Penumbra: Overture - Episode One

Penumbra: Overture - Episode 1 is een 3D Actie-Adventure in een horror setting. De gameplay bestaat eigenlijk uit twee delen, een adventure-gedeelte en een actie-gedeelte. Het adventure-gedeelte draait vooral om het vinden en gebruiken van items op de juiste plaatsen, en het actie-gedeelte draait om het uitschakelen of ontwijken van de aanwezige vijanden.

Wat dit spel zo speciaal maakt, is het gebruik van een physics engine die volledig in deze gameplay zit verwoven. Het het oude klikken op hotspots is verleden tijd; de speler moet dingen vasthouden, duwen en draaien door de juiste bewegingen te maken met de muis. Om een lade te openen moet de speler bijvoorbeeld de lade in kwestie beetpakken en opentrekken, door met de muis op de lade te klikken, en vervolgens de juiste kant op te slepen. Ook kan de speler bijvoorbeeld een hamer gebruiken om puzzels mee op te lossen, maar ook kan de speler er mee rondzwaaien om met vijanden af te rekenen of tonnen open te breken. Er zijn aan veel kleine details gedacht om het allemaal nog iets intuïtiever te maken. Zo kunnen hele zware dingen niet worden verplaatst door ze met de muis te verslepen, maar kan je het wel vastpakken, en door te lopen/strafen het object verschuiven. Ook moeten er op meerdere plekken trappen worden geproduceerd door wat rond te slepen met de cliché pallets, kisten en olietonnen. Maar ook ladders ophangen en barricades opwerpen is soms nodig om verder te komen.

Het actiegedeelte is helaas iets minder goed afgewerkt, en stelt weinig anders voor dan het neerknuppelen van rondlopende vijanden met een van de wapen-items die je vindt. Ook hier wordt dezelfde, bijna wii-esque, aanpak gebruikt: met de muis moet je zelf de hak-bewegingen maken die worden omgezet in een van de twee \"moves\" die mogelijk zijn met het wapen. Aangezien je de muis ook gebruikt om rond te kijken, werkt dit allemaal niet prettig, en zorgt dit voor veel frustraties als de vijanden om je heen draaien.
Ook verstoppen voor monsters is een optie door in schaduwen te crouchen. Kijk dan uit dat je niet te veel naar je vijanden kijkt, want dan krijgt je karakter een angstaanval en word je ontdekt. Hoewel dit nogal knuiterig overkomt, zorgt dit ervoor dat je je vijanden nooit echt goed kan observeren, waardoor ze veel enger overkomen.

Behalve het vechten werken de controls allemaal heel prettig en intuïtief, het enige kromme is dat de manier van gebruiken van items verschilt zonder echte reden. Sommige kunnen in je inventory, en andere moet je in je handen meedragen. Sommige werken door gewoon te klikken, met andere moet je echt een bepaalde beweging maken voordat het werkt.
Aan de andere kant zorgt dit er ook voor dat je nooit iets kan uitsluiten als oplossing.
Zo zat ik vast bij een dichte deur, en probeerde ik tevergeefs alle items uit m\'n inventory te gebruiken op de deur. Uiteindelijk had ik ergens een grote steen opgezocht en opgepakt, teruggelopen, en daarmee het slot een paar flinke tikken uitgedeeld door wild met m\'n muis te zwaaien; *pling-pling-klik* open.
In het spel is het net iets anders, maar ik wil niet spoileren natuurlijk.