Centipede and Millipede

Centipede is een spel uit 1981 van Atari. Programmeurs Ed Logg en Dona Bailey ontwikkelden dit rare spel voor de arcadehallen. De vermoedens zijn dat Centipede één van de eerste games was met echte A.I. (Artificial Intelligence) en voornamelijk bedoeld was om ook het vrouwelijk geslacht naar de populaire arcadehallen te lokken. Daar stond dan een grote kast met een televisie er in voor ze klaar. Met behulp van een trackball bewoog je de kabouter onderin het scherm en met een knop probeerde je de toegesnelde rupsen neer te knallen. Rupsen? Naja, duizendpoten en miljoenpoten, maar goed... rups tikt makkelijker.

De rups begon linksboven door een veld vol paddestoelen te racen. Als hij tegen de rand van het scherm of een paddestoel komt draait de rups zich om, net zolang tot hij de onderkant van het scherm heeft geraakt en daarna weer omhoog kruipt. Als je kaboutertje ondertussen geraakt werd door de rups of andere rondrennende insecten was je een leven kwijt.

Gelukkig heeft onze tuinvriend een oneindig aantal kogels en kan hij naar hartelust proberen te rups af te knallen. Elke keer als de rups geraakt wordt verdwijnt dat segment, verandert in een paddestoel en splitst de rest van de rups zich op. De ene helft gaat zijn normale richting op en de andere helft botst tegen die pas gecreëerde paddestoel en rent de andere kant op. Deze gaan ook nog eens wat sneller rondrennen dus je zult begrijpen dat het na een tijdje enorm moeilijk wordt om al die toegesnelde minirupsjes neer te schieten.

Na een paar levels komen er ook spinnen en ander gespuis op de onfortuinlijke kabouter af rennen en wordt het veld nog meer bezaaid met paddestoelen waar al die rupsen tegenaan botsen. Nu kun je die paddestoelen ook neerschieten, maar die moeten een paar keer geraakt worden eer ze helemaal verdwijnen.

That\'s it. Dat is de complete opzet van het hele spelletje.

In deze Xbox Live Arcade-versie (XBLA) hebben ze Centipede en opvolger Millipede als één pakket uitgebracht. Millipede is praktisch hetzelfde spel al wordt er gebruik gemaakt van andere kleuren en zitten er wat andere beestjes bij. Bij de XBLA-versie kies je eerst of je Centipede of Millipede wilt spelen waarna je een keuzemenu krijgt. In dit menu kies je voor de originele versie (de 4bit kleuren versie van 1981) of een wat opgepoetste versie met wat meer kleurtjes en wat meer actuele special effects. Verder kun je ook nog kiezen een versnelde versie van zowel het origineel of de opgepoetste versie te spelen.

Die versnelde versie is waanzin. Alles vliegt zo snel op je arme kabouter af dat je amper de tijd hebt om te reageren. Er is dan ook helemaal niets aan om deze versie te spelen. De originele versie is nog slechter dan de opgepoetse en was misschien zesenwtintig jaar geleden een technisch hoogstandje, maar stelt nu helemaal niets voor. Grafisch niet en qua geluid is er ook niets spannends te melden. Multiplayer is helaas niet getest.

Eigenlijk stelt het hele spel niets voor. Een beetje met een poppetje aan de onderkant proberen een piepend rupsje neer te knallen en dat zo lang als je levens hebt. Die paar special effects die ze hebben toegevoegd stellen ook niet bijster veel voor en je kunt je geld beter besteden aan zoiets als Geometry Wars om wat leuker geschiet en ontwijk voor je kiezen te krijgen.

Leuk dat die Atari-games uit 1981 weer leven wordt ingeblazen, maar deze game was toen al niet geweldig en nu is het gewoon triest.

Hieronder zie je de game in actie...
De game start op Game on! Versneld