Hotel Dusk: Room 215

Games nemen je meestal mee naar kleurrijke fantasievolle werelden. Prachtige plaatsen bevolkt door exotische bewoners waar je als speler een avontuur kunt beleven. Maar soms nemen games je ook mee naar een vunzig hotel in de woestijn ten oosten van Los Angeles, waar het interieur al even troosteloos is als de gasten en het personeel. Dit laatste is het geval in Hotel Dusk Room 215, het nieuwe spel van de makers van Another Code.

Hotel Dusk Room 215 speelt zich in 1979 af. Als speler kruip je in de schoenen van hoofdpersoon Kyle Hyde. Deze werkt voor huis-aan-huis verkoopbedrijf Red Crown, een bedrijf dat zich naast het verkopen van huishoudelijke artikelen ook bezighoudt met het opsporen van zoekgeraakte voorwerpen. Er is echter meer aan de hand met Kyle. Tot een paar jaar geleden was hij rechercheur in New York. Door middel van flashbacks zien we hoe hij tijdens een onderzoek zijn partner genaamd Bradley, neerschiet. Deze valt vervolgens in de Hudson-rivier, maar zijn lijk is nooit gevonden. Als gevolg van deze gebeurtenissen is Kyle ontslagen bij de politie van New York, en sindsdien is hij op zoek naar Bradley. Red Crown stuurt Kyle naar Hotel Dusk, een oud hotel in de woestijn tussen Los Angeles en Las Vegas. Hier zal Kyle een nieuwe voorraad spullen om te verkopen ontvangen, en hij moet er een aantal zoekgeraakte voorwerpen opsporen.

Eenmaal aangekomen in het hotel ontmoet Kyle Hyde het personeel en de overige gasten. Dit is een verzameling bijzondere persoonlijkheden, en allemaal hebben ze iets te verbergen of worstelen ze met problemen. Ook ontmoet Kyle een bekende uit zijn tijd als rechercheur in New York. Al snel komt het politie-instinct van Kyle weer naar boven, en tijdens het achterhalen van de geheimen van de gasten vindt hij ook een spoor van Bradley. En meer zal ik niet verraden over het verhaal van het spel. Het is voldoende te zeggen dat het verhaal erg boeiend is en de verschillende personages goed uitgewerkt zijn. Ook de opbouw is erg goed. Gedurende het spel worden vragen beantwoord, maar tegelijk worden meer vragen opgeroepen. Tenslotte doen de dialogen realistisch aan en zouden deze niet misstaan in een roman of film. Verwacht echter geen literair meesterwerk, Hotel Dusk Room 215 hoort qua verhaal duidelijk thuis in het B-genre en voldoet aan alle clichés die daarbij horen.

Het spel bestaat uit tien hoofdstukken, aan het einde van elk hoofdstuk wordt een samenvatting gegeven van de belangrijkste gebeurtenissen. Dit is een erg effectieve manier om ervoor te zorgen dat je als speler geen belangrijke informatie mist en de draad van het verhaal nooit kwijtraakt. Wat de levensduur betreft zit het goed met het spel. Om de tien hoofdstukken uit te spelen ben je tussen de 16 en de 18 uur wel zoet. Een minpunt is dat het spel zich slechts op één locatie afspeelt, namelijk Hotel Dusk (gelukkig komt je wel buiten kamer 215). Hierdoor voelt de scope van het spel toch wat beperkt aan.