ranger

Pokémon Ranger is de nieuwe Pokémon titel voor de bekende handheld van Nintendo.
Dit spel slaat wel een iets andere weg in dan de vorige handheld spellen van de populaire franchise. In plaats van het vangen, verzamelen en trainen van Pokémon als een Pokémon trainer, kruipt de speler dit keer in de huid van een Pokémon Ranger.

Rangers zijn een soort gepimpte boswachters die problemen met Pokémon oplossen.
Waar Pokémon Trainers het vuile werk overlaten aan de Pokémon, moet de ranger de beestjes zelf vangen met zijn stylus \"Styler\". Een soort toverstokje waarmee \"De Ranger zijn gevoelens kan overbrengen op de Pokémon om ze te kalmeren en bevrienden\". Het komt er gewoon op neer dat je ze moet vangen met je DS-stylus.
De manier waarop de speler Pokémon vangt is nou precies waar het grote verschil zit met de andere Pokémonspellen, en ook waar dit hele spel eigenlijk om draait.

Als Official Pokémon Ranger kom je overal

Als je tegen een Pokémon aan loopt in de spelwereld (geen random encounters dus) begint het \"gevecht\" en verschijnt de Pokémon op het touch screen van de DS. Als je met je stylus over het scherm sleept wordt er een lijn getrokken. Door met deze lijn afgesloten rondjes te maken rond de Pokémon kan je hem vangen. Sterkere Pokémon hebben meer rondjes nodig om gevangen te worden en wanneer een Pokémon de lijn raakt of de stylus van het scherm gaat wordt de lijn doorbroken en moet je overnieuw beginnen. Verder raakt je Styler energie kwijt als een Pokémon de lijn raakt met een aanval. Als er meerdere Pokémon bij elkaar staan, of in speciale gevechten, kan het zijn dat je meerdere Pokémon tegelijkertijd moet vangen. Dit is stukken moeilijker omdat er dan altijd wel een Pokémon door je lijn heen loopt, of een aanval uitvoert.
Door het vangen van Pokémon kan je de Styler levelen in wordt de maximale lijnlengte langer, en krijg je styler meer energie.
Als je karakter geen Pokémon aan het vangen is, kan deze rondlopen door de steden, bossen en grotten waar het spel zich afspeelt. Om een Pokémon te vangen hoeft de Ranger alleen tegen een van de rondlopende Pokémon aan te lopen. Er kan een klein aantal gevangen Pokémon op sleeptouw worden genomen. Sommige Pokémon hebben zogenaamde \"Field Moves\", en door deze moves op de juiste voorwerpen te gebruiken kan de speler verder komen in de spelwereld, of unieke (sterke) Pokémon ontdekken. Een omgevallen boom kan bijvoorbeeld worden weggehaald door een ram-Field Move te laten uitvoeren (van het juiste niveau), en een vuur kan worden geblust door water-Field Moves uit te voeren. Welke Pokémon welke Field Moves kunnen doen is ruwweg gebaseerd op hun aanvallen en hoe sterk ze zijn. Gelukkig hoef je niet zelf te raden welke Pokémon je nodig hebt; door met je stylus rond te tappen op het speelveld kan je informatie krijgen over de rondlopende Pokémon, NPC\'s en Field Move-objecten.

Links een \"kale\" Styler, rechts een Styler waar een ingezette Pokémon gras laat groeien op de lijn om de Pokémon af te remmen

Later in het spel komt er wat strategie om de hoek kijken; naast Field Moves kan de speler de Pokémon ook inzetten tijdens het vechten, deze geven dan een extra effect aan je Styler. Uiteindelijk komt het er meestal op neer dat deze er voor zorgt dat de Pokémon langzamer bewegen of tijdelijk stilstaan. Hier gelden ook de standaard Pokémon regels om te bepalen hoe effectief een bepaald type effect is tegen een bepaalde Pokémon. Zo kan je vuur-Pokémon goed vangen in waterbubbels, maar doet eenzelfde effect weinig tegen een gras-Pokémon. Ook hier geldt dat een Pokémon de benen neemt zodra je hem hebt ingezet.
Een apart verhaal vormen de electrische Pokémon. De speler heeft namelijk een vast hulpje van deze soort. Deze neem je altijd mee en kan zo vaak worden ingezet als je wilt. De andere elektrische Pokémon die je vangt geven geen extra effect aan de Styler, maar vullen je Styler energie bij. Pikachu en zijn vrienden werken hier dus als wandelende Health Potions.