Jade Empire

Jade Empire is een action-RPG die al een tijd geleden op de Xbox verscheen. Eindelijk kunnen PC gamers nu ook genieten van deze game van Bioware.

Op het strand, en in de hemel. Je komt nog eens ergens...

Het spel zelf speelt behoorlijk lineair, hoewel de speler duidelijk de keuze kan maken tussen om het spel als goeierik of als slechterik te spelen. In dit opzicht lijkt het spel veel op games zoals Fable of KOTOR, inclusief het uiterlijk dat zich enigszins aanpast en een flinterdunne filosofie zodat de \"slechte\" speler niet helemaal als een psychopaat wordt gezien door de anderen. De speler bestuurt alleen de hoofdpersoon, maar kan tijdens zijn avontuur een hele kliek aan medestanders achter zich verzamelen waarvan je er één tegelijk mee mag nemen op avontuur. Het leuke aan dit systeem is dat je side-kick daadwerkelijk iets te melden heeft in de verschillende situaties en cutscenes. Dat is maar goed ook, want vechten kunnen ze eigenlijk niet.

Er zijn maar een paar statistieken in het spel. Er zijn naast levelen nog andere manieren om je statistieken te verhogen. Door bijvoorbeeld magische parels of technieken te kopen/stelen/vinden, kunnen je statistieken permanent worden verhoogd. Hoe hoger de statistieken, hoe meer klappen je kan uitdelen en opvangen tijdens gevechten. Een ander bijkomende factor is het feit dat een drietal statistieken (Charm, Intuition, Intimidation) je de mogelijkheid geven om extra dialoog-opties te gebruiken. Meestal leiden deze extra opties tot grotere beloningen of gemakkelijkere oplossingen voor problemen.

Low poly chicks uit het Xbox tijdperk

Tot nu toe is de game qua features redelijk standaard, en doet het vooral denken aan die andere BioWare RPG \"Knights of the Old Republic\". De echte innovatie zit hem in het vechtsysteem. Het vechten lijkt een beetje op een 3D beat-em-up, meestal tegen meerdere vijanden tegelijk. Tijdens het spelverloop kan de speler zogenaamde styles kopen of verdienen die de speler toegang geven tot nieuwe aanvallen en technieken. Tijdens het vechten kan je wisselen tussen deze styles, en elke style geeft het karakter bepaalde moves die hij/zij kan uitvoeren. Het vechten zelf is niet ingewikkeld, en draait vooral om goed ontwijken, timing en de keuze van de juiste style types. Naast de verschillende styles en verschillende moves zijn er ook nog eens twee modi die kunnen worden aangezet: Focus mode vertraagt je vijanden totdat ze bijna stilstaan, chi-mode zet al je aanvallen extra kracht bij. De verschillende styles veranderen niet alleen je moves, sommige styles draaien om wapens of magie, sommige geven extra status-effecten en in sommige styles verander je zelfs in krachtige wezens. Elke style is ook nog eens op verschillende vlakken te verbeteren door er style points aan te spenderen na elke level-up.