Shin Megami Tensei: Digital Devil Saga 2

Shin Megami Tensei: Digital Devil Saga 2 gaat zoals de titel doet vermoeden door waar het eerste deel gestopt is. In het eerste deel is Serph met zijn Emrbyon “tribe” uit de apocalyptische Junkyard ontsnapt en komen ze aan bij Nirvana...

Althans dat dachten ze. In dit tweede deel van Shin Megami Tensei is het duidelijk dat Serph niet bij Nirvana is aangekomen, verre van dat. Ze komen in een gebied waarin de mensheid onder de grond is verbannen door de schadelijke stralen van de zwarte zon. Als een normaal persoon in aanraking komt met de zonnestralen van deze zwarte zon zal deze direct verstenen. De enige die hier immuun voor zijn zijn mensen die demonische Atma-krachten bezitten, zogenaamde Tuners.
Een andere factor waarom de mensen van het aardoppervlak zijn verdreven is de Karma Society. Deze Society bestaat ook uit mensen met Atma-krachten, en deze gebruiken ze door normale mensen op te jagen en te verorberen, een demoon heeft blijkbaar alleen trek in mensenvlees.

De Karma Society in al zijn glorie

In deze grimmige wereld zoekt Serph verder naar Nirvana, en de volgende stap om dit te bereiken is de mysterieuze Sera bevrijden. Uiteraard wordt dit niet makkelijk gemaakt door hevige tegenstand van de Karma Society, deze zijn erop gebrand Serph gevangen te nemen.

Klinkt het allemaal een beetje wazig? Dat kan kloppen, het verhaal van Shin Megami Tensei: Digital Devil Saga 2 is opeenvolgend met dat van het voorgaande deel en hierdoor kunnen spelers die direct deel twee willen spelen compleet de weg kwijt raken in het verhaal. Er wordt geen echte introductie gegeven voor niet-ingewijden, en hierdoor is het aan te raden om eerst deel één te spelen als je aan dit vervolg gaat wagen.

Besturing, Skills, Tactics en honger
Digital Devil Saga 2 is qua besturing typisch aan het genre van de console-RPG. Je bestuurt in eerste instantie alleen Serph totdat je in combat komt, hier krijg je controle over alle partymembers. Ook het derde persoon-perspectief voelt vertrouwd aan.
Doordat de besturing en de rest van de interface, zoals de inventory screen, niet veel van de standaard afwijken is het relatief makkelijk om snel vertrouwd te raken met de controls van het spel. En dit is maar goed ook, want de vijanden in Digital Devil Saga 2 zijn zeker niet de minste.
Al snel word je in de strijd tussen de normale mensen en de Karma Society gestort waarin je gauw de elementen tegenkomt waardoor Digital Devil Saga wel degelijk afwijkt van zijn genregenoten.

Het verschil zit voornamelijk in het feit dat mensen met Atma-krachten zichzelf in een demon moeten veranderen om effectiever te zijn in een gevecht. Dit veranderen kost tijd, en soms lopen Serph en zijn vrienden in een hinderlaag waarin ze geen tijd hebben om hun demongedaante aan te nemen. Als normaal mens hebben zij geen beschikking tot bovennatuurlijke krachten, maar wel tot een verzameling vuurwapens, en onder vuur liggen vinden tegenstanders ook niet bepaald fijn.
Een leuke twist is dat de partymembers altijd speciale combo aanvallen kunnen uitvoeren, zij het als ze allemaal in demonvorm zijn, zij het als schietgrage mensen of, last but not least, als een combinatie van die twee.

Serph is boos!

Een ander aspect is dat iedere demonvorm zijn eigen zwaktepunten heeft. Op zich niets raars aan de hand, ook het gebruik van zwaktepunten is een vaak terugkomend element in een console-RPG. Maar in Digital Devil Saga 2 hebben zwaktepunten meer invloed op een gevecht dan waar je in de eerste instantie aan zou denken. Als een vijand, men neme een giant enemy crab, extra gevoelig is voor elektriciteit-aanvallen zou je verwachten dat een elektriciteit-aanval zal zorgen voor massive damage. Hoewel dat ook het geval is in Digital Devil Saga heeft het aanvallen van een zwaktepunt als bijkomende bonus dat je partymembers extra beurten krijgt tijdens een combat ronde. Het is dus van belang de vijanden zo veel mogelijk aan te vallen op hun zwakheden en die van jouw partymembers te beschermen. Door dit effect krijgen de combat rondes van Digital Devil Saga 2 een extra tactische laag die het spel zeker ten goede komt.

Een ander leuk onderdeel van Digital Devil Saga 2 is het onderscheid tussen Experience points en Atma points. Anders dan Experience points worden Atma points alleen verzameld als een personage in demonvorm is, alleen dan kan hij of zij de tegenstander verslinden, en dit is noodzakelijk om Atma punten te verkrijgen. Experience points heb je nodig om de statistieken van de personages op te krikken, Atma points zorgen ervoor dat je nieuwe skillsets voor je demonvorm, in dit spel Mantra\'s genaamd, kan aankopen en uiteindelijk in kan zetten.

Het skill systeem is erg goed uitgedacht; op bepaalde locaties in het spel kan men door middel van een terminal saven en nieuwe Mantra\'s kopen. Om een mantra aan te schaffen moet een speler er één kiezen uit een veld vol hexagonen. Iedere hexagoon bevat een mantra, iedere mantra heeft een moeilijkheidsgraad en sommige mantra\'s dien je te unlocken voordat je ze kan aanschaffen. Je unlockt een mantra door alle direct aangrenzende mantra\'s te leren, en deze unlockable mantra\'s geven je personages erg indrukwekkende krachten.