S.T.A.L.K.E.R: Shadow of Chernobyl

Games uit Europa komen pakweg uit vier verschillende regio’s. Er zijn Franse, Duitse, Engelse en Oost-Europese games. Franse games richten zich vaak meer op design, en staan bekend om de grote rol van het verhaal in de game. We noemen dan ook games als Beyond Good & Evil en Fahrenheit als voorbeelden voor de Franse game-visie. De Duitsers staan meer bekend om hun strategiegames, met goedverkopende games als de Anno XX01 serie en The Settlers. Engelse games zijn… Eigenlijk niet zo heel anders dan Amerikaanse games, al blijft hier in Europa vaak het verlangen naar innovatie wat meer naar voren komen vergeleken met de VS.
Maar Oost-Europese spellen, die zijn een klasse apart. Vaak zijn het games die erg leuke ideeën hebben, waarbij is geprobeerd om iets toe te voegen aan het genre, of om in ieder geval een ontzettend complete game te maken. We noemen games als IL2 Sturmovik en het recente Battlestations: Midway. Het nadeel van Oost-Europese games is dat ze vaak teveel hooi op de vork nemen, waardoor de game vaak wel alle features bevat maar daardoor een stuk afwerking mist. Jammer genoeg is S.T.A.L.K.E.R. (van nu af aan afgekort naar Stalker) een Oost-Europese game…

Stalker speelt zich af in 2012, in de omgeving van de kernreactor van Tsjernobyl. Bij deze welbekende nucleaire reactor is in 2006 nog een incident geweest, en sindsdien is er in de afgezette “Zone” rondom de reactor veel veranderd. Onder andere veranderingen in de flora, fauna maar ook de natuurkundige wetten zijn waargenomen in de Zone. Door deze veranderingen zijn er artefacten ontstaan die speciale krachten bezitten, en hier zijn groepen mensen op afgekomen met een vorm van goudkoorts die sindsdien Stalkers heten.

In het begin van de game zie je hoe je aan de dood ontsnapt door de hulp van een andere Stalker, en hoe je wakker wordt zonder geheugen maar met de mededeling dat ene Strelok dood moet. En vanaf hier begint je zoektocht naar Strelok, en naar de reden dat jij hem dood wilt hebben. Omdat stilzitten niet leidt tot resultaten trek je er maar eens op uit, en dan merk je dat de wereld van Stalker enorm groot is. Het terrein is 30 vierkante kilometer groot, en is gevuld met gevaar.

Een product van alle straling zijn de anomalies, plekken waar de wetten der natuurkunde niet meer lijken te gelden. Deze komen in verschillende vormen, en zijn altijd hoog radioactief. Zo is er de bliksem anomalie, waar bliksem geconcentreerd is op een bepaald punt. Kom je dicht bij een anomalie dan zal je scherm een steeds ergere ruis weergeven, net zoals dat in het echt ook is als een camera dicht bij een radioactieve bron wordt gehouden. De dodelijke anomalies zorgen ervoor dat je constant op je hoede moet zijn als je rondloopt door de Zone. De anomalies komen vaker voor naast de wegen dan op de wegen, maar zelfs al blijf je netjes op de paden dan zal je nog op moeten passen om niet zomaar midden in een wervelstorm terecht te komen.

De bliksem anomalie